Autonieuws: Officieel

Officieel: Alfa Romeo Giulia (2015)

Witte rook uit de schouw! Want na jaren heeft Alfa Romeo terug een sedan in de line-up. Die luistert naar de naam Giulia en is in de QV-uitvoering meteen goed voor 510 pk.

Alfisten beleven vandaag hun hoogdag, want exact 105 jaar na de oprichting van het merk presenteert Alfa Romeo een gloednieuwe sedan. Nodig, want de MiTo en Giulietta hadden dringend versterking nodig van een nieuw model. Ken je de heerlijk 159 nog? Wel, deze Giulia probeert daar stilistisch stevig over te springen.

Om dat te tonen spelen de Italianen ietwat vals (of wat had je gedacht?), want vanonder het doek piept meteen de top-of-the-range QV-variant. Een versie die de sedan eigenlijk een waanzinnige bodykit geeft. Zo zien we vooraan twee joekels van koelgaten naast de driehoek-grille en een geventileerde motorkap. In zijaanzicht springen de stevige schorten in het oog, het subtiele koelsleufje aan de voorste wielkast en de QV-badge. Achteraan nemen de stevige diffuser met gestapelde uitlaten erin verwerkt alle aandacht weg.

Image
alfa-romeo-giulia-qv-201

Hoe de Giulia er dus zal uitzien zonder exuberant sportief gerief erop geplakt weten we niet, maar kijken we voorbij de verbredingen, luchtgaten en spoilers, dan zien we een best fraai vormgegeven sedan.

Met Ferrari-inborst

Onder de kap van deze QV steekt een 3.0 V6 benzine. Die weet dankzij wat hulp van Ferrari 510 pk's op te wekken waardoor 'ie de Guilia in 3,9 seconden naar de honderd stuwt. Niet moeilijk als je weet dat Alfa Romeo zegt dat de power to weight ratio opmerkelijk lager ligt dan 3kg per pk. Geen zin om te rekenen? Dat komt neer op een gewicht onder de 1.530 kilogram. Verder meldt Alfa dat het blok volledig uit aluminium is vervaardigd en dat cilinders kunnen uitgeschakeld worden indien je rijgedrag het toelaat.

Image
alfa-romeo-giulia-qv-2015

50/50 gewichtsverdeling

Waren we nog lyrisch over de perfect gewichtsverdeling van de nieuw Mazda MX-5, dan flikt Alfa Romeo hetzelfde. Want de Giulia QV beschikt over een perfect 50/50 gewichtsbalans. Qua ophanging is er sprake van een multilink achteraan en een double wishbone ophanging vooraan. Nog wat overtuiging nodig? De kracht van de V6 zal via een torque vectoring systeem naar de achterwielen worden gestuurd waarbij beide achterwielen onafhankelijk kracht kunnen verwerken om optimale grip te bieden.

Interieurbeelden van de D-segmenter geeft Alfa Romeo nog niet mee, waarmee de Italianen ons toch nog wat laten snakken naar meer...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen