Eerste test: Audi Q6 e-tron (2024)

Audi Q6 e-tron review 2024 blauw grille

We hebben er even op moeten wachten, maar Audi's tweede elektrogolf gaat eindelijk van start. Zo krijgen op korte tijd de Q4 e-tron, Q8 e-tron en e-tron GT gezelschap van A6 e-tron en deze Q6 e-tron. Is Audi terug in the game? Of is deze Q6 e-tron vijgen na Pasen?

Wat is dit?

Audi's nieuwste SUV in de e-tron-line-up. De Q6 e-tron valt tussen Q4 e-tron en Q8 e-tron (deuheuh), maar krijgt de meest vooruitstrevende tech onder de kap van de VW Group. Dat hij zijn genen deelt met de Porsche Macan Electric spreekt boekdelen natuurlijk.

Terrein inhalen

Audi heeft wat terrein in te halen op de concurrentie. Softwareproblemen (aldus Audi), zorgden er voor dat deze Q6 e-tron en technisch broertje Porsche Macan Electric langer op zich lieten wachten dan verwacht. Zonder twijfel zitten de PPE-bouwstenen (Premium Platform Electric) en de batterijtech daar voor iets tussen. Het resultaat? Plots staan Porsche Macan Electric en deze Audi Q6 e-tron bijna hand in hand voorin in de showroom.

Audi Q6 e-tron review 2024 blauw achterkant

Hoewel een revolutie onder de kap, ziet de Q6 e-tron er typisch Audi uit. Je zou 'm zelfs bijna betichten van een 2-liter dieselstoof onder de kap te herbergen. De snuit is lang, de proporties in balans en het algemene design eerder tijdloos dan futuristisch. Daarmee geven we 'm trouwens een genereus compliment. Want andere concurrenten hebben het vaak moeilijk om een elektrische SUV te ontwerpen die niet eigenaardig oogt (Mercedes EQE SUV iemand?). Net zoals zijn andere e-tron-broeders krijgt de Q6 e-tron een forse "faux-grille" vooraan die tegenwoordig zo dicht is als de lokale Makro. Met zijn 4,77 meter (de Q6 e-tron, niet de grille) is Audi's nieuwste SUV niet eens overbemeten. Waardoor hij wonderwel past in het Belgische straatbeeld.

100% Audi

Hoewel Audi nooit vooraan heeft gestaan bij het uitdelen van emotionele designs, koop je een Audi vaak om één duidelijk reden: de interieurs zijn om duimen en vingers af te likken. Goed nieuws, dat is niet anders bij deze Q6 e-tron. Audi is de absolute interieurkoning, en dat bewijzen ze nog maar eens met deze Q6 e-tron. De cabine voelt heel premium en zen aan. Nee, hier zit je niet meer op kantoor achter je 14” laptop, maar gewoon op de bank in je tweede huiskamer. Zo moet dat! Alleen de zwarte pianolak her en der had van ons niet gehoeven

Audi Q6 e-tron review 2024 interieur wit leder

De (meestal lelijke) inductielading voor de smartphone zit keurig opgeborgen, er is (hoera!) nog een draaiknop voor het volume en de ellenbogen rusten comfortabel op de binnenbekleding. Het stuur is opvallend vierkant en de knopjes zijn zowel druk- als touchknoppen. Dat maakt dat je ongevraagd wel eens het volume bedient in de bochten. Hoewel geen gebrek aan schermruimte in de Q6 E-tron, vallen de bediening voor temperatuur en menu heel klein uit op het centrale scherm. Een ietwat rare keuze. De head-updisplay is eveneens riant, maar staat bol van de info. Gelukkig kan je die zelf configureren. Bij deze dan ook een Autofans top tip. Ga met je verkoper bij aflevering doorheen het infotainment, zo kan je heel wat frustratie tijdens het rijden vermijden.

Audi Q6 e-tron review 2024

Gaan we even kijken naar ruimte, dan hebben passagiers zowel voor- als achteraan niet te klagen. De zetels zitten comfortabel en er is ruimte zat voor een SUV in dit segment. Met 590 liter is ook de koffer best ruim. Hoewel, helemaal klopt dat niet. 64 liter zit namelijk in de frunk. De Q6 heeft anderzijds daardoor wel een bruikbare frunk, altijd handig voor de laadkabels. Leg je e achterste zetels neer, dan komt er een 1.529 liter aan maximale laadruimte beschikbaar.

Grote accu... maar lust wel een slok

Met een geschatte range van 625 km voor de Q6 e-tron quattro ga je de laadkabel in theorie niet vaak nodig hebben. In de praktijk kregen we de Quattro echter niet in de buurt van de opgegeven 16 kWh/100km. De vierwielaangedreven Q6 heeft moeite met het leeggewicht van 2,3 ton, we kregen hem amper rond de 23 kWh/100km. Een range van 400+ km is realistischer. De bloedsnelle, 516 pk sterke SQ6 e-tron gaat dit helaas niet beter doen. Wel goed nieuws is dat er een minder krachtige Performance-versie onderweg is. Die heeft maar één motor en zou bijgevolg zuiniger met zijn energie moeten om kunnen. Die Performance-versie kost ook nog eens heel wat minder, al verlies je wel vierwielaandrijving. Moet je toch een keer snelladen dan heeft Audi dat keurig voor elkaar. Een laadsnelheid van 270 kW DC is gewoon heel netjes. AC laden kan aan 11 kW en optioneel voor de Quattro 22 kW.

Audi Q6 e-tron review 2024 koffer

Al rijdend heeft de Q6 minder last van zijn zware batterijen. Audi weet een mooie balans te vinden tussen comfort en sportiviteit. Het gloednieuwe EV-platform, waarvan de nieuwe Porsche Macan ook gebruikt maakt, werpt hier duidelijk zijn vruchten af. Ook vermogen heb je niet tekort, de Q6 Quattro is met 387pk meer dan vlot genoeg. Zelfs de eerder genoemde Performance is met 326 pk geen trage jonge. Alles aan de Q6 e-tron voelt vooral heel vertrouwd Audi, en dat is bedoeld als compliment.

leasefans

Leaserijders opgelet, we hebben hier zowaar een elektrische ruime premium SUV die in menig carpolicy niet mag ontbreken. Met een vanafprijs van 69.300 euro is hij best goed geprijsd. Daarvoor heb je de Performance. De Quattro kost toch een stevige 6.000 euro meer. Voor datzelfde geld heb je een business pack, dus we denken dat de keuze snel gemaakt is. Let wel, we hebben ons laten vertellen dat er een nog goedkopere versie op weg is met minder vermogen en minder batterijcapaciteit. Plus, verwacht ook nog een iets sportiever gelijnde Sportback versie van de Q6 ergens eind 2024. Iets zegt ons dat Audi in ons leasinglandje wel wat Q6-jes gaat kwijtraken.

Audi Q6 e-tron review 2024

conclusie

We hebben er lang op moeten wachten, maar het was het wachten waard. De Q6 e-tron is een ruime, comfortabele SUV waar menig leaserijder van gaat smullen. De Quattro is een beetje een zuipschuit, maar bij ons gaat vooral de minder krachtige Performance het grote deel van de verkoop uitmaken. Audi is helemaal terug, de concurrentie mag zich klaarmaken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws