De Insignia, een Duitser die de fleetmarkt 8 jaar geleden duchtig door elkaar schudde. Waardoor Opel, niet onverwachts, grote verwachtingen heeft van zijn opvolger. Wij reden alvast de 260 pk sterke Grand Sport. Het vlaggenschip van het vlaggenschip zeg maar.
Twee maanden lang huurt Opel de voormalige stek van tv-zender Vier en Vijf in Zaventem, om iedereen die nog maar denkt aan Insignia te overtuigen van zijn kwaliteiten. Om maar te zeggen dat de Duitsers hoge verwachtingen hebben van het verkoopsucces van de Insignia in België. Daar is een goede reden voor, want acht jaar geleden maakte Opel plots een vuist tegen de gevestigde Duitse waarden in leasingland. Met royale afmetingen en moderne technologie gekoppeld aan een laag prijskaartje als verkoopsargumenten. Je hoeft dus ook niet te raden op welk elan generatie twee verder borduurt.
Gelikt
We moeten er dan ook geen doekjes om winden, de Insignia is een product dat gretig aftrek kent in leasingland. Al wil dat niet zeggen dat je daardoor bedrijfssaaiheid moet uitstralen. Zo gelikt vorige generatie er uit zag, zo vloeiend borduurt generatie twee zich op je netvlies. Met coupé-allures die zich binnenin kunnen verantwoorden door de lengte van bijna 5 meter en dankzij de 5-deurs opstelling waarbij de kofferklep de gehele achterruit meezeult.
Een zelfverzekerd smoelwerk met heerlijke vin over de motorkap en stevig achtersteven met twee einddempers maken het plaatje af. Het laat de nieuwe alvast ranker voor de dag komen. Een bewuste stijlevolutie omdat de vorige best zwaar voor de dag kwam. Zowel visueel als op de weegschaal.
Pluimpje, ongeveer
Bij Opel zijn ze er dan ook fier op dat ze een serieuze dieetkuur hebben kunnen doorvoeren. Tot 175 kilogram - afhankelijk van de uitvoering - konden ze zo kwijtspelen. Dankzij het nieuwe Epsilon 2-platform en het toepassen van aluminium componenten. Schaaf daarnaast van elk onderdeel een grammetje links en rechts af en je bekomt een leeggewicht - in het geval van deze topversie - van zo'n 1.600 kilogram. Niet slecht voor een 260 pk sterke sedan met vierwielaandrijving.
Lepel je de 1.5-benzine (140 pk) voorin, dan daalt dat getal zelfs naar 1.400 kilogram, het gewicht van de nieuwe Astra Sports Tourer zeg maar. Geen vrees leasingrijder, ook je 1.6 CDTI ecoTEC met 110 pk profiteert van het dieet. Maar goed, wij zijn hier voor de 2-liter turbobenzine met vierwielaandrijving. Waarom?
Focus RS-genen
De meest performante Insignia - tot het OPC-derivaat verschijnt - beschikt over enkele componenten die onze aandacht hebben getrokken. Met als stip op één het Twinster-systeem tussen de achterwielen. Een differentieel van het Britse GKN dat beschikt over twee koppelingen. Een systeem dat Ford trouwens ook gebruikt onder de Focus RS. Waardoor je toch wel enige vorm van rijdynamiek verwacht van deze sedan.
En jawel, die heeft het ook. Want tegenover vorige generatie is het dag en nacht verschil. Plomp wordt kwiek en mede dankzij de dieetkuur heb je niet meer het gevoel dat je een ton of twee voor de vooras hebt hangen. Druk je door in de bochten, dan zorgt de Twinster voor een heerlijke extra duw van het buitenste wiel waardoor het geheel nog net iets dieper de bocht in duikt. Afremmen op de wielen om in te draaien, het is gelukkig verleden tijd. Met extra kracht op de buitenste wielen kom je er ook best.
Zonde
Het is dan ook zonde dat de dynamische genen niet helemaal bijstand krijgen van versnellingsbak en motor. Met 400 Nm en 260 pk is de 2-liter zeker niet traag, de benzine heeft spijtig genoeg geen greintje charme in Sport-stand. Alsof hij tegen zijn zin werk moet leveren. Met een zeurend gezoem tijdens accelereren en gewoonweg een kreet van ongenoegen op het einde van zijn toerental.
Komt nog bij dat de achttrapsautomaat wat eigenzinnig is. Hernemingen gebeuren bruut, terugschakelen doet 'ie wanneer hij het wil, niet wanneer jij aan de schakellepel trekt en bij het tot stilstand komen durft het geheel wel eens een schop tegen je ruggengraat geven. Denk aan de luie automaat die je ooit in je huurwagen had in de Verenigde Staten. Dat het toevallig is dat deze 2-liter-automaat-combinatie de instapmotorisatie is voor Insignia's Amerikaans tweelingbroertje Buick Regal? We laten het in het midden.
Tour'in'wagen
En dan, als je jezelf er bij neerlegt dat deze topversie even sportief is als William Boeva na een bezoekje bij McDonalds en het geheel dan maar in Tourstand zet verdwijnen de klachten als sneeuw voor de zon... Meer dan ooit is de Insignia een indrukwekkende tourwagen. Met adaptieve dempers die op een Mercedes-iaanse manier drempels slikken zonder dat je ze voelt en een deinend comfort waarmee ooit Citroën indruk wist te maken.
De Rolls-Royce in zijn klasse? Het is een compliment dat we de Duitser best tussen de lijnen willen geven. Laat die uitdagende B-weg dan ook links liggen, met een koffer vol en vier inzittenden richting het zuiden van Frankrijk, dat is de dada van deze Insignia Grand Sport.
Straf pakket
Daarvoor schermt de sedan meer dan ooit met comfortsnufjes. Met zitmeubilair dat goedgekeurd is door Duitse rugspecialisten, FlexRide schokdemping en led-matrixlichten die je eerder verwacht op een Audi A8 of Volvo S90. Het laatste infotainmentgerief tekent natuurlijk ook present net zoals de nodige veiligheidsnufjes en semi-digitaal dashboard. Daarnaast voelt alles gewoon kwalitatief aan. Zoals je van een Duitser verwacht.
Het straffe van dit alles is dat de Insignia zich al op de oprit laat parkeren vanaf 26.900 euro. Waardoor de Duitser kan schermen met BMW 5/ Volvo S90-ruimte voor de prijs van een Renault Talisman of Ford Mondeo. Enkel Tsjechië kan nog een vuist maken met de Skoda Superb maar zelfs daar steekt de Insignia met z'n 4,9 meter voorbij. Onze topuitvoering met die 260 pk sterke viercilinder en heerlijk vierwielaandrijvingsysteem tikt 42.200 euro aan. Een prijs waarmee je nog geen instap-Audi A6 kan kopen met minder ruimte en 190 pk sterke 1.8 benzine. Laat dat even bezinken.
Conclusie
Grand, niet Sport, deze nieuwe generatie Insignia Grand Sport. Een ruimtesloep met Duitse kwaliteit, Duitse technologie en een Frans rijcomfort van weleer dat kilometers malen tot een plezier maakt. Het containergevoel van weleer is daarbij verdwenen. Als je dan nog weet dat Opel een aantrekkelijke leaseprijs op deze Insignia gaat plakken, dan is het succes toch een uitgemaakt zaak, niet? Jouw volgende leasingwagen? Je krijgt de Autofanszege.
Specificaties
Vermogen | 260 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-traps automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 649 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
0 tot 100 km/u | 7.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 11.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 490 L |
Max. kofferinhoud | 1 450 L |
CO2-uitstoot | 197 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen