Uitlaat: Varia

9 interessante Elektrische auto's in 2018

Overal zien we nieuwe elektrische wagens aan de horizon verschijnen. Maar wat zijn nu de meest interessante elektrische auto's op de markt? Autofans zocht het uit.

"Interessant" is natuurlijk een ruim begrip. Want wat voor de zakelijke rijder interessant is, hoeft dat niet altijd voor de particulier te zijn. Daarom kozen we voor de relatief betaalbare elektro-auto's, eerder dan naar de power-houses te gaan kijken. Want dan zou de Porsche Taycan of de Tesla Model X waarschijnlijk bovenaan de lijst staan. Wij selecteerden negen elektrische modellen die elk op hun eigen manier uit de band springen in autoland.

Nissan LEAF: de marktleider

Image
nissan leaf ev 2017

De LEAF moet zowat de bekendste en bestverkopende EV op de markt zijn. In de eerste generatie een beetje vreemd ogend, maar tegenwoordig gewoon een 'member from the gang'. Geen revelatie maar ook geen teleurstelling. De Golf onder de elektrische auto's.

Beloofde WLTP-range: 270 km
Catalogusprijs: 36.540 euro
____________

Hyundai Kona Electric: opkomende crossover

Image
hyundai-kona-electric-2018_01_0

De Hyundai Kona EV belooft op dit moment de grootste radius, ziet er niet uit alsof hij van Mars komt, en surft met zijn elektrotechniek mee op de trend van de crossovers. Op papier dus een winstgevende formule.

Beloofde WLTP-range: 289 km (39,2 kWh) of 449 km (64 kWh) (range aangepast na officiële correctie Hyundai)
Catalogusprijs: 34.999 euro (29.2 kWh) of 45.998 euro (64 kWh)
____________

Renault Zoe: de blijver

Image
renault-zoe-r110_01

De ZOE moet behalve de PSA/Mitsubishi-drieling één van de eerste EV's op de markt zijn geweest. Een batterijswap heet daar een facelift en zo kan hij er weer tegen voor een aantal jaren. Prijs/kwaliteit/range/ruimte eigenlijk niet te verslaan.

Beloofde WLTP-range: 300 km
Catalogusprijs: 24.950 euro + huur batterij (R 90) of 26.950 euro + huur batterij (R 110) ____________

Volkswagen e-Golf: de herkenbare

Image
volkswagen e-golf facelift

We gooien gewoon een elektroaandrijving in het meest iconische model sinds de Kever moeten ze bij Volkswagen gedacht hebben. En zo geschiedde, de e-Golf was geboren. Contradictorisch niet de Golf onder de elektrische auto's, wel de meest sensibel vormgegeven elektrische wagen op de markt.

Beloofde WLTP-range: 300 km
Catalogusprijs: 40.110 euro ____________

BMW i3: het buitenbeentje

Image
bmw i3 2018 update 42 kwh

De BMW i3 is een beetje een buitenbeentje met zijn futuristische looks en zijn carbonversterkte kooi. Doet een beetje denken aan de Audi A2 van bijna twee decennia terug, die was ook een vooruitstrevend buitenbeentje.

Beloofde WLTP-range: 359 km (i3) of 285 km (i3 S)
Catalogusprijs: 40.650 euro (i3) of 44.300 euro (i3 S) ____________

Hyundai Ioniq Electric: de brave metgezel

Image
hyundai ioniq ev

Is die Kona wat teveel crossover voor je, dan hebben ze bij Hyundai ook nog de Ioniq Electric. Rechtstreekse concurrent voor de Toyota Prius, waardoor ook een gekke wigvorm in het design. Al heeft die Prius geen puur elektrische versie.

Beloofde WLTP-range: + 250 km
Catalogusprijs: 35.999 euro ____________

Kia Soul EV: de onverwachte

Image
kia soul ev

Een elektrische blokkendoos. En toch is de Kia Soul EV een goeie wagen. Alles klopt gewoon. Al is de Europese klant niet helemaal te vinden voor de Oosterse blokvorm. Misschien wachten ze nog op de Niro Electric?

Beloofde WLTP-range: 250 km
Catalogusprijs: 35.890 euro ____________

Volkswagen e-Up: de kleine allesdoener

Image
volkswagen e-up

Een kleine elektro-auto heeft als voordeel dat je minder batterij hoeft te stouwen om dezelfde radius te behouden. Al is het misschien tijd voor een batterij-upgrade bij de e-Up, als je naar de weliswaar iets grotere concurrentie kijkt.

Beloofde WLTP-range: 160 km
Catalogusprijs: 27.600 euro ____________

smart Fortwo EQ: de stadsmus

Image
smart fortwo eq

Wat Volkswagen met de e-Up doet, kan Mercedes met de smart Fortwo EQ. Al doen ze het eigenlijk al langer. Een prima combinatie ook, een kleine stadsauto op elektriciteit. Dat zullen de stadsbewoners kunnen beamen.

Beloofde WLTP-range: 160 km
Catalogusprijs: 22.603 euro

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
7 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
11 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
13 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
18 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
27 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
29 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden