Porsche is klaar met het GTS-derivaat van haar tweede generatie Panamera. Die rooit het in deze tijden van sensibiliteit met een 460 pk sterke V8. Het blijft tenslotte een Porsche, nietwaar?
We blijven het verkondigen, voor het leeuwendeel van de Porsche-modellen is de GTS-versie de sweetspot. Porsche lanceert de uitvoering ook voor de nieuwe generatie Panamera. Daar komt de GTS-versie naar goede gewoonte tussen de 4S- en Turbo-uitvoering te liggen. Zowel bij de reguliere Panamera als zijn "stationwagenbroertje, de Sport Turismo.
den Duits
De GTS leent de 4-liter V8 van de Turbo-uitvoering maar schroeft het vermogen wat terug tot 460 pk en 620 Nm koppel. Geloof ons; meer dan genoeg in deze wereld van zone 50's en ochtendfiles. Volgens het GTS-receptuur krijgt deze uitvoering een specifieke sportuitlaat en het Sport Chrono-pakket. Net zoals een luchtvering. Die vering plaats de GTS-versie standaard een centimeter dichter bij het asfalt dan de 4S.
Specs? 4,1 seconden vanuit stilstand naar de honderd, toppen doe je op 292 km/u. De Sport Turismo-versie topt trouwens op 289 km/u. Waarom? Vraag dat den Duits. Terug tot stilstand komen doe je door forse remmen voor en achter (390 mm voor, 365 mm achter). Eco-score? Niet al te bijster. Zo ligt het normverbruik minimaal op 10,3 liter en tikt de CO2-uitstoot 235 g/km aan.
Koopje
Nee, dan doet zo'n Panamera Turbo S E-Hybrid het toch een stuk beter. Dezelfde motor met elektrokracht - voor een totaal van 680 (!) pk - waardoor het verbruik daalt naar 2,9 l/100 km en de CO2-uitstoot naar 66 g/km. Het bestaansrecht van deze GTS dan? Misschien wel de prijs, want met een instapprijs van een toch ook al niet malse 142.513,80 euro (nee, ze ronden niet graag af bij Porsche) is deze GTS maar liefst 50.000 euro goedkoper dan die hybride Turbo-uitvoering. Geld waarmee je tegenwoordig een rits elektrische auto's kan kopen. Om naast je GTS te parkeren, bijvoorbeeld.
Ook nog een verkooppunt; het uiterlijk. Want de GTS neemt accenten over van de Turbo-modellen maar gooit er zijn eigen saus over. Zo worden verschillende panelen zwart gemaakt en krijgt ook de voorbumper een stevige lik zwarte oorlogsverf. Standaard rolt de GTS op 20-duims velgen, binnenin is het zwart alcantara en geanodiseerd aluminium wat de klok slaat. Knalrood of gifgroen... dat zouden we nu niet meteen nemen op de zakensedan. Maar applaus voor Porsche dat ze niet enkel 50 tinten grijs aanbieden.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden