Ze hebben er lang mee geplaagd en gisteravond hebben de jongens en meisjes uit Ingolstadt met grote trom eindelijk het doek gehaald van de nieuwe generatie A5 Coupé. Die gelijkt net zoals de nieuwe TT op z'n vorige incarnatie maar pakt wel uit met hopen moderne technologie.
Een designrevolutie noemt Audi haar eerste generatie A5 Coupé die in 2007 verscheen. Hoewel we niet van een revolutie zouden durven spreken - een driedeurscoupé was geen nieuw aangesneden segment - kunnen we niet ontkennen dat de A5 zich tot op de dag van vandaag fraai op het netvlies laat vleien. Het is dan ook niet verrassend dat het design van de nieuwe generatie grotendeels vasthoudt aan het lijnenspel van numero 1.
Vergelijk het met de vorige en nieuwe TT, of de vorige en nieuwe A4; krak hetzelfde, maar toch weer net wat scherper. Al vloeken we dan volgens Audi in de kerk, want moeten we het merk geloven, dan hebben de designers jarenlang gezocht naar het antwoord op de vraag; 'Hoe maak je een designkunstwerk nog mooier?'. Wij nemen alvast mee dat led-verlichting rondom mogelijk is en dat de carrosserie zo'n 60 kilogram lichter op de weegschaal staat.
Virtueel lezen
Zoals het een Audi-product van de 21ste eeuw betaamt zit de evolutie dus vooral binnen en onder de carrosserie. Zo komen we een compleet nieuw interieur tegen dat grotendeels de lijnen overneemt van tweelingbroer Audi A4. Waardoor je optioneel kan beschikken over de Virtual Cockpit, een 12,3-duims scherm pal voor je neus waarop je alle informatie kan toveren dat wordt vergezeld door een 8,3 duims scherm op het dashboard.
Ga je helemaal loos, dan kan je de MMI Navigatie Plus aanvinken op de optielijst waardoor er een geïntegreerde simkaart in de auto prijkt. Kwestie van je Twittervolgers up to date the houden over je capriolen met de A5 Coupé. Niet onbelangrijk voor de reisvogels; de koffer nam toe met 10 liter waardoor je voortaan 465 liter kan weg stouwen.
Wat zit er standaard op?
Een rijdersauto, de A5 Coupé. Al sijpelen er met de nieuwe generatie wat autonome technologieën aan boord. Nu ja, je moet er nog wel voor betalen. Zo heeft de coupé net zoals de A4 een file-assistent die bij lage snelheid braaf met het verkeer aanschuift.
Standaard zit de A5 Coupé gelukkig wat dikker in de uitrusting tegenover vroeger. Denk dan aan led-dagrijlichten, xenonkoplampen, MMI Radio Plus met scherm van 7-duim, Audi Drive Select en Aui pre Sense city.
Sportdifferentieel
Bij de lancering geeft Audi haar klanten de keuze uit vijf motoren voor de A5 Coupé. De instapdiesel is daarbij 2-liter groot en 190 pk sterk. Liever een krachtigere zelfontbrander, dan zal je voor de 3.0 TDI moeten gaan die er komt 218 en 286 pk. Benzinerijders moeten beroep doen op de 2.0 TFSI in twee vermogenversies; 190 pk en 252 pk.
Audi pocht daarbij dat het vermogen van de blokken tot 17 procent hoger ligt terwijl het verbruik tot 22% daalt. Naar goede gewoonte vallen de motoren te linken aan de nodige automaten en de Quattro-vierwielaandrijving. De strafste diesel doet het standaard met Quattro en kan optioneel nog worden uitgerust met een sportdifferentieel op de achteras.
En de S5 Coupé?
De S5 lepelt de 3-liter V6 vanuit de S4 en geeft de Coupé de beschikking over 354 pk en 500 Nm. Visueel wordt de S5 nog wat aangescherpt met ander bumperwerk en vier einddempers. Standaard hangt 'ie aan de Quattro, optioneel kan er net zoals bij de sterkste diesel geopteerd worden voor het sportdifferentieel.
Prestaties? Een top van 250 km/u is zo'n vanzelfsprekendheid dat ze het niet eens meer vermelden in het persbericht, de sprint naar de honderd werkt de Coupé af in 4,7 seconden.
In de loop van de zomer wordt de A5 Coupé gecommercialiseerd, in de herfst moeten de eerste klanten hun nieuwe coupé ontvangen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen