
De Corvette, een sportwagen naar Amerikaans receptuur. Met een dikke V8 voorin en achterwielaandrijving. Corvette numéro 8 wil zich echter gaan meten met de grote jongens, en huist zijn motor voortaan achterin à la Ferrari en Lamborghini. Amerika stond even stil, toen hier het doek af ging.
Al sinds 1953 bouwt Chevrolet de Corvette volgens het gekend receptuur. Een sportwagen met een lange motorkap, een stevige V8 daaronder verstopt en achterwielaandrijving. Daar komt nu een einde aan, want de achtste generatie Corvette wil zich gaan profileren als een supercar. En supercars, die kan je vaak herkennen aan de motor achterin.
Absurd, zoals een klassieke hypercar
Het resultaat is een Corvette zoals we hem nog nooit hebben gezien. De voorkant is kort en de derrière lijkt oneindig door te lopen. Het drukke, hoekige lijnenspel van zijn voorganger erft deze C8 wel. Of dat 'm echt mooi maakt, daar zijn we nog niet helemaal aan uit. Klaplampen voor, die kreeg je al een aantal generaties niet meer, nu verdwijnen echter ook de centrale uitlaten achteraan. Jep, Chevrolet doet hier een gewaagde zet.

Binnenin zet Chevrolet die gewaagde stap verder. Het interieur is zo absurd dat het bijna Frans kon zijn. Kijk maar eens naar die gigantische centrale knoppenwinkel die vanuit het dashboard naar de middentunnel loopt. 22 knoppen tellen we, onder elkaar geplaatst. Het gehele interieur ademt absurditeit uit, zoals een Lamborghini van de jaren 80. Zoals supercars van gisterenjaar...
495 pk voor viercilindergeld
De motor pal achter chauffeur is evenwel niet van gisterenjaar. De vrij ademende 6.2-liter achtcilinder levert 495 pk en 637 Nm maar kan wat cilinders uitschakelen om het verbruik te temperen. Zoals een moderne supercar valt de Corvette enkel te bedienen met twee pedalen. Of anders gezegd; de Corvette komt standaard met een 8-trapsautomaat.

Prestaties? 0 - 100 km/u in zo'n 3 seconden. Waardoor deze "instap"-Corvette al alle voorgaande exemplaren in het stof laat bijten. Kostprijs van dit alles? Dik 100.000 euro? Denk opnieuw. Want Chevrolet laat deze Corvette Stingray starten aan nog geen 53.000 euro. Geld waarmee je bij ons net een BMW M135i kan kopen met viercilinder.
Recente reacties
Dacia lacht met zetelverwarmingabonnement, geeft gratis warmwaterkruiken weg
toen destijds renault als eerste(en enige?)met batterijhuur afkwam voor zijn ev,waren de reactie's...
Door andre123 1 dag geleden
Circuittest: Alpine A110 R (2023)
De grote vraag nu is hoe de Alpine zich gedraagt tegenover de concurrentie, en zeker Porsche Cayman...
Door Waxweazel 1 dag geleden
Betaalbaar bestaat: dit kost de nieuwe MG HS met verbrandingsmotor (2023)
Post mag verwijderd worden.
Door Mathieu 2 dagen geleden
Tesla Model 3 en Model Y tot 12.000 euro goedkoper
TUURLIJK IS HIJ NIET DE ENIGE(is te merken aan de prijs) maar hij is wel het gezicht van tesla,...
Door andre123 3 dagen geleden