9 interessante Elektrische auto's in 2018

9 ideale Elektrische auto's 2018

Overal zien we nieuwe elektrische wagens aan de horizon verschijnen. Maar wat zijn nu de meest interessante elektrische auto's op de markt? Autofans zocht het uit.

"Interessant" is natuurlijk een ruim begrip. Want wat voor de zakelijke rijder interessant is, hoeft dat niet altijd voor de particulier te zijn. Daarom kozen we voor de relatief betaalbare elektro-auto's, eerder dan naar de power-houses te gaan kijken. Want dan zou de Porsche Taycan of de Tesla Model X waarschijnlijk bovenaan de lijst staan. Wij selecteerden negen elektrische modellen die elk op hun eigen manier uit de band springen in autoland.

Nissan LEAF: de marktleider

nissan leaf ev 2017

De LEAF moet zowat de bekendste en bestverkopende EV op de markt zijn. In de eerste generatie een beetje vreemd ogend, maar tegenwoordig gewoon een 'member from the gang'. Geen revelatie maar ook geen teleurstelling. De Golf onder de elektrische auto's.

Beloofde WLTP-range: 270 km
Catalogusprijs: 36.540 euro


Hyundai Kona Electric: opkomende crossover

hyundai kone ev 2018

De Hyundai Kona EV belooft op dit moment de grootste radius, ziet er niet uit alsof hij van Mars komt, en surft met zijn elektrotechniek mee op de trend van de crossovers. Op papier dus een winstgevende formule.

Beloofde WLTP-range: 289 km (39,2 kWh) of 449 km (64 kWh) (range aangepast na officiële correctie Hyundai)
Catalogusprijs: 34.999 euro (29.2 kWh) of 45.998 euro (64 kWh)


Renault Zoe: de blijver

renault zoe r110

De ZOE moet behalve de PSA/Mitsubishi-drieling één van de eerste EV's op de markt zijn geweest. Een batterijswap heet daar een facelift en zo kan hij er weer tegen voor een aantal jaren. Prijs/kwaliteit/range/ruimte eigenlijk niet te verslaan.

Beloofde WLTP-range: 300 km
Catalogusprijs: 24.950 euro + huur batterij (R 90) of 26.950 euro + huur batterij (R 110)


Volkswagen e-Golf: de herkenbare

volkswagen e-golf facelift

We gooien gewoon een elektroaandrijving in het meest iconische model sinds de Kever moeten ze bij Volkswagen gedacht hebben. En zo geschiedde, de e-Golf was geboren. Contradictorisch niet de Golf onder de elektrische auto's, wel de meest sensibel vormgegeven elektrische wagen op de markt.

Beloofde WLTP-range: 300 km
Catalogusprijs: 40.110 euro


BMW i3: het buitenbeentje

bmw i3 update 2018

De BMW i3 is een beetje een buitenbeentje met zijn futuristische looks en zijn carbonversterkte kooi. Doet een beetje denken aan de Audi A2 van bijna twee decennia terug, die was ook een vooruitstrevend buitenbeentje.

Beloofde WLTP-range: 359 km (i3) of 285 km (i3 S)
Catalogusprijs: 40.650 euro (i3) of 44.300 euro (i3 S)


Hyundai Ioniq Electric: de brave metgezel

hyundai ioniq ev

Is die Kona wat teveel crossover voor je, dan hebben ze bij Hyundai ook nog de Ioniq Electric. Rechtstreekse concurrent voor de Toyota Prius, waardoor ook een gekke wigvorm in het design. Al heeft die Prius geen puur elektrische versie.

Beloofde WLTP-range: + 250 km
Catalogusprijs: 35.999 euro


Kia Soul EV: de onverwachte

kia soul ev

Een elektrische blokkendoos. En toch is de Kia Soul EV een goeie wagen. Alles klopt gewoon. Al is de Europese klant niet helemaal te vinden voor de Oosterse blokvorm. Misschien wachten ze nog op de Niro Electric?

Beloofde WLTP-range: 250 km
Catalogusprijs: 35.890 euro


Volkswagen e-Up: de kleine allesdoener

volkswagen e-up

Een kleine elektro-auto heeft als voordeel dat je minder batterij hoeft te stouwen om dezelfde radius te behouden. Al is het misschien tijd voor een batterij-upgrade bij de e-Up, als je naar de weliswaar iets grotere concurrentie kijkt.

Beloofde WLTP-range: 160 km
Catalogusprijs: 27.600 euro


smart Fortwo EQ: de stadsmus

smart fortwo eq

Wat Volkswagen met de e-Up doet, kan Mercedes met de smart Fortwo EQ. Al doen ze het eigenlijk al langer. Een prima combinatie ook, een kleine stadsauto op elektriciteit. Dat zullen de stadsbewoners kunnen beamen.

Beloofde WLTP-range: 160 km
Catalogusprijs: 22.603 euro

Laatst gepubliceerd

Reacties (33)

Plaats een reactie
Markske 11:07
afbeelding van Markske

Ik denk dat de catalogusprijs van de kona 64kWh (485km) incorrect is.
Indien dit artikel dan toch gaat over 2019 modellen dan mis ik de e-Niro van Kia, waar wel naar verwezen wordt bij de soul. Goedkoopste (300km) versie zou 38500€ kosten en duurste versie met 485km 46500€ prijzen vergelijkbaar met de kona.

Nova 12:09
afbeelding van Nova

Misschien omdat de e-Niro nog niet te koop is in België?

Markske 20:34
afbeelding van Markske

De Kona is momenteel ook nog niet bestelbaar maar staat dan wel in de lijst met de prijs en voor de 39kWh batterij (te bestellen na juni 2019).

Edit: Inderdaad, er zat wat weinig onderverdeling in de prijs en radius van de Kona, die is nu toegevoegd.

andre123 13:18
afbeelding van andre123

voor wie het nog niet moest weten,en voor wie er zich aan intreseert,er loopt momenteel weer een groepsaankoop op de renault zoe waardoor de prijs daalt onder de 20000 euro.
zeg niet dat je het niet wist

4g63 13:47
afbeelding van 4g63

Elektrische wagen met prijzen die een gemiddeld gezin kan betalen, mja tof initiatief.

Frank 16:47
afbeelding van Frank

Je bedoelt de gewone aankoopprijs min de reductie van de staat en de premie voor het inleveren van je oude wagen... Dat is de extra kost voor het leasen van de batterij niet meegerekend (nog eens 60 euro per maand)...
Of heb jij weet van een echte groepsaankoop dit jaar (2018)?

andre123 12:45
afbeelding van andre123

groepsaankoop in samenwerking met lampiris,googelen he.
of kijk op de website

Jelledr 18:59
afbeelding van Jelledr

Enige hier ‘op den buiten’ zijn de Tesla’s. Voor de rest een golf GTE.

Ronny 08:34
afbeelding van Ronny

Men kan die kilometers misschiens wel rijden in de zomer maar in de winter met chauffage aan en lichten aan zal het heel wat minder zijn wees gerust .Ik rijdt nu met een hybride en zie het duidelijk. Let ook op als men ze gaat opladen thuis kan maar gaat lang duren,snelladen zal thuis niet mogelijk zijn doordat iedereen te weinig vermogen binnenkrijgt.kan wel op straat die zitten wel met een groot vermogen .14

andre123 15:06
afbeelding van andre123

in de winter haal ik nog steeds 200km,meer dan voldoende voor de gemiddelde bestuurder
thuisladen duurt lang ok,maar hoe groot is de kans dat je thuiskomt met een platte batterij en onmiddelijk weer moet vertrekken voor 100den km.
in geval van nood zijn er nog altijd de openbare laders,11 kw of 22kw is 100 of 200km op een uurke,dus zelfs de tesla supercharge is echt niet nodig

terwijl ik slaap doet de thuislader zen werk,of slaap jij nooit mss.

Kristof Drossaert 09:38
afbeelding van Kristof Drossaert

En hoeveel extra benzine verstook je in de winter?

tomtom 21:03
afbeelding van tomtom

Mensen gaat niet voor een halfuur thuis gaan opladen, ze laten de wagen doorgaans een hele nacht in het stopcontact zitten. Dan maakt het niet uit of het heel snel of eerder traag gaat.

Verspecht hugo 09:39
afbeelding van Verspecht hugo

Aankopen van een electrische wagen is één zaak. Betaalbaar is een andere.
En de prijzen van electriciteit? Blijven deze stijgen? Hoeveel gaat het kosten om electrisch te blijven rijden? Duurzaamheid van deze wagens? Fiscaal? Wat met de vrachtwagens,landbouwtractoren,buldozers enz...
Wij betalen nu allen samen een aanzienlijk bedrag aan de pomp. De helft hiervan gaat naar de overheid. Wat als iedereen elektrisch gaat rijden . Wat dacht je. Ze vinden er wel iets op.

andre123 14:56
afbeelding van andre123

en de prijzen van diesel?blijft die stijgen
en de prijzen van de wegentax?blijft die stijgen
duurzaamheid?wie een beetje technisch is weet dat een electrische motor veel duurzamer en betrouwbaarder is...
wat als iedereen.... dat heb je gezien met de dieselprijs maar dan hebben we nog een lange weg te gaan.
ik hoop dat niet iedereen electrisch gaat rijden,des te langer profiteer ik van de voordelen.

Van Landschoot Nico 10:23
afbeelding van Van Landschoot Nico

Zeer juist.De taksen op benzine en vooral diesel brengen veel geld voor de overheid.Als het merendeel van de burgers elektrisch rijd volgen onvermijdelijk nieuwe belastingen.De mensen die zich nog geen elektrische wagen kunnen permitteren zullen tweemaal de pineut zijn.Door de grote vraag naar elektriciteit zal de prijs ook de pan uit swingen.Eerlijk gezegd.Het ziet er niet goed uit.

Gerry Schelles 16:11
afbeelding van Gerry Schelles

edit: aangepast

Jan Van Dessel 20:35
afbeelding van Jan Van Dessel

De 9 miskopen van 2018 bedoel je zeker...!!! Als jullie nu echt denken dat jullie het milieu daar mee ontlast dan hebben jullie het totaal mis.. deze e-cars zijn zelfs een bedreigin voor de natuur en omgeving de ontwikkeling en het vervaardigen van de speciale accu's kosten aan de andere kant van deze wereld mensen en dieren levens alleen al aan de ontginning van de grondstoffen in de gigantisch grote mijnen door verontreiniging van waterlopen en rivieren en meren waar geen strenge milieuwetgeving zoals hier in Europa en Noord Amerika bestaat , maar dat laat aan deze kant van de wereld iedereen koud blijkbaar ...!!! Deze E-voertuigen leveren 0,0 bij aan de inperking van de opwarming (wat deels een natuurlijk verschijnsel is) van onze aarde... En deels door de lakse en op geldbeluste overheden en economie door de algehele wereldwijde zware industrieën en vooruitgang..? Van deze moderne.? Tijden...

Kristof Drossaert 09:37
afbeelding van Kristof Drossaert

Ja uiteraard, want de ontginning van olie is niet schadelijk voor het milieu? En de andere grondstoffen die in een verbrandingsmotor gebruikt worden zijn allemaal recyclage zeker? Je hoort me niet zeggen dat wij er over moeten waken dat de ontginning ook op een duurzame manier gebeurd, maar denken dat gewoon diesel blijven stoken de oplossing is, is wel heel kort door de bocht.

andre123 12:32
afbeelding van andre123

en hoeveel mensen en dierenlevens heeft de ontginning van olie al gekost?
als je over vervuiling en verontreiniging praat staat de olieindustrie al 100 jaar met stip op kop
of ben je de vele olierampen al vergeten mss?
toch zielig dat ze elke keer met zulke flauwekul afkomen om hun gelijk te kunnen halen.
volgende discutie over 20 jaar?

Stief456 22:27
afbeelding van Stief456

Altijd mooi om te volgen deze discussies.
Als we echt het milieu willen helpen moeten we stoppen met ons op de huidige manieren te verplaatsen inclusief de elektrische speelgoed auto. Stoppen met de 10 citytrips jaarlijks met het vliegtuig. Stoppen met Chinese/ Amerikaanse spullen te kopen allemaal veel transport en belastend voor het milieu.
Elektrische auto beter? Weet niet.
Olie hebben we hier eveneens voor nodig.
Minder onderhoud zeggen er veel, buiten de verbrandings motor blijft het mijn inziens gelijk.
Remolie, remblokken, airconditioning,koelwater, banden, ruitenwissers, enz.
Elektrisch rijden is het probleem van de uitstoot verplaatsen naar andere gebieden.
Laat staan de inefficiëntie van de batterijen.
Bv Tesla minimaal 1% ontlading per dag, dus auto 20 dagen niet gebruiken... Hoe kan met dit milieu vriendelijk noemen? En vermenigvuldig nu dit verlies eens met miljoenen elektrische auto's. Hoeveel gigawatt verspillen we dan niet?
Het is momenteel om de centen te doen.
Als we willen helpen de natuur direct te ontzien moeten we ervoor zorgen dat de auto's/vrachtwagens/schepen onder euro 5 norm overal ter wereld verdwijnen. En de mensen een betaalbare wagen voorzien.

tomtom 21:07
afbeelding van tomtom

Zoals al gezegd: ontginning van fossiele brandstoffen is een smerigere industrie dan het delven van grondstoffen voor batterijen.

Tweedens wordt de opwekking van energie verplaatst van een hele landelijke zone naar enkele energiecentrales waar véél hogere efficiëntie mogelijk is en waar tevens meer middelen voorhanden zijn om de schadelijke stoffen zoals roet en NOx te filteren uit de uitlaatgassen.

Derdens zijn elektrische wagens die puur rijden op kolenelektriciteit nog steeds beter voor het milieu, want van het delven van de energetische grondstoffen tot het opwekken van energie tot het transporteren van die energie tot in de wagen, dat alles kost nog steeds MINDER energie dat het delven van fossiele brandstoffen, die raffineren, transporteren en opbrangen in een lokale verbrandingsmotor met een zielige efficiëntie.

andre123 08:37
afbeelding van andre123

ik,en bij mijn weten niemand hier,heeft ooit beweerd dat electrisch alle problemen oplost.
al is het op termijn maar 50% dan is dat al een verdomd goed resultaat.
wat mij het meest stoort aan dergelijke disscuties is de zever die er dan tevoorschijn komt van mensen die er totaal niets van weten en nooit de moeite hebben gedaan om het totale plaatje eens goed te bekijken.
ik rij ondertussen 18 maanden electrisch,in het gezin is nog een brandstofwagen,ik weet dus perfect waar de voordelen zitten.natuurlijk zijn er nog verbeteringen mogelijk,steek de investeringen in diesel van de laatste 30 jaar eens in batterijtechnologie bv.30 j geleden wou niemand een diesel wegens traag ,lawaai,duur ,stinkend en kijk waar ze nu staan.
en nee ik ben geen dikbetaalde bedrijfsleider of zoontje van ,die het geluk heeft om met firmawagens van minstens 50000 (en dan hou ik het nog bescheiden) rond te rijden.
langs de andere kant weet ik wel mijn keuzes te maken,bv..
liever een auto van 30000 en zonnepanelen die de stroom leveren
dan een auto van 75000 zonder de panelen!!!!

Adriaan 09:49
afbeelding van Adriaan

Kijk daar zeg je het he, mensen die de moeite niet doen om het totaal pakket te bekijken. Een van de problemen met elektrisch rijden is niet zozeer de productie van die elektriciteit, nuja, als ze in duitsland bruinkool blijven verbranden voor stroom, kunnen we evengoed gewoon blijven door rijden met de meest vervuilende diesel, veel maakt het dan toch niet meer uit. Maar de lokale elektriciteits distiributie is totaal niet voorzien op decentrale elektriciteits productie (zonnepanelen...) en zeer sterke pieken in vraag en aanbod bij consumenten. Elia heeft bij bedrijven zoals arcelor mital de bevoegdheid om de productie te verlagen als de stroomvoorziening in het gedrang komt, maar dat kunnen ze vandaag niet doen bij consumenten. Als morgen de helft van alle auto's elektrisch zouden zijn, dan kan het midden spanning en laagspanning net van Belgie dat niet aan. En ik hoor u denken, jamaar, laat ons dan investeren daarin, allemaal goed voor mij, maar dan zal dat met de nodige hoogdringendheid moeten gaan starten. En dan hebben we het nog totaal niet gehad over de milieu impact van de ontginning van alle grondstoffen die in een batterij en electro motor moeten... Het totaal pakket is vrees ik veel complexer dan uw 30000 euro + zonnepaneel of 75000euro voor een auto vergelijking...

tomtom 21:12
afbeelding van tomtom

Als in België alle gereden kilometers met gewone wagens (dus bussen en vrachtvervoer uitgezonderd) zouden worden gedaan op elektriciteit ipv fossiele brandstoffen, dan geeft dat maar een stijging van 18% bovenop het huidige jaarlijks elektriciteitsverbruik. Ik heb het dan over alle wagens die over een heel jaar rijden. Dat is een significante hoeveelheid, maar best doenbaar.

Ten tweede blijft een kleine lokale verbrandingsmotor pakken minder efficiënt en proper dan een grote energiecentrale waar alles centraal kan worden geregeld, zoals opvangen van nevenstoffen, regelen van optimale verbranding om hogere efficiëntie te bereiken, etc.

Er zijn al vaak berekeningen gebeurd en het blijkt telkens dat zélfs wanneer de elektriciteit volledig met kolen wordt opgewekt, de gemiddelde hoeveelheid uitgestoten CO2 per gereden kilometer nog steeds lager ligt dan voor een zuinige diesel.

andre123 11:27
afbeelding van andre123

gelijk heb je ,althans gedeeltelijk.
maar het is nog altijd beter iets te doen dan niets te doen.
wat vandaag niet kan kan morgen mss wel
wat de productie en distributieproblemen betreft dat hebben we alleen maar te danken aan de vastgeroeste ideeen van firmas als electrabel en andere elias die ons al 30 jaar beduvelen,
en alleen maar geintreseert zijn in het maken van zoveel mogelijk winst.

maar dat is mijn inziens een totaal andere discutie

Adriaan 12:31
afbeelding van Adriaan

En daarmee bevestig je uiteindelijk wat Stief456 zegt, uiteindelijk draait het om geld. Kijk, ik kan best begrijpen dat voor jou financieel een elektrische auto een goede keuze is, maar daarmee wil dat nog niet zeggen dat het de oplossing is. Er hangen zoveel nadelen aan, dat je de olifant in de ruimte echt niet kan negeren. En die olifant is met name waar komt die elektriciteit vandaan, hoe krijg je die tot in de auto, waar komen de grondstoffen vandaan, wat met de verwerking van oude auto's,... Draai of keer het zoals je wilt, we wonen met te veel volk op deze aarde dat allemaal maar meer en meer wilt. We leven ons leven als consument en niet als mens, en moesten sommige landen al eens anticonceptie maatregelen overwegen zouden we veel meer kunnen bereiken dan hier in België met elektrische auto's te gaan rondbollen. Alles wat we doen, auto, trein, bus,... Heeft een nadelige impact op de natuur. Maar blijkbaar zijn die oogkleppen nog niet afgegaan en ligt de focus enkel en alleen op de auto. Nee, ik ga geen lening aangaan om met een elektrische auto mijn geweten te sussen.

Mathieu 12:43
afbeelding van Mathieu

Adriaan, volledig mee eens!

andre123 16:48
afbeelding van andre123

tja en wanneer schakelt de grote massa over.....precies,als ze zelf hun zakken kunnen vullen.
de pot verwijt de ketel.
ieder doet wat hij zelf wil of kan,maar onozele kritieken spuien om hun eigen geweten te sussen zonder dat ze er ook maar iets vanaf weten?
wat stief betreft,tuurlijk heeft hij een punt ,laat mij nu net ene zijn die geen 10 citytrips per jaar nodig heeft om zich goed te voelen
sorry ik heb het mijne nu wel gezegd en ga er niet meer op reageren

Mathieu 12:41
afbeelding van Mathieu

Ik vind dat u hier nogal hoog in op gaat. Iedereen heeft hier het recht om zijn mening te geven, of hij nu een wiskundige, garagist of bloemist is. Iedereen die uw mening tegen gaat krijgt ervan. Ik heb hier al meerdere keren mijn mening gegeven over dit onderwerp. De opwekking, ontginning, transport, kost, mogelijkheid voor gezinnen enz... van elek heb ik veel twijfels bij. Koeien stoten meer uit dan wagens, enz... Ik rij nog met een euro 4 diesel en heb geen 20 000 euro op mijn rekening. Ik wacht tot ik meer vertrouwen heb in alles en blijf rustig verder tuffen. Maar nu holder de bolder een nieuwe wagen kopen omdat Europa moord en brand roept ivm de uitstoot vind ik erover.

Gerry 08:06
afbeelding van Gerry

Zolang men de batterij moet huren of kopen en ze te lang moet opladen zal de elektrische auto verdwijnen ik wacht op een producent die een batterij maakt die kan gewisseld worden in alle voertuigen zodat het maar een paar minuten duurt voor je verder kan. Kijk naar auto's op afstandsbediening je wisselt van batterij en gaan. Een klein voorbeeld: er rijden 10 mensen met hun e car naar zee allen naar dezelfde stad ik beloof u zeven geraken niet meer thuis met hun auto.
Al jullie argumenten en bullshit gaan gewoon verloren door het winstbejag van de staat en door de onwil om veranderingen door te voeren die BETAALBAAR zijn voor iedereen en niet alleen voor de happy few. Er zijn gewoon te weinig laadpalen en dan heb je nog 30 verschillende kaarten en kabels nodig om ze te kunnen gebruiken, ik dacht dat volgens een Europese wet alle elektrische toestellen een uniforme stekker moesten hebben.

Staf peeters 21:22
afbeelding van Staf peeters

Jongens jongens,denk even na.duizenden wonen in een appartement. Denk je dat de algemene vergadering toelaat dat Jij een stopcontact,laad staan een snelleder installeert in de gemeenschappelijke garage? En wat met de stroomvoorziening van het GEBOUW,als iedereen een E wagen koopt?

andre123 08:38
afbeelding van andre123

gerry,jij verwacht ineens een gratis batterij??????? NIET KOPEN NIET HUREN?? dat systeem van batterijwissel bestaat,het is echter nooit doorgekomen,wegens te duur en te weinig interesse.
wat de stekker betreft,ik ben nog nooit een laadpaal tegengekomen waar je niet met type 2 terechtkunt.
met twee verschillende kaarten dek je 90% van alle laadpalen in be en nl,de rest heb je dan heus niet meer nodig.
laat je niets wijsmaken.
als mathieu vind dat ik hier nogal hoog in opga ,dan is dat enkel en alleen doordat er zoveel onzin rondgebazuint wordt door diegene die blijkbaar nog nooit de moeite hebben gedaan om het eens serieus te bekijken en niet willen of kunnen toegeven dat hun mazoutstoof verleden tijd is.
kheb nooit beweerd dat iedereen, nu, direct electrisch moet gaan rijden.
ik heb meer respect voor iemand die met zijn laatste centen bv een dacia koopt dan rondrijd in een tesla bv die betaald wordt door het bedrijf,en door de belastingbetaler, u en ik dus..
die appartementen,ook hier wordt al aan een oplossing gewerkt.......maar waarom zoweer zo exstreem?????
bij mijn weten is er ook nooit een periode geweest dat IEDEREEN met diesel reed.

Patrick Braet 19:37
afbeelding van Patrick Braet

Allemaal om ter lelijkst , en voorlopig diesel ik rustig voort ,

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws