Rij-impressie: Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4x4 (2017)

opel-insignia-grand-sport-review-2017

De Insignia, een Duitser die de fleetmarkt 8 jaar geleden duchtig door elkaar schudde. Waardoor Opel, niet onverwachts, grote verwachtingen heeft van zijn opvolger. Wij reden alvast de 260 pk sterke Grand Sport. Het vlaggenschip van het vlaggenschip zeg maar.

Twee maanden lang huurt Opel de voormalige stek van tv-zender Vier en Vijf in Zaventem, om iedereen die nog maar denkt aan Insignia te overtuigen van zijn kwaliteiten. Om maar te zeggen dat de Duitsers hoge verwachtingen hebben van het verkoopsucces van de Insignia in België. Daar is een goede reden voor, want acht jaar geleden maakte Opel plots een vuist tegen de gevestigde Duitse waarden in leasingland. Met royale afmetingen en moderne technologie gekoppeld aan een laag prijskaartje als verkoopsargumenten. Je hoeft dus ook niet te raden op welk elan generatie twee verder borduurt.

Gelikt

We moeten er dan ook geen doekjes om winden, de Insignia is een product dat gretig aftrek kent in leasingland. Al wil dat niet zeggen dat je daardoor bedrijfssaaiheid moet uitstralen. Zo gelikt vorige generatie er uit zag, zo vloeiend borduurt generatie twee zich op je netvlies. Met coupé-allures die zich binnenin kunnen verantwoorden door de lengte van bijna 5 meter en dankzij de 5-deurs opstelling waarbij de kofferklep de gehele achterruit meezeult.

opel-insignia-grand-sport-review-2017

Een zelfverzekerd smoelwerk met heerlijke vin over de motorkap en stevig achtersteven met twee einddempers maken het plaatje af. Het laat de nieuwe alvast ranker voor de dag komen. Een bewuste stijlevolutie omdat de vorige best zwaar voor de dag kwam. Zowel visueel als op de weegschaal.

Pluimpje, ongeveer

Bij Opel zijn ze er dan ook fier op dat ze een serieuze dieetkuur hebben kunnen doorvoeren. Tot 175 kilogram - afhankelijk van de uitvoering - konden ze zo kwijtspelen. Dankzij het nieuwe Epsilon 2-platform en het toepassen van aluminium componenten. Schaaf daarnaast van elk onderdeel een grammetje links en rechts af en je bekomt een leeggewicht - in het geval van deze topversie - van zo'n 1.600 kilogram. Niet slecht voor een 260 pk sterke sedan met vierwielaandrijving.

opel-insignia-grand-sport-review-2017

Lepel je de 1.5-benzine (140 pk) voorin, dan daalt dat getal zelfs naar 1.400 kilogram, het gewicht van de nieuwe Astra Sports Tourer zeg maar. Geen vrees leasingrijder, ook je 1.6 CDTI ecoTEC met 110 pk profiteert van het dieet. Maar goed, wij zijn hier voor de 2-liter turbobenzine met vierwielaandrijving. Waarom?

Focus RS-genen

De meest performante Insignia - tot het OPC-derivaat verschijnt - beschikt over enkele componenten die onze aandacht hebben getrokken. Met als stip op één het Twinster-systeem tussen de achterwielen. Een differentieel van het Britse GKN dat beschikt over twee koppelingen. Een systeem dat Ford trouwens ook gebruikt onder de Focus RS. Waardoor je toch wel enige vorm van rijdynamiek verwacht van deze sedan.

opel-insignia-grand-sport-review-2017

En jawel, die heeft het ook. Want tegenover vorige generatie is het dag en nacht verschil. Plomp wordt kwiek en mede dankzij de dieetkuur heb je niet meer het gevoel dat je een ton of twee voor de vooras hebt hangen. Druk je door in de bochten, dan zorgt de Twinster voor een heerlijke extra duw van het buitenste wiel waardoor het geheel nog net iets dieper de bocht in duikt. Afremmen op de wielen om in te draaien, het is gelukkig verleden tijd. Met extra kracht op de buitenste wielen kom je er ook best.

Zonde

Het is dan ook zonde dat de dynamische genen niet helemaal bijstand krijgen van versnellingsbak en motor. Met 400 Nm en 260 pk is de 2-liter zeker niet traag, de benzine heeft spijtig genoeg geen greintje charme in Sport-stand. Alsof hij tegen zijn zin werk moet leveren. Met een zeurend gezoem tijdens accelereren en gewoonweg een kreet van ongenoegen op het einde van zijn toerental.

opel-insignia-grand-sport-review-2017

Komt nog bij dat de achttrapsautomaat wat eigenzinnig is. Hernemingen gebeuren bruut, terugschakelen doet 'ie wanneer hij het wil, niet wanneer jij aan de schakellepel trekt en bij het tot stilstand komen durft het geheel wel eens een schop tegen je ruggengraat geven. Denk aan de luie automaat die je ooit in je huurwagen had in de Verenigde Staten. Dat het toevallig is dat deze 2-liter-automaat-combinatie de instapmotorisatie is voor Insignia's Amerikaans tweelingbroertje Buick Regal? We laten het in het midden.

Tour'in'wagen

En dan, als je jezelf er bij neerlegt dat deze topversie even sportief is als William Boeva na een bezoekje bij McDonalds en het geheel dan maar in Tourstand zet verdwijnen de klachten als sneeuw voor de zon... Meer dan ooit is de Insignia een indrukwekkende tourwagen. Met adaptieve dempers die op een Mercedes-iaanse manier drempels slikken zonder dat je ze voelt en een deinend comfort waarmee ooit Citroën indruk wist te maken.

opel-insignia-grand-sport-review-2017

De Rolls-Royce in zijn klasse? Het is een compliment dat we de Duitser best tussen de lijnen willen geven. Laat die uitdagende B-weg dan ook links liggen, met een koffer vol en vier inzittenden richting het zuiden van Frankrijk, dat is de dada van deze Insignia Grand Sport.

Straf pakket

Daarvoor schermt de sedan meer dan ooit met comfortsnufjes. Met zitmeubilair dat goedgekeurd is door Duitse rugspecialisten, FlexRide schokdemping en led-matrixlichten die je eerder verwacht op een Audi A8 of Volvo S90. Het laatste infotainmentgerief tekent natuurlijk ook present net zoals de nodige veiligheidsnufjes en semi-digitaal dashboard. Daarnaast voelt alles gewoon kwalitatief aan. Zoals je van een Duitser verwacht.

opel-insignia-grand-sport-review-2017

Het straffe van dit alles is dat de Insignia zich al op de oprit laat parkeren vanaf 26.900 euro. Waardoor de Duitser kan schermen met BMW 5/ Volvo S90-ruimte voor de prijs van een Renault Talisman of Ford Mondeo. Enkel Tsjechië kan nog een vuist maken met de Skoda Superb maar zelfs daar steekt de Insignia met z'n 4,9 meter voorbij. Onze topuitvoering met die 260 pk sterke viercilinder en heerlijk vierwielaandrijvingsysteem tikt 42.200 euro aan. Een prijs waarmee je nog geen instap-Audi A6 kan kopen met minder ruimte en 190 pk sterke 1.8 benzine. Laat dat even bezinken.

Conclusie

Grand, niet Sport, deze nieuwe generatie Insignia Grand Sport. Een ruimtesloep met Duitse kwaliteit, Duitse technologie en een Frans rijcomfort van weleer dat kilometers malen tot een plezier maakt. Het containergevoel van weleer is daarbij verdwenen. Als je dan nog weet dat Opel een aantrekkelijke leaseprijs op deze Insignia gaat plakken, dan is het succes toch een uitgemaakt zaak, niet? Jouw volgende leasingwagen? Je krijgt de Autofanszege.

opel-insignia-grand-sport-review-2017

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

260pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 649 kg

Topsnelheid

250 km/u

0 tot 100 km/u

7.30 sec

Gemiddeld testverbruik

11.00 L/100km

Min. kofferinhoud

490 L

Max. kofferinhoud

1 450 L

CO2-uitstoot

197 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 12 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
diedrik 16:28
afbeelding van diedrik

Slechts 4cm langer dan de Superb. Geef mij maar de 2.0 TSI 280pk DSG 4X4 van de Superb.
5.8 seconden tot 100km/h, de Opel doet er 7.3 seconden over?? En de Superb heeft slechts 350Nm koppel... :-)

Jos D. 20:49
afbeelding van Jos D.

Jij kent duidelijk niet veel van wagens. En ik zou mijn keuze niet laten afhangen van die 1,5 seconde die de Skoda in theorie sneller is om de 100 km/h te halen. Smaken verschillen uiteraard en ieder zijn goesting maar de Opel ziet er toch gelikter uit dan een Superb/Passat.
En als die 5,8 sec even accuraat zijn als hun dieseluitstoot :-) ... .

jre 14:53
afbeelding van jre

0 - 100 tijden zijn misschien niet heel relevant, maar je zou verwachten dat een "lichte" auto met 260 pk, vierwielaandrijving en een moderne automaat sneller kan accelereren.

Een vergelijking met een andere ruime wagen: de nieuwe BMW 530i heeft ook een tweeliter turbo met 250 pk en een achttrapsautomaat en is ook meer dan een seconde sneller.

Jos D. 18:18
afbeelding van Jos D.

Dat zijn allemaal cijfers opgegeven door de constructeurs. In een werkelijke test kan dat nogal eens afwijken maar ik heb er nog geen van gevonden.
Het kan ook zijn dat Opel langere verhoudingen gebruikt (staan daar nogal gekend voor) wat dat verschil mogelijks kan verklaren.
Maar nogmaals, ik zou mijn keuze toch niet laten afhangen van 1,5 seconde snellere optrektijd. En aan zo'n BMW hangt dan nog eens een ander prijskaartje :-)

jre 11:39
afbeelding van jre

Het vermogen is ook opgegeven door de constructeur, dus misschien haalt deze motor gewoon zijn nominaal vermogen niet, of zit er verlies in de aandrijflijn. Of is hij stiekem een stukje zwaarder dan op papier.

Het is een achtbak, dus ik vermoed dat de verhoudingen ook niet té lang zullen zijn :)

Los daarvan geef ik je volkomen gelijk dat acceleratiecijfers slechts bijkomstig zijn wanneer de meeste mensen hun keuze voor een bepaald model maken.

Anon 21:39
afbeelding van Anon

Wat een onnozele opmerking. Wat is er mis met een superb? Vag onderdrijft over uitstoot, Opel overdrijft al decennia over vermogen. Misschien heeft dit topmodel eigenlijk 180 pk? Zou me niet verbazen.

Anon 11:14
afbeelding van Anon

Paar opmerkingen: hebben jullie cijfers over leasemarkt? Ik ken 100en mensen hun bedrijfswagen, daar zaten ooit 2 insignias tussen, eentje vervroegd weggedaan door CO2 tax. Volgens mij is dit nooit lease succes geweest, vooral door de motorische achterstand.

Ik zie eigenlijk bijna alleen Mercedes, BMW,vag en beetje Ford. Met BMW als topper.

Sander Vranckx 09:22
afbeelding van Sander Vranckx

neen, toch wat grijs en saai design, niets origineels. Allicht een bewuste strategie van Opel,

Pee Klak 16:35
afbeelding van Pee Klak

Deze Insignia saai???
Samen met de Renault Talisman en de Mazda 6 is dit juist één van de minst saaie wagens in zijn klasse.

Hoe noemt ge dan een VW Passat of Skoda Superb? Want wat saaiheid betreft zijn dat toch de kampioenen in dit segment...

Pee Klak 16:38
afbeelding van Pee Klak

Qua gebruiksvriendelijkheid (censuur?) kan dit tellen:
" De reactie staat in de wachtrij om goedgekeurd te worden door beheerders van deze site. Na goedkeuring zal deze worden gepubliceerd."
PS: het hier door mij opgegeven mailadres is fake... of mag dat niet?

Yvesw 17:00
afbeelding van Yvesw

Pee Klak: Geen vrees voor censuur, echter waren er enkele jongens die ons open systeem van communiceren met elkaar (lees: niet verplicht een account aanmaken op onze site) misbruikten. Om je een idee te geven: zo was er iemand die op 1 minuut tijd 1.600 reacties plaatste op een artikel om zijn ongenoegen over Volkswagen los te laten. Ongenoegen uiten mag perfect, niet op die manier.

Davy 12:32
afbeelding van Davy

Mooi artiekel.
Tja, voor de één is het één te veel/ weinig voor de ander het andere. Het lijkt me in elk geval een zeer vlotte reiswagen en in dat opzicht redelijk geslaagd als GT, misschien meer dan als GS.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws