Audi zit volop in een modellenoffensief. Met niet alleen plaats voor nieuwe nummers binnen het gamma maar ook nieuwe generaties van gevestigde waarden. Zo ook de A7 die vanaf vanavond aan zijn tweede avontuur begint. Met evolutie als vuistregel maar vooruitstrevende technologie onder de kap. En o ja, een opmerkelijke derrière.
A4, A5, A7, Q2, Q5 en Q7. Een greep uit de nieuwigheden die we - ongeveer - de laatste twaalf maanden bij Audi zijn tegengekomen. Daar mag dus nu deze A7 bij en volgend jaar komt daar ook nog eens de A6 bij. Maar laten we alvast niet vooruit lopen op de feiten, even terug naar die A7. Een vierdeurscoupé (eigenlijk vijfdeurshatchback) die na 7 jaar aan de tweede generatie gaat.
Bruut technologisch
Daarbij valt meteen op dat Audi middenin een designcyclus zit. Waardoor nummertje 7 net zoals de 4 en 5 vooral een evolutie is op het al bestaande design. Herkenbaar maar opvallend strakker. Met scherpere heupen en - uiteraard - een meer dynamisch vormgegeven grille. Grote noviteit op designvlak zijn de naar elkaar toelopende lichten achteraan. Want waar bij A8 de verbinding stand vindt via een sierlijk lijntje, loopt het bij de A7 best bruut naar elkaar toe. Dit allemaal met 13 individuele led's. Geloof ons, dit geeft vuurwerk 's nachts.
Binnenin wanen we ons zo terug in de nieuwe A8 die zijn debuut zag op het autosalon van Frankfurt. Een hoogtechnologische cabine die bijna meer schermen bevat dan verlichtingsroosters. Een 12,3-duims exemplaar pal voor je neus, een 10,1-duims scherm voor het infotainment centraal en een 8,6-duims (wie verzint die maten eigenlijk?) exemplaar daaronder om de airco te bedienen.
Het beste van het schap
Onderhuids evenzeer weinig verrassingen. Het is te zeggen; rolde generatie één op het MLB-platform, dan mag nummer twee gebruik maken van het MLBevo platform. Fundamenten die ook worden gebruikt door de A8 in eigen stal maar evengoed dienen om de Bentley Bentayga en toekomstige Lamborghini Urus rond te laten toeren. Waardoor je best kan zeggen dat deze A7 mag genieten van het beste dat ze bij de Volkswagen Group hebben te bieden.
Dat merk je alleen al in de ophanginskeuze, want klanten kunnen uit maar liefst 4 (!) typen kiezen. Zo is er een klassieke versie met stalen veren, een sportonderstel dat 10 milimeter lager uitvalt, actieve schokdempers en een luchtophanging. De optielijst, we willen 'm eigenlijk niet bekijken van deze A7. Gelukkig standaard is het overvloedig gebruik van aluminium in de carrosserie. Bijbetalen kan je dan weer voor vierwielsturing. Vierwielaandrijving, Quattro in Audi-taal, is bij de lancering dan weer standaard.
Al heeft dit vooral te maken met het feit dat Audi de A7 lanceert met enkel en alleen een 3-liter V6 benzine, 55 TFSI wederom in Audi-taal. Die is 340 pk en 500 Nm snel en zorgt via een milde-hybridesysteem dat het verbruik uit komt op 6,8l/100 km. In de NEDC-cyclus evenwel. De sprint naar honderd van 5,3 seconden, die kan je dan weer in elke cyclus halen. Op termijn voegt Audi nieuwe motoren toe aan het gamma en daar zullen viercilinders zeker bij horen.
zFAS
Tot dan nog wat lekkere details over de A7. Zo is er nog steeds een spoiler die uit de carrosserie klapt bij 120 km/u. Al is dat oldschool-tech vergeleken met de rest dat de A7 aan boord heeft. Centraal geheugen zFAS (zeggen op z'n Duits: 'Zed Fass') kan zich beroepen op maar liefst vijf radars, evenveel camera's, een laserscanner en maar liefst 12 ultrasone sensoren. Vragen dat deze A7 zich dus zelf kan inparkeren is dus een beetje knullig. Natuurlijk doet 'ie dat.
Daarenboven is de A7 in staat te communiceren met ander Audi's die beschikken over het zFAS-systeem. Waardoor de coupé klaar is voor een wereld van voertuig-tot-voertuig-communicatie. Nog wat lekkers? laserlichten (optioneel), een B&O-geluidssysteem en een gigantisch panoramisch glazen dak. Nog een rare keuze? Wel, waar de A8 55 TFSI gebruik mag maken van een 8-traps automaat, blijft de A7 vasthouden aan de al gekende 7-traps DSG. Ordnung muss sein...
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 5 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 8 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden