Bugatti Rimac officieel joint venture, Mate Rimac nieuwe CEO

Bugatti Rimac Joint Venture

Deze zomer kwam het nieuws boven water dat Bugatti en Rimac de handen in elkaar zouden slaan. Vanaf nu is die joint venture officieel waardoor de Franse en Kroatische hypercarbouwers technologieën gaan delen. De 33-jarige Mate Rimac komt aan het roer van het nieuwe bedrijf te staan.

Noem het zonder twijfel één van de meest interessante coöperaties van de voorbije jaren, het partnership tussen Bugatti en Rimac. Want voortaan opereren beide bedrijven vanuit één joint-venture. Twee hypercarbouwers die de handen in elkaar slaan, dat kan alleen maar vonken geven voor de toekomst!

Rimac Group

De voorbije zomer kwamen de eerste verhalen tussen een samenwerking al naar boven. Vlak nadat Rimac haar Nevara vanonder het doek had gehaald, de op dit moment snelste - en tevens elektrische - hypercar ter wereld. Ondertussen hebben alle aandeelhouders hun zegen gegeven en werd er een joint venture opgericht. Die gaat door het leven als Bugatti Rimac (toegegeven: geen wilde naam) en is voor 45% in handen van Porsche en voor 55% in handen van Rimac Group. Die Rimac Group wordt dan weer beheerd door verschillende investeerders. Daarbij zit oprichter van het bedrijf Mate Rimac, Porsche maar evengoed Hyundai. Hieronder krijg je alvast een duidelijk beeld over de verdeling van aandelen binnen de bedrijven.

Bugatti Rimac Joint Venture

Wat dit specifiek gaat betekenen voor beide merken? Enerzijds kan de Volkswagen Group nu gebruik gaan maken van enkele zeer vooruitstrevende technologieën die Rimac ontwikkelde voor haar elektrische auto. Handig natuurlijk voor een volgende generatie (elektrische) Bugatti en voor grootaandeelhouder Porsche dat op haar beurt die technologie kan doorsluizen naar Audi. Rimac krijgt via de joint venture een serieuze lap herkenning voor het harde werk dat het Kroatische bedrijf de voorbije jaren heeft verricht. Meer nog, CEO Mate Rimac wordt per direct ook CEO van Bugatti Rimac, waardoor hij de plaats in neemt van Stephan Winkelmann die zich voortaan zal gaan toespitsen op Lamborghini. Jep, een 33-jarige Kroaat krijgt plots te beslissen welke richting Bugatti uit gaat.

Rimac wie?

Moest je de voorbije jaren het nieuws wat hebben gemist, Rimac kwam tien jaar geleden voor het eerst in de spotlight tijdens het autosalon van Frankfurt met de elektrische Concept_One. De jaren die daar op volgden toonde het Kroatische automerk steeds vooruitstrevende technologieën in een conceptwagen. Interessant genoeg voor Hyundai om een aandeel te nemen in het bedrijf en later volgde ook Porsche. Het feit dat grote merken interesse hadden in Rimac maakte duidelijk dat er wel eens een toekomst in het merk zou kunnen zitten. Die toekomst lijkt nu dus vorm te krijgen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws