Officieel: Audi A5 en S5 Coupé (2016)

audi-a5-coupe-gen2_01

Ze hebben er lang mee geplaagd en gisteravond hebben de jongens en meisjes uit Ingolstadt met grote trom eindelijk het doek gehaald van de nieuwe generatie A5 Coupé. Die gelijkt net zoals de nieuwe TT op z'n vorige incarnatie maar pakt wel uit met hopen moderne technologie.

Een designrevolutie noemt Audi haar eerste generatie A5 Coupé die in 2007 verscheen. Hoewel we niet van een revolutie zouden durven spreken - een driedeurscoupé was geen nieuw aangesneden segment - kunnen we niet ontkennen dat de A5 zich tot op de dag van vandaag fraai op het netvlies laat vleien. Het is dan ook niet verrassend dat het design van de nieuwe generatie grotendeels vasthoudt aan het lijnenspel van numero 1.

 audi-a5-coupe-gen2

Vergelijk het met de vorige en nieuwe TT, of de vorige en nieuwe A4; krak hetzelfde, maar toch weer net wat scherper. Al vloeken we dan volgens Audi in de kerk, want moeten we het merk geloven, dan hebben de designers jarenlang gezocht naar het antwoord op de vraag; 'Hoe maak je een designkunstwerk nog mooier?'. Wij nemen alvast mee dat led-verlichting rondom mogelijk is en dat de carrosserie zo'n 60 kilogram lichter op de weegschaal staat.

Virtueel lezen

Zoals het een Audi-product van de 21ste eeuw betaamt zit de evolutie dus vooral binnen en onder de carrosserie. Zo komen we een compleet nieuw interieur tegen dat grotendeels de lijnen overneemt van tweelingbroer Audi A4. Waardoor je optioneel kan beschikken over de Virtual Cockpit, een 12,3-duims scherm pal voor je neus waarop je alle informatie kan toveren dat wordt vergezeld door een 8,3 duims scherm op het dashboard.

 audi-a5-coupe-gen2

Ga je helemaal loos, dan kan je de MMI Navigatie Plus aanvinken op de optielijst waardoor er een geïntegreerde simkaart in de auto prijkt. Kwestie van je Twittervolgers up to date the houden over je capriolen met de A5 Coupé. Niet onbelangrijk voor de reisvogels; de koffer nam toe met 10 liter waardoor je voortaan 465 liter kan weg stouwen.

Wat zit er standaard op?

Een rijdersauto, de A5 Coupé. Al sijpelen er met de nieuwe generatie wat autonome technologieën aan boord. Nu ja, je moet er nog wel voor betalen. Zo heeft de coupé net zoals de A4 een file-assistent die bij lage snelheid braaf met het verkeer aanschuift.

 audi-a5-coupe-gen2

Standaard zit de A5 Coupé gelukkig wat dikker in de uitrusting tegenover vroeger. Denk dan aan led-dagrijlichten, xenonkoplampen, MMI Radio Plus met scherm van 7-duim, Audi Drive Select en Aui pre Sense city.

Sportdifferentieel

Bij de lancering geeft Audi haar klanten de keuze uit vijf motoren voor de A5 Coupé. De instapdiesel is daarbij 2-liter groot en 190 pk sterk. Liever een krachtigere zelfontbrander, dan zal je voor de 3.0 TDI moeten gaan die er komt 218 en 286 pk. Benzinerijders moeten beroep doen op de 2.0 TFSI in twee vermogenversies; 190 pk en 252 pk.

 audi-a5-coupe-gen2

Audi pocht daarbij dat het vermogen van de blokken tot 17 procent hoger ligt terwijl het verbruik tot 22% daalt. Naar goede gewoonte vallen de motoren te linken aan de nodige automaten en de Quattro-vierwielaandrijving. De strafste diesel doet het standaard met Quattro en kan optioneel nog worden uitgerust met een sportdifferentieel op de achteras.

En de S5 Coupé?

De S5 lepelt de 3-liter V6 vanuit de S4 en geeft de Coupé de beschikking over 354 pk en 500 Nm. Visueel wordt de S5 nog wat aangescherpt met ander bumperwerk en vier einddempers. Standaard hangt 'ie aan de Quattro, optioneel kan er net zoals bij de sterkste diesel geopteerd worden voor het sportdifferentieel.

 audi-a5-coupe-gen2

Prestaties? Een top van 250 km/u is zo'n vanzelfsprekendheid dat ze het niet eens meer vermelden in het persbericht, de sprint naar de honderd werkt de Coupé af in 4,7 seconden.

In de loop van de zomer wordt de A5 Coupé gecommercialiseerd, in de herfst moeten de eerste klanten hun nieuwe coupé ontvangen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Gunter 10:38
afbeelding van Gunter

Prachtige wagen en afwerking , maar hopelijk minder olieverbruik als de vorige.

CONSTANT IN OPEL 02:52
afbeelding van CONSTANT IN OPEL

de vorige zag je vaak rijden met een roetwalm die er achter kwam.

Lowie Tabak 14:46
afbeelding van Lowie Tabak

Geeuw, wat een voorspelbare saaie Ouwdie. De grille hebben ze bovendien 1 op 1 gekopieerd van een Hyundai.

Constant in Opel 02:51
afbeelding van Constant in Opel

ik kan er nie meer van slapen, zo onder de indruk ben ik van die nieuwe compleet hertekende audi a5

Fat 'n Furious 23:19
afbeelding van Fat 'n Furious

Veel liever een Hyundai op mijn oprit dan zo'n opgewaardeerde 'premiejoem' Skoda.

P. Nis 16:53
afbeelding van P. Nis

Amai nie, zo'n vernieuwend design!
Revolutionair!
Niet te geloven dat er überhaupt nog mensen zijn die voor zo'n saai hoopje schroot zoveel geld willen neertellen. Om over de ellenlange optielijst met belachelijk hoge prijzen nog te zwijgen.
Standaard is een Audi zelfs triestige / kariger uitgerust dan een Dacia.

P. Nis 18:59
afbeelding van P. Nis

De 'preemiejoem' adepten zitten al op hun paard. -:)
Dat van die Dacia moet ge niet letterlijk nemen hee jongens.

Techno Patat 21:54
afbeelding van Techno Patat

Niets te maken met cool willen zijn ofso, maar ik vind 'em ook niet je van het ze! Zeker de S5 vond ik vroeger zo een knappe verschijning... En nu zo een teleurstelling :(!

Mich Ael 23:21
afbeelding van Mich Ael

De 4 ringen of nullen op de motorkap maken het meteen duidelijk: dit onding is 4 keer niks.

Wim 14:22
afbeelding van Wim

geen wauw gevoel zoals bij de vorige A5, maar blijft knappe verschijning

Connie Vroegop 16:17
afbeelding van Connie Vroegop

wat een lelijk mormel is me dat geworden

Anon 17:33
afbeelding van Anon

Laten we even wel wezen, zo'n audi moet je niet gaan vergelijken met een skoda of hyundai. Het blijft aangenamer vertoeven. Neemt niet weg dat je me nooit in een Audi zal zien. Zolang ze budget aandrijving gebruiken, horen ze niet thuis bij de 'premium' merken. Ik zou nooit zoveel geld kunnen geven aan voorwielaandrijving

Yannick 10:25
afbeelding van Yannick

op die foto in profiel ziet dat er echt niet uit. die verhouding onder-boven is raar, de ramen lijken veel te klein?

Feesten, dansen op straat 00:04
afbeelding van Feesten, dansen op straat

Kortom, de meeste mensen vinden dat deze Audi op niks trekt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws