Gsi is back baby, niet in de vorm van een coupé of hatchback, wel via een berline met 260 pk en vierwielaandrijving. Wacht eens even, hebben we dit al eens niet gezien?
Jongeren die destijds het geluk hadden een Kadett GSi, Astra GSi of Manta GSi op de oprit van hun ouders te parkeren zijn ondertussen al veertigers of vijftigers. Een leeftijd waarbij je veelal de coupe of hatchback hebt ingeruild voor een ruimere sedan. Of het toeval is dat Opel sinds jaren de GSi-badge terug plakt op de nieuwe Insignia? Je zou beginnen twijfelen.
Eumh, kennen we je niet?
Nu goed, de Insignia GSi, een modelletje dat stiekem bouwt op al gelegde fundamenten. We nemen je even mee naar de Insignia 2.0 Turbo 4x4. Die pakt uit met 260 pk en 400 Nm uit een 2-liter viercilinder turbobenzine, een 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving. Spring nu even mee naar de GSi: 260 pk, 400 Nm, 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving. Jep, Opel is hier een speciaal trucje uit haar hoed aan het toveren.
Toch zijn de 2.0 Turbo- en GSi-uitvoering verschillende baasjes. Waarbij de GSi vooral verder bijgepunt wordt op alles naast de motor, want die is dus identiek. Een aangepaste ophanging met kortere schokdempers die nog eens worden aangestuurd door FlexRide-magie tekenen present. Net zoals gegroeide schijven van Brembo met vier zuigers (vooraan) die zich verschuilen achter 20-duims velgen met opgelegd Pilot Sport 4 S-rubber van Michelin.
Met de G van Groene Hel
Samen met nog andere tweaks is deze GSi in staat om de 'oude Insignia OPC' met V6 het nakijken te geven op de Nürburgring. Nu lijkt ons dat sowieso niet moeilijk gezien het geslonken gewicht van 160 kilogram, moderne sportbanden en de heerlijke Twinster-vierwielaandrijving die we ook kennen vanuit de Ford Focus RS. Ook nieuw is de Competitie-modus die je kan inschakelen en tractiecontrole volledig uitschakelt. Goed nieuws voor fans van vierwieldrifts natuurlijk.
Vraag is natuurlijk of deze aanpassingen de pepers zijn die Opel nodig heeft om de flauwe smaak van de Insignia 2.0 Turbo 4x4 weg te werken. Die legde namelijk sportiviteit in de koffer om voluit voor comfort te gaan. Waardoor Opel dus ook geen graten ziet om beide modellen naast elkaar te laten staan in de orderboeken.
OPC-franjes
Visueel onderscheidt de GSi zich evenwel stevig van z'n motorisch identiek broertje. Met aangepast bumperwerk dat wat doet denken aan gerief van OPC. Het staat de Duitser en geeft 'm zeker vooraan een sportieve aanblik. Achteraan is er dan weer plaats voor een subtiel spoilertje en twee gegroeide einddempers. Binnenin unieke sportstoelen te rapen - met AGR-label -, een afgeplat stuurtje en aluminium pedalen.
Op termijn kunnen we daarnaast ook nog een potente diesel voorin de GSi-verwachten. Op dit moment is de strafste tweeliter CDTI in de Insignia goed voor 170 pk. Of er nog een OPC-versie komt? Het één sluit het andere alvast niet uit weten ze ons bij Opel te vertellen. Al heeft die nog geen groen licht gekregen.
Eerst dus GSi-rijden. En dat zal waarschijnlijk dit najaar kunnen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 20 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden