Officieel: Porsche 718 Spyder RS gooit het dak eraf (2023)

Porsche 718 Spyder RS 2023 info prijs

De machtige Cayman GT4 RS heeft voortaan een broertje. Die 718 Spyder RS doet het zonder dak en krijgt dezelfde 500 pk sterke hoogtoerige zescilinder achterin. Dit is waarschijnlijk de laatste zwanenzang voor Cayman en Boxster elektrisch gaan.

Bij Porsche voelen de ingenieurs het einde van de verbrandingsmotor hangen bij alle modellen buiten de iconische 911. Waardoor ze een eervol afscheid willen geven aan de iconische 4-liter zescilinder boxermotor die ook het goede weer maakt centraal in de 718-reeks. Na de Cayman GT4 RS schotelen ze ons nu de 718 Spyder RS voor. Stiekem knal hetzelfde recept... maar dan zonder dak. Of je daar rouwig om moet zijn?

Knallen maar!

Want laat ons eerlijk zijn, elk excuus om die hoogtoerige 4-liter boxermotor zonder turbo de 9.000 toeren te horen aantikken is een goed excuus. Voordien schopte de strafste variant van de Spyder het tot maar 420 pk, de Spyder RS (RennSport) draait het volume simpelweg verder open naar 11. Met 500 pk (450 Nm) is dit stiekem de motor die je kent vanuit de 911 GT3.

Porsche 718 Spyder RS 2023 info prijs

Via de PDK-automaat wordt dat volle grob vermogen naar de achterwielen gestuurd. Daardoor tik je de honderd aan in amper 3,4 seconden en raas je door tot 308 km/u! Dankzij de motor centraal zou daarenboven de balans beter moeten zijn dan bij een 911 GT3. Dat belooft alvast op het circuit. Een specifieke mechanisch sper en een nieuw uitlaatsysteem zorgen samen met luchtinlaten achter de inzittenden hun oren voor de race-referenties. Een knoet van een spoiler blijft achterwege, in de plaats tekent een subtiele ducktailspoiler present.

Lichter dan een Cayman GT4 RS

Maar waarom noemt Porsche dit niet gewoon een Boxster RS? Wel, dat heeft te maken met de daksituatie. Zo krijgt deze 718 geen klapdakje maar wel een handmatig af te nemen tentje bovenop van amper 18,3 kg. Om je een idee te geven, dat is bijna de helft van wat het dak op een Boxster weegt! Naar Duitse gewoonte kan het lapje stof wel nog verborgen worden in de Spyder RS. Mits je wat handig kan vouwen.

Naast een lichter dak werd ook de carrosserie van de RS op een dieet gezet. Zo werd zowat alle geluidsisolatie verwijderd, zijn er meer panelen vervaardigd uit CFRP en tekenen de iconische lussen om de deur te openen present. Het resultaat? Een best wel fraaie gewichtswinst waardoor het leeggewicht op 1.410 kg komt te liggen. Porsche zal het je liever niet zeggen maar dat is 5 kg lichter dan een Cayman GT4 RS! Mag het nog wat extremer (lees: duurder), dan heeft Porsche ook nog een Weissach pack in de optielijsten die meer koolstof en meer titanium toevoegt.

Porsche 718 Spyder RS 2023 info prijs

Met zijn basisprijs van 177.982,76 euro is deze 718 Sypder RS meteen ook de duurste van de 718-familie. Zo is 'ie nog eens dik 10.000 euro duurder dan een Cayman GT4 RS. Ach, voor een future classic moet je wat over hebben, niet?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws