Officieel: Alfa Romeo Giulia (2015)

alfa-romeo-giulia-qv-2015_01

Witte rook uit de schouw! Want na jaren heeft Alfa Romeo terug een sedan in de line-up. Die luistert naar de naam Giulia en is in de QV-uitvoering meteen goed voor 510 pk.

Alfisten beleven vandaag hun hoogdag, want exact 105 jaar na de oprichting van het merk presenteert Alfa Romeo een gloednieuwe sedan. Nodig, want de MiTo en Giulietta hadden dringend versterking nodig van een nieuw model. Ken je de heerlijk 159 nog? Wel, deze Giulia probeert daar stilistisch stevig over te springen.

Om dat te tonen spelen de Italianen ietwat vals (of wat had je gedacht?), want vanonder het doek piept meteen de top-of-the-range QV-variant. Een versie die de sedan eigenlijk een waanzinnige bodykit geeft. Zo zien we vooraan twee joekels van koelgaten naast de driehoek-grille en een geventileerde motorkap. In zijaanzicht springen de stevige schorten in het oog, het subtiele koelsleufje aan de voorste wielkast en de QV-badge. Achteraan nemen de stevige diffuser met gestapelde uitlaten erin verwerkt alle aandacht weg.

alfa-romeo-giulia-qv-201

Hoe de Giulia er dus zal uitzien zonder exuberant sportief gerief erop geplakt weten we niet, maar kijken we voorbij de verbredingen, luchtgaten en spoilers, dan zien we een best fraai vormgegeven sedan.

Met Ferrari-inborst

Onder de kap van deze QV steekt een 3.0 V6 benzine. Die weet dankzij wat hulp van Ferrari 510 pk's op te wekken waardoor 'ie de Guilia in 3,9 seconden naar de honderd stuwt. Niet moeilijk als je weet dat Alfa Romeo zegt dat de power to weight ratio opmerkelijk lager ligt dan 3kg per pk. Geen zin om te rekenen? Dat komt neer op een gewicht onder de 1.530 kilogram. Verder meldt Alfa dat het blok volledig uit aluminium is vervaardigd en dat cilinders kunnen uitgeschakeld worden indien je rijgedrag het toelaat.

alfa-romeo-giulia-qv-2015

50/50 gewichtsverdeling

Waren we nog lyrisch over de perfect gewichtsverdeling van de nieuw Mazda MX-5, dan flikt Alfa Romeo hetzelfde. Want de Giulia QV beschikt over een perfect 50/50 gewichtsbalans. Qua ophanging is er sprake van een multilink achteraan en een double wishbone ophanging vooraan. Nog wat overtuiging nodig? De kracht van de V6 zal via een torque vectoring systeem naar de achterwielen worden gestuurd waarbij beide achterwielen onafhankelijk kracht kunnen verwerken om optimale grip te bieden.

Interieurbeelden van de D-segmenter geeft Alfa Romeo nog niet mee, waarmee de Italianen ons toch nog wat laten snakken naar meer...

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Techno Patat 20:01
afbeelding van Techno Patat

Iedereen weet wel een auto waat hij op lijkt... Ik zeg dat mensen die er iets in zien het er willen in zien ;-)!!

En ja ik ben een fanboy, ik heb namelijk een heerlijke 159 en was van plan van na die 159 een lichtevracht aan te schaffen bij een ander merk! Maar oh boy: dit design, deze spec's, ... Het doet mij wel wat twijfelen aan m'n toekomstplan :P! Ik ben fan alvast!

Scholliers Louis 20:37
afbeelding van Scholliers Louis

Wat hebben jullie toch allemaal met L.V.'s en andere soortgelijke voertuigen. Een L.V. dat is om rijtaksen te ontlopen, maar dan moet het echt een L.V. zijn. Blijkbaar rijden er vele dergelijke voertuigen rond, zonder dat men die eigenlijk nodig heeft. Een doorsnee gezin kan het zeker rooien met een P.A. en heeft geen dergelijke L.V. nodig.

Techno Patat 17:06
afbeelding van Techno Patat

Wel ik heb wel degelijk een zaak en ik kan de plaats die een lichte vracht biedt wel degelijk gebruiken :-)! Dat ik ondertussen op een 'leuke' motor geen taksen moet betalen in m'n privéritjes is mooi meegenomen toch? Ik betaal al genoeg belastingen op alles, als je wil geef ik met veel plezier wat factuurtjes door aan u hoor anders :-)? Als je de staat zo graag pleziertjes doet mag je mij ook eentje doen anders...

simoens 14:53
afbeelding van simoens

Beste ik zou aanraden er 1 te kopen ik ken ook goed de mooie alfabe159 die wordt niet oud mvg alfa/fiat fan

Anon 20:38
afbeelding van Anon

Eindelijk, na 23 jaar rommel verkopen en teren op vergane glorie krijgt de echte autofanaat terug de mogelijkheid om een effectief sportieve alfa te kopen.

Hij lijkt vooral in profiel wel heel hard op 3 serie. Ook iets van jaguar, maakt allemaal niet uit

anon 22:25
afbeelding van anon

Visueel zal je wel gelijk hebben, maar saaie fwd fiat's met overgewicht verkopen als sportieve auto's puur op uiterlijk kan je niet blijven doen, zo is ook gebleken.

simoens 14:34
afbeelding van simoens

Eindelijk de prachtplaat,d die ze altijd geweest zijn net als de nieuwe prachtige fiat500x die ik kocht en nu elke dag van geniet en wat een afwerking g en dure materialen prachtig het was ooit anders nu rij ik fier neerkijken op al die andere grijze muizen forma italia

mcd 15:17
afbeelding van mcd

Heb een 156 gehad, rij nu met een 159. Beiden hemelse alfas! Daarvoor 2 155's, daarvoor 2 33's, ook niet mis als je het mij vraagt.
Maar deze nieuwe vind ik subliem, kan niet wachten om hem in het echt te zien (en te kopen lol)

Audi22 22:07
afbeelding van Audi22

https://m.youtube.com/watch?v=zs_pJpyjBOI
Het geluid beestig en in het wit zien de lijn en nog veel beter uit!!

Quin 22:44
afbeelding van Quin

Die drang van mensen om wagens te vergelijken, verbazend soms :-). In elke auto kan je wel lijnen van andere wagen zien, maar op zich blijft elk merk wel eigen aan hun stijl, met wat lichte invloeden.

Ik ben in ieder geval fan, al ben ik redelijk biased :-D. In het rood ziet ie er fantatisch uit; in het wit moet voorkant wel nog wat wennen precies.

Glenn 00:13
afbeelding van Glenn

Is niet lelijk, maar springt er ook niet uit zoals zijn voorgangers.
Misstaat niet naast zijn directe concurrenten, maar het waaw effect is er (nog) niet.

Peter Heremans 10:41
afbeelding van Peter Heremans

Ik vind hem super-geslaagd!! Wat een bom lijkt dat... Ik begin alvast te sparen...

bartelskie 11:02
afbeelding van bartelskie

Ben geen Alfa fan maar ik kan het wel smaken. Mooie wagen.
Benieuwd naar een gewone uitvoering in het zwart én vooral om ze eens in het echt te zien.

JR 13:24
afbeelding van JR

Gisteren had ik wat gemengde gevoelens over het lijnenspel, maar ik bedacht plots dat Alfa het eigenlijk goed gezien heeft.

Alfisti - ikzelf dan ook maar zeker? - klagen dat het allemaal wat generiek is, maar als puntje bij paaltje komt zullen ze toch voor de Giulia kiezen boven een 3/A4/IS/XE/ ... . Maar blijkbaar vinden veel niet-Alfaliefhebbers het juist wel een geslaagd design. En het is om de centjes van die grote groep dat FCA strijdt.

Hij zou zowaar het verkoopssucces *kuch* van de 159 kunnen overstijgen.

BePa 16:33
afbeelding van BePa

Dikke, Duits-geïnspireerde kar voor gooi- en smijtwerk... Knap gedaan, maar het ziet er niet bepaald Italiaans-verfijnd uit.
Ik kan er niks 'lelijk' aan vinden, alle verhoudingen zitten goed, het oogt aantrekkelijk. Maar de creativiteit en originaliteit die ik gehoopt had, ontbreekt... geen nieuwe norm in esthetiek en vormgeving. Vermoedelijk wel een knap staaltje techniek dat de klassieke BMW-rijder zou kunnen aanspreken, als het kwalitatief en dynamisch allemaal goed zit, en ik heb daar zelfs niet veel twijfels bij.

Voor de verhoopte verkoopcijfers op de Amerikaanse en Chinese markt, zou het wel eens een succes kunnen worden, zodat Alfa Romeo terug de financiële basis heeft om verder te kunnen bouwen aan een ruimer (en origineler en gedurfder) gamma.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws