Elektrisch automerk van Sony en Honda heeft een naam: Afeela

Afeela Prototype 2023

Ze dromen er al jaren van, maar nu is het eindelijk zover. Sony en Honda hebben samen een naam bedacht voor hun gedeelde automerk. Dat gaat ‘Afeela’ heten, en de Japanners pakken meteen uit met het prototype van hun eerste, volledig elektrische auto.

Het verhaal van Sony’s eigen auto nam stilaan de proporties aan van de onwaarschijnlijke Apple Car of de Tesla Cybertruck die er maar niet komt. Zo stelde de technologiegigant alweer drie jaar geleden zijn eerste studiemodel voor onder de noemer ‘Vision-S’, maar nadien bleef het stil. Vorig jaar werd die dan plots vergezeld door een Vision-S 02 in SUV-formaat, terwijl er natuurlijk nog steeds geen enkel exemplaar van de oorspronkelijke Vision-S een eigenaar gevonden had. Daar moet de joint venture met Honda nu verandering in brengen, al is het niet die Vision-S 01 of zelfs de Vision-S 02 die in productie zal gaan.

Yoke-stuur en Snapdragon-processors

Onder de kersverse merknaam ‘Afeela’ heeft Honda Sony Mobility namelijk zijn eerste concrete prototype voorgesteld — inderdaad: de Afeela Prototype. Die doet qua vormgeving misschien nog wel denken aan de Vision-S’en van weleer, maar toch gaat het om een volledig andere auto. De focus op technologie blijft wel sterk aanwezig, want de Prototype beschikt volgens zijn ontwikkelaars over maar liefst 45 camera’s en sensoren die hun data richting een set Qualcomm Snapdragon-processors sturen. Die laatste moeten ook de mogelijkheid bieden om films te kijken of te gamen — want Sony — terwijl de auto tot niveau 3 autonoom rijdt. Neem je het stuur wel zelf in handen, dan komt dat in de vorm van een Yoke-stuur zonder bovenrand. Voeg daar een paar doorlopende LED-balken voor- en achterop de auto aan toe, en de Afeela Prototype is duidelijk mee met de trends van vandaag.

Afeela Prototype 2023

Honda Sony Mobility belooft dan ook dat dit studiemodel een concrete voorbode is van wat komen zal — in tegenstelling tot de Vision-S en de Vision-S 02 dus. Zo moet de bijna 5 meter lange Prototype omstreeks 2025 in productie gaan, en begin 2026 de Noord-Amerikaanse markt bereiken. Of de auto nadien ook naar Europa komt is nog niet bekend, en ook over de technische specificaties blijven de Japanners voorlopig nog stil. Wordt dus vervolgd…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws