Officieel: Hyundai i30 (2016)

hyundai-i30-2016_01

Het is vandaag een hoogdag voor de Europese-tak van Hyundai, want het Zuid-Koreaanse merk presenteert met grote trom de derde generatie van haar succesvolle hatchback. Die i30 moet meer dan ooit een stevige vuist vormen tegen de vooral Europees getinte concurrenten.

Hoe je juist een vuist vormt tegen Europees tegenwerk? Door de i30 voor 99,99 procent in Europa te ontwikkelen. Enkel de handtekening onder het finale product lijkt van de Zuid-Koreanse CEO Chung Mong-koo te komen. Het is een werkvorm die Hyundai ook al gebruikte met de Tucson en co. Geen onlogische beslissing, want de i30 is dan ook vooral voor de Europese markt bestemd, hatchbackgebied bij uitstek.

Bewust conservatief

Het uiterlijk is een stevige stap weg van de vorige generatie. Want weg zijn de zwierige lijnen over de flank. In de plaats kiest Hyundai voor strak lijnwerk. Een keuze die vooral vooraan haar vruchten afwerpt, want de i30 oogt zelfverzekerd in je achteruitkijkspiegel. Achteraan krijgt de kofferklep een opvallende plooi waardoor het geheel wat lijkt platgedrukt.

hyundai-i30-2016

Geen polariserend uiterlijk, vooral een lijnenspel dat iedereen moet aanspreken. Een bewuste keuze trouwens van streeptrekker van dienst Peter Schreyer. Volumes draaien doe je nu eenmaal niet met uitschieters. Qua proporties blijft de nieuwe i30 trouw aan zijn voorganger. het is te zeggen, een peulenschil langer, een haarlijn breder en een schepje korter. Het gebruikelijke recept bij een nieuwe generatie tegenwoordig.

De wielbasis blijft identiek en meet 2.650 mm, in de koffer kan je standaard 395 en maximaal 1.301 liter kwijt. Enkele tiental liters beter dan de Volkswagen Golf. Toeval? Dat laten we aan jullie over.

hyundai-i30-2016

Strak veilig

Binnenin een verademing, want het interieur van de uitgaande i30 kon zijn leeftijd nog moeilijk verbergen. Voortaan strakke lijnen en een aanraakscherm centraal op het dashboard. Standaard meet dat 5-duim groot en verpakt het bluetoothverbinding en een achteruitkijkcamera. Optioneel groeit het scherm naar 8-duim waardoor het meer gaat zweven op het dashboard. Toegevoegde waarde? Apple CarPlay, Android Auto en een navigatiesysteem met TomTom live verkeersupdates.

hyundai-i30-2016

Op zoek neer meer veiligheid dan zo'n flitspaalverklikker? Een noodrem, blindehoekdetectie, adaptieve cruisecontrol en lane keep assist tekenen allemaal present. Ook het laatste nieuwe trucje uit autoland, rear-cross traffic alert waarbij de i30 je waarschuwt wanneer er een auto aankomt tijdens het achteruit rijden van een parkeerplaats, kan je bestellen op de C-segmenter.

Blokken

Voor de aandrijving geen alternatief gedoe, daarvoor heeft Hyundai de Ioniq, wel veilige motorblokken. Benzinerijders kunnen proeven van de 1.4-liter benzine met 100 pk en 134 Nm. Daarboven staat - gek genoeg - een driecilinder met een longinhoud van 1-liter en 120 pk en 171 Nm. Daarboven plaats Hyundai terug een 1.4. Evenwel een gloednieuwe T-GDI met turbo, goed voor 140 pk en 242 Nm. Dat blok kan je optioneel ook hangen aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling.

hyundai-i30-2016

Dieselrijden in de i30? Dan moet je jezelf bekeren tot het geloof van de 1.6. Die komt er in drie vermogensversies; 95 pk, 110 pk en 136 pk. Die laatst beschikt in samenwerking met de automaat over 300 Nm. Staar je vooral naar CO2-cijfers, dan is de instap-diesel uiteraard de 'groenste': Hyundai mikt op 89 g/km CO2. Al komt ook de 136 pk sterke variant er vanaf met 99 g/km CO2.

En de N-variant?

Geduld. Die wordt pas volgend jaar verwacht en zal waarschijnlijk door het leven gaan als RN30. Wat er gaat gebeuren met de i30 Turbo is op het moment van schrijven nog een mysterie. Waardoor tot nieuw nieuws de 140 pk sterke benzine de strafste i30 is in het gamma.

hyundai-i30-2016

De nieuwe i30 zal van de band rollen in de Tsjechische fabriek van het merk die in 2008 open ging om de eerste generatie i30 te produceren. Het doel van Hyundai met deze nieuwe i30? Hyundai een stapje dichter brengen bij de kroon van grootste Aziatische constructeur in de wereld.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Wim 16:01
afbeelding van Wim

ik vind hem geslaagd

Evy Dent 22:27
afbeelding van Evy Dent

Als eigenaar van het huidige model heb ik hier wat gemengde gevoelens bij, ik moet deze auto toch eerst eens in het echt gezien hebben. Ben nochtans 'in the mood' om de volgende keer weer een Hyundai te kopen. Mijn huidige Hyundai is mijn beste auto ooit. Die Koreanen zijn niet te kloppen in verhouding prijs/kwaliteit/uitrusting.

Glenn 07:41
afbeelding van Glenn

Heeft veel weg van een Fiat Tipo. Lelijk kan je het niet noemen, wel ideaal om op te gaan in de massa.

Lowie Tabak 23:46
afbeelding van Lowie Tabak

Mooie auto, dit wordt mijn volgende

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws