Officieel: nieuwe Audi A5 vervangt de A4 als berline én break (2024)

De Audi A4 is dood, leve de A5… Of is het eerder omgekeerd? Terwijl die eerste straks namelijk terugkeert als EV, neemt de A5 zijn plek in als sedan en break met verbrandingsmotoren. Van een A5 Coupé, Cabriolet of Sportback is voorlopig dus geen sprake meer, al leeft die laatste stiekem toch een beetje verder.

Maak je klaar voor een portie verwarring, u aangeboden door Audi. Zij gooien hun complete naamgeving namelijk over een andere boeg met als doel om een duidelijker onderscheid te creëren tussen hun zuiver elektrische modellen en hun modellen met verbrandingsmotoren. Daarom moeten alle even cijfertjes na de A-, Q-, S- of RS- voortaan gaan staan voor EV’s — denk aan de Q4 en Q6 e-tron of de aankomende A6 e-tron — terwijl de oneven cijfers stuk voor stuk over verbrandingsmotoren zullen beschikken... En dat wordt toch even aanpassen, zo blijkt.

A5 Sportba… pardon: Sedan

Dit is namelijk de gloednieuwe Audi A5 en hadden we dat er niet bij gezegd, dan had je hier vast een A4-badge op gekleefd. Dat is ook geen toeval want dit is gewoon de opvolger van de uitgaande A4. Audi lanceert zijn nieuwe A5 namelijk in twee smaakjes: als Avant-break en als Sedan… Zoals de A4 voorheen dus. Over een nieuwe A5 Coupé, Cabriolet of Sportback rept Audi dus met geen woord maar die laatste is stiekem niet helemaal verdwenen. De A5 Sedan is namelijk helemaal geen sedan maar wel een vijfdeurs liftback, net als de uitgaande A5 Sportback dus.

Audi A5 2024

Dat valt er ook qua design enigszins aan te merken want de nieuwe A5 Sedan houdt er een schuiner aflopende daklijn op na, en dat geldt ook voor de A5 Avant. Daardoor lijkt die laatste eerder een soort shooting brake dan een echte break maar verder kijk je toch wel echt naar de opvolger van de A4. Zo voelt de neus met zijn personaliseerbare LED-lampen aan als een logische modernisering van die van de A4, maar dan met een vleugje A6 e-tron eroverheen. Achteraan vind je een doorlopende lichtbalk met optioneel zelfs OLED-technologie maar helemaal onderin de bumper steekt dan weer iets lekker traditioneels: échte uitlaten.

Eindelijk als plug-inhybride

Het mag dus duidelijk zijn dat de A5 wél beschikt over verbrandingsmotoren, al blijft het gamma wel overzichtelijk. Zo krijgt elke A5 op benzine een 2.0-liter benzinemotor met ofwel 150 pk en voorwielaandrijving, ofwel 204 pk en de keuze uit voor- en vierwielaandrijving. Allemaal beschikken ze standaard over een zeventraps automaat want een handbak, die hoef je niet meer te verwachten. Dieselen kan echter wel nog steeds en dat doe je met een 2.0-literblok met 204 pk. Ook daar krijg je de keuze uit voorwielaandrijving of Quattro-vierwielaandrijving en in tegenstelling tot de twee benzinemotoren is de diesel ook voorzien van mildhybridetechniek.

Audi A5 2024

Daarnaast krijgt deze nieuwe A5 echter ook iets dat de A4 nooit eerder had: een plug-inhybride aandrijflijn. Die gaat beschikken over een 2.0-liter benzinemotor die in combinatie met een elektromotor ofwel 299 pk, ofwel 367 pk produceert. Veel meer mogen we daar voorlopig echter nog niet over weten, behalve een elektrisch rijbereik. Zo belooft Audi dat je tot 100 kilometer ver moet geraken op stroom alleen met je allereerste Audi A5 TFSI e. Wil je daarentegen liever sportiviteit dan zuinigheid, dan is er ook een S5 met 367 pk sterke V6-motor... Al drukt ook die motor meer dan ooit zijn verbruik, maar daarover lees je hier alles!

Meer scherm, minder ruimte

Ook vanbinnen krijgt de nieuwkomer een stevige technologie-injectie, kijk maar eens naar dat gebogen glaspaneel bovenop het dashboard. Daarin vind je een digitaal bestuurdersdisplay van 11,9 inch groot, samen met een infotainmentscherm van 14,5 inch. Optioneel kan je zelfs nog een derde aanraakscherm van 10,9 inch toevoegen, waar je passagier alles van games tot films op kan afspelen. Verder pakt de A5 vanbinnen uit met een strak ontworpen cabine waarin je hier en daar nog wel wat bedieningselementen buiten het scherm aantreft, al lijkt het in de meeste gevallen wel te gaan om aanraakgevoelige of tenminste haptische paneeltjes.

Audi A5 2024

Over gebruiksgemak gesproken: de A5 Sedan biedt een koffervolume van 445 liter en kies je voor de Avant, dan krijg je 476 liter. Dat laatste is opvallend genoeg minder dan wat een A4 Avant wist te bieden (495 liter) en de A5 Sedan moet zelfs niet alleen de A4 Sedan (460 liter) maar ook de uitgaande A5 Sportback (480 liter) voor laten gaan. Stoort dat je echter niet, dan kan je vanaf ergens eind deze maand je nieuwe Audi A5 bestellen. Wat je ervoor over moet hebben, weten we nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws