Officieel: nieuwe Range Rover Sport verschijnt ten tonele met stuntklim (2022)

Range Rover Sport 2022

Land Rover heeft zijn nieuwe Range Rover Sport onthuld, en dat doen ze naar goede gewoonte met het nodige stuntwerk. Deze keer stond een 193 meter hoge dam op het programma, die bedwongen werd door de versie met V8. Daarnaast krijgt de nieuwe Sport ook zescilinders en plug-inhybride varianten.

De onthulling van een Range Rover Sport is er altijd eentje om naar uit te kijken. Dat bedoelen we niet zozeer omdat het model zo’n verrassende verschijning is — want meestal moet je twee keer kijken om het verschil met de voorganger of zelfs met de grotere Range Rover te zien — maar wel omdat ze bij Land Rover altijd zoveel show rond de onthulling creëren. Zo raasde een voorganger al in recordtempo Pikes Peak op, stak er eentje voor het eerst een hele woestijn over of klom de laatste de 999 trappen van de Tianmenberg op tot de hemelpoort. Deze keer moest een dam in Ijsland eraan geloven.

Van V8- tot stekker-Sports

Dat is niet zomaar een dam, want de Karahnjukar-dam is als we de cijfers mogen geloven nog moeilijker om te beklimmen dan om uit te spreken. De Range Rover Sport zette koers naar de top langs een zogenaamde overlaat, een soort enorme afvoer waarlangs het teveel aan water binnen de damwanden wegstroomt. Zo vloeit er ongeveer 750 ton water per minuut naar beneden, bevindt de top zich op 193 meter hoogte en laat het laatste stuk van de beklimming een hellingsgraad van 40 graden optekenen. De nieuwe ‘Sport bereikte de top in de capabele handen van Jessica Hawkins, stuntpilote voor onder andere de James Bond-films.

Dat lag natuurlijk niet alleen aan de ervaring van de bestuurder, maar ook aan de auto zelf. Zo wordt de nieuwe Range Rover Sport verkrijgbaar met een reeks krachtige motoren die herkenbaar in de oren klinken voor zij die bekend zijn met het gamma van de reguliere Range Rover. Het sportievere broertje krijgt namelijk eveneens een reeks 3.0-liter zescilindermotoren met mildhybridehulp in het gamma, waarbij de diesels 250 tot 350 pk produceren en de benzineversie 400 pk. Daarnaast komen er ook twee plug-inhybrides op basis van die 3.0-liter zescilinder, en een V8-benzinemotor bovenaan het gamma. Die laatste biedt 530 pk aan vermogen, wat ons vertelt dat het om hetzelfde 4.4-literblok van BMW-makelij gaat dat we al uit de grotere Range Rover kennen. Ook de stekker-Sports hebben daar hun kaas gegeten met vermogens van 440 en 510 pk en een elektrisch rijbereik van maar liefst 113 kilometer, wat dezelfde enorme accu van 38,2 kWh doet vermoeden.

Sportieve interpretatie

Ook aan de buitenzijde neemt de Range Rover Sport heel wat familietrekjes over van zijn grote broer — of toch aan de voorzijde. Daar werden de koplampen en de grille dan wel wat slanker vormgegeven, maar de gelijkenis blijft op zijn zachtst gezegd treffend. Dat geldt trouwens nog meer in vergelijking met de uitgaande Range Rover Sport, want er zijn maar weinig frontale verschillen tussen de generaties. De zijkant zet die toon verder, maar de achterzijde kiest een duidelijk andere richting. Daar worden de lichten geïntegreerd in een doorlopende, donkere balk, en blijven de units ook horizontaal georiënteerd terwijl die van de reguliere Range Rover slanke, verticale stroken geworden zijn.

Range Rover Sport 2022

Meer van hetzelfde binnenin, waar de cabine van de nieuwe ‘Sport letterlijk gezien kan worden als een meer sportieve interpretatie van die uit de luxebroer. Zo krijgt het stuurwiel drie in plaats van vier spaken en sluit de middenconsole wat hoger op het dashboard aan voor een groter cockpit-gevoel, maar verder is het ontwerp gelijklopend. Ook hier wordt de ergonomie dus gedomineerd door twee schermen: een aanraakgevoelig exemplaar boven de middenconsole van 13,1 inch en een bestuurdersdisplay achter het stuurwiel met een diameter van 13,7 inch.

Balans tussen sport en comfort

Achter het aanraakscherm schuilt natuurlijk Land Rovers nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem met over-the-air-updates, maar dat is niet het enige technologische hoogstandje. Zo kan je de auto bestellen met het ‘Stormer Handling Pack’, dat naast vierwielsturing en een actief differentieel ook het ‘Dynamic Response Pro’-systeem bevat. Dat is een actieve rolcontrole op een 48V-netwerk, die rolneigingen van de zware koets binnen de perken houdt. Bovendien is dit de eerste Range Rover Sport met actieve luchtvering die het volume in de individuele dempers actief kan aanpassen aan de omstandigheden, om een optimale balans tussen comfort en sportiviteit te bieden.

Range Rover Sport 2022

Daarnaast krijgt deze nieuwe ‘Sport nog een primeur in handen, al moeten we daarvoor wel wachten tot 2024. Dan wordt het gamma namelijk aangevuld met een zuiver elektrische versie, zoals die er ook komt op de reguliere Range Rover. Aanvankelijk krijgt je exemplaar echter steevast een verbrandingsmotor in het vooronder, en zo kan je de auto met ingang van vandaag reserveren. Je betaalt minstens 95.000 euro voor eentje met een dieselmotor, de goedkoopste plug-in kost je 102.400 euro en voor een Range Rover Sport met V8 ben je ten minste 145.500 euro kwijt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws