Uitlaat: Varia

9 interessante Elektrische auto's in 2018

Overal zien we nieuwe elektrische wagens aan de horizon verschijnen. Maar wat zijn nu de meest interessante elektrische auto's op de markt? Autofans zocht het uit.

"Interessant" is natuurlijk een ruim begrip. Want wat voor de zakelijke rijder interessant is, hoeft dat niet altijd voor de particulier te zijn. Daarom kozen we voor de relatief betaalbare elektro-auto's, eerder dan naar de power-houses te gaan kijken. Want dan zou de Porsche Taycan of de Tesla Model X waarschijnlijk bovenaan de lijst staan. Wij selecteerden negen elektrische modellen die elk op hun eigen manier uit de band springen in autoland.

Nissan LEAF: de marktleider

Image
nissan leaf ev 2017

De LEAF moet zowat de bekendste en bestverkopende EV op de markt zijn. In de eerste generatie een beetje vreemd ogend, maar tegenwoordig gewoon een 'member from the gang'. Geen revelatie maar ook geen teleurstelling. De Golf onder de elektrische auto's.

Beloofde WLTP-range: 270 km
Catalogusprijs: 36.540 euro
____________

Hyundai Kona Electric: opkomende crossover

Image
hyundai-kona-electric-2018_01_0

De Hyundai Kona EV belooft op dit moment de grootste radius, ziet er niet uit alsof hij van Mars komt, en surft met zijn elektrotechniek mee op de trend van de crossovers. Op papier dus een winstgevende formule.

Beloofde WLTP-range: 289 km (39,2 kWh) of 449 km (64 kWh) (range aangepast na officiële correctie Hyundai)
Catalogusprijs: 34.999 euro (29.2 kWh) of 45.998 euro (64 kWh)
____________

Renault Zoe: de blijver

Image
renault-zoe-r110_01

De ZOE moet behalve de PSA/Mitsubishi-drieling één van de eerste EV's op de markt zijn geweest. Een batterijswap heet daar een facelift en zo kan hij er weer tegen voor een aantal jaren. Prijs/kwaliteit/range/ruimte eigenlijk niet te verslaan.

Beloofde WLTP-range: 300 km
Catalogusprijs: 24.950 euro + huur batterij (R 90) of 26.950 euro + huur batterij (R 110) ____________

Volkswagen e-Golf: de herkenbare

Image
volkswagen e-golf facelift

We gooien gewoon een elektroaandrijving in het meest iconische model sinds de Kever moeten ze bij Volkswagen gedacht hebben. En zo geschiedde, de e-Golf was geboren. Contradictorisch niet de Golf onder de elektrische auto's, wel de meest sensibel vormgegeven elektrische wagen op de markt.

Beloofde WLTP-range: 300 km
Catalogusprijs: 40.110 euro ____________

BMW i3: het buitenbeentje

Image
bmw i3 2018 update 42 kwh

De BMW i3 is een beetje een buitenbeentje met zijn futuristische looks en zijn carbonversterkte kooi. Doet een beetje denken aan de Audi A2 van bijna twee decennia terug, die was ook een vooruitstrevend buitenbeentje.

Beloofde WLTP-range: 359 km (i3) of 285 km (i3 S)
Catalogusprijs: 40.650 euro (i3) of 44.300 euro (i3 S) ____________

Hyundai Ioniq Electric: de brave metgezel

Image
hyundai ioniq ev

Is die Kona wat teveel crossover voor je, dan hebben ze bij Hyundai ook nog de Ioniq Electric. Rechtstreekse concurrent voor de Toyota Prius, waardoor ook een gekke wigvorm in het design. Al heeft die Prius geen puur elektrische versie.

Beloofde WLTP-range: + 250 km
Catalogusprijs: 35.999 euro ____________

Kia Soul EV: de onverwachte

Image
kia soul ev

Een elektrische blokkendoos. En toch is de Kia Soul EV een goeie wagen. Alles klopt gewoon. Al is de Europese klant niet helemaal te vinden voor de Oosterse blokvorm. Misschien wachten ze nog op de Niro Electric?

Beloofde WLTP-range: 250 km
Catalogusprijs: 35.890 euro ____________

Volkswagen e-Up: de kleine allesdoener

Image
volkswagen e-up

Een kleine elektro-auto heeft als voordeel dat je minder batterij hoeft te stouwen om dezelfde radius te behouden. Al is het misschien tijd voor een batterij-upgrade bij de e-Up, als je naar de weliswaar iets grotere concurrentie kijkt.

Beloofde WLTP-range: 160 km
Catalogusprijs: 27.600 euro ____________

smart Fortwo EQ: de stadsmus

Image
smart fortwo eq

Wat Volkswagen met de e-Up doet, kan Mercedes met de smart Fortwo EQ. Al doen ze het eigenlijk al langer. Een prima combinatie ook, een kleine stadsauto op elektriciteit. Dat zullen de stadsbewoners kunnen beamen.

Beloofde WLTP-range: 160 km
Catalogusprijs: 22.603 euro

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50