BMW M5 (f90) gaat de uitdaging aan

bmw-m5-2017_1

Al meer dan een jaar staat Mercedes-AMG voor de deur van BMW te paraderen met de E 63 powerauto. BMW komt nu eindelijk naar buiten met haar opgepompte 5 Reeks, de M5.

En als ze bij M Motorsport buitenkomen, dan is dat om je omver te blazen. Wat dacht je van 602 pk uit de 4.4 V8. BMW moest wel wat extra uit de mouw schudden, want bij Mercedes pronken ze al langer met 612 pk in de AMG E 63 S. Verwacht bij BMW dus op termijn nog maar een krachtiger variant om ook die S te overklassen. Daarnaast was ook de M550i al naar 462 pk doorgeschoven waardoor hij sneller werd dan de vorige M5, dus is het best logisch dat de 560 pk in die laatste werd opgeschroefd naar de eerdergenoemde 602 pk en 750 Nm.

Onderweg naar de wielen komt het vermogen een nieuwe achttraps automaat uit die de naam M Steptronic meekrijgt. Niet alleen de achterwielen worden bediend, dankzij de xDrive krijgen ook de voorwielen hun deel van de koek. Wie dat wil kan behalve de 4WD en 4WD Sportinstelling van het systeem ook voor een 2WD modus kiezen, kwestie van een 602 pk sterk monster ook eens speels te laten worden.

BMW-M5-2017_

gentlemen

3,4 seconden doet de M5 over het 0-100 nummertje.De 0-200 gaat in 11,1 seconden, dat is de tijd dat de pas geteste Toyota C-HR nodig heeft om aan de 100 te komen, om maar te zeggen. De M5 is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar met de M Drivers Package wordt die Duitse Gentlemen's Agreement omzeild en haal je een snelheid van 305 km/u. BMW maakt verder melding van 10,5 l/100 km voor zover je jezelf in kan houden. Standaard wordt het geheel geremd door M-remklauwen, betaal je bij, dan krijg je koolstofkeramische remschijven gemonteerd achter je 19 inch wielen. Al kan je die laatste laten groeien tot 20 inch als je maar genoeg geld op tafel legt.

BMW-M5-2017_

Een M5 ziet er bruut uit, al moeten ze bij BMW tegenwoordig nog wat extra hun best doen omdat de met M pack uitgeruste 5 Reeksen er ook al pk-zwanger uitzien. Vier uitlaateindstukken en de Marina Bay Blue Metallic kleur onderscheiden deze M van zijn gewone 5 Reeks-broers.

boven je hoofd

Het dak van de M5 wordt vervaardigd uit koolstofvezel dat met kunststof versterkt werd. Ook werd gewicht bespaard in het uitlaatsysteem. Dat allemaal om het extra gewicht van de xDrive euh... tegengewicht te kunnen bieden. De eerder vermelde koolstofkeramische remmerij weegt nog eens 23 kilogram minder, op een gewicht dat met 1.855 kg 100 kilogram onder dat van zijn voorganger duikt.

BMW-M5-2017_

Voor het interieur is het M-logo's tellen, op de M-sportstoelen, de tellerpartij en het stuur. Achter dat stuur en naast de schakelflippers vinden we de M1 en M2-knoppen waarmee je het rijgedrag van de auto kan instellen. Gasprespons, reactiesnelheid van de versnellingsbak, verdeling van vermogen over de wielen, duw op de knopjes en je past het aan.

BMW toont de M5 aan het publiek op de IAA. Je kan hem vanaf begin september al bestellen, dus als je na het lezen van dit artikel en het checken van je bankrekening overtuigd bent, dan wandel je naar je dealer, tegen dat je er bent is de bestellijst geopend. In de lente van 2018 worden de eerste exemplaren geleverd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
GeoBem 08:50
afbeelding van GeoBem

*F90. het is wat verwarrend, maar de huidige 5-reeks is de G30 en de nieuwe M5 is de F90.

En dat lanceringseditie kleurtje vind ik maar niks. :-/

Uw reactie