Wat als: Volwassenen terug naar de rijschool moeten?

column-yw

Bijna dag op dag, twee jaar geleden, schreef ik al een column over hoe gemakkelijk het is om aan een rijbewijs te geraken in België. Blijkbaar heeft de overheid eindelijk de hyperlink gevonden.

Het ziet er niet goed uit voor jongeren met een zware rechtervoet die dromen van een rijbewijs. Er ligt momenteel een voorstel op de Vlaamse plank dat heel het rijopleidingssysteem serieus omver kegelt. Exit vijftig vraagjes juist antwoorden en een half uurtje rijden met een examinator, welkom maandenlange intensieve training.

Op z'n Oostenrijks

Zoals het er nu naar uit ziet gaat de Vlaamse regering grotendeels de rijopleiding van Oostenrijk overnemen (en bij god: doe dat ook, Vlaanderen). Die ziet er - kort door de bocht - als volgt uit: Zware theorie --> leerfase (verplichte lessen) --> oefenfase (met begeleider) --> praktisch rijexamen --> vervolmakingsfase (rijbewijs met beperkingen) --> levenslang leren (volwaardig rijbewijs).

Klinkt al stukken beter dan het huidige systeem waar je gewoonweg geluk moet hebben. Er zijn echter enkele bedenkingen bij het systeem...

Rijd je rijk

De vrees bestaat dat, door al de extra uren/ begeleidingen, de rijopleiding astronomisch duurder gaat worden. Daardoor zal het dragen van een rijbewijs een teken van weelde en rijkdom worden. Want de armeluizen van Vlaanderen hebben het geld niet om hun zoon/ dochter een rijopleiding te geven. Anderzijds wordt hiermee een groot deel van het fileprobleem opgelost, want met de stijgende armoede in België zullen we een dalend aantal chauffeurs op de baan zien. Twee vliegen in één klap zowaar.

Het tweede probleem is het viseren van één groep. Toegegeven, je moet ergens beginnen, maar zolang het gros van de huidige chauffeurs op de baan een gevaar blijven voor de samenleving heeft het geen nut om de brave visjes los te laten in een aquarium vol piranha's.

Piranha's onder toezicht

We moeten misschien de stoute schoentjes aantrekken - nu we toch in Sinterklaassferen zijn - en stellen dat de huidige dragers van een rijbewijs ook moeten onderworpen worden aan een test. Vijfjaarlijks op bezoek bij de rijschool om aan te kunnen tonen dat je nog steeds weet dat pertinent links rijden op de autostrade not done is. Het lijkt me het minimum. En eerlijk is eerlijk, als de brave visjes worden geviseerd door de overheid mogen de oude rotten ook worden geviseerd. Zeker als het de veiligheid (lees: het verdwijnen van de wilde gekken op de baan) ten goede komt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Alfred 16:17
afbeelding van Alfred

Deze hervorming kan interessant zijn. Hangt er nog maar net van af welke voorstellen ze ook gaan aannemen. Hoogstwaarschijnlijk kiezen ze de meest nutteloze er uit, of de meest dure.

Ik ben voorstander van een puntenrijbewijs en een terugkerende rij-test. 5 jaar is prima hiervoor, mag ook korter, maar zeker niet langer.

Idee er achter: elke keer een theoretische test zoals jongeren nu ook moeten; kan absoluut geen kwaad, hoeveel regels zijn er anders terwijl de oude rotten blijven volharden dat ze prima chauffeurs zijn? Na de theoretische test een praktische test, waarvan je het examencentrum pas de dag zelf van te weten krijgt, beide op dezelfde dag. Onmogelijk om zoals nu zo vaak gebeurt, een stad/wegen vanbuiten te leren.

Praktisch? 1 dag wettig afwezig toelaten hiervoor, dus geen nood om hier verlof voor op te offeren. Op die dag doe je de theorie test en de praktijk. Niet geslaagd? Jammer, maar de volgende verlof dag is voor eigen rekening. 2x niet geslaagd voor theorie = lessen volgen (komt er toch al in februari). 1x niet geslaagd voor praktijk = L er op. 2x niet geslaagd voor praktijk = L er op en beperkingen. 3x niet geslaagd = rijbewijs kwijt en terug naar start. Kostprijs is zeker onder € 100 te houden (en 100% af te trekken van de belastingen als je in 1x slaagt ;-) ); € 20 per jaar (als het om de 5 jaar is); nog geen € 2 per maand te sparen voor je rijbewijs - àls je niet van de eerste keer zou slagen. Je moet dus al 3x falen om je rijbewijs effectief kwijt te spelen, dus er is ook geen paniek nodig dat je je job zou verliezen. Die L gaat sommigen al zo hard hun ego raken dat velen hun best wel zullen doen. Vereist natuurlijk ook meer controle.

Het wordt tijd dat men gaat inzien dat een rijbewijs geen 'recht' is. Een heftruckattest vervalt, een VCA attest vervalt, ... Maar een rijbewijs vereist geen bijscholing? We moeten ook inzien dat kilometers en hoe lang al in het bezit van een rijbewijs gewoon niets zegt, wordt allemaal afgevangen met een terugkerende test.

Aantal kilometers? Jef die al 50 jaar woon-werk verkeer doet en niets anders heeft vast 1.000.000 km ervaring op dàt traject, maar maakt hem dat een bekwaam chauffeur?
Tijd in het bezit van het rijbewijs? Louis heeft al 30 jaar zijn rijbewijs en doet 1.000 km per jaar rond de kerktoren. Maakt dàt hem een bekwaam chauffeur?

Nu ga ik stoppen voor mijn reactie langer wordt dan de column.

Vale46 17:37
afbeelding van Vale46

Ik ben onlangs 21 geworden en heb mijn rijbewijs van mijn 18e verjaardag.
Zelf ben ik een lichte petrolhead en ik rij rond in een 206'je.
Van de eerste keer heb ik zowel mijn theorie (via school) als praktijk behaald. Op aandringen van mijn ouders 6u les genomen, maar na 4 uur zeiden ze dat ze mijn techniek niet echt meer konden verbeteren en dat ik enkel nog kon oefenen om alles beter in te schatten(=ervaring opdoen)

Van mezelf vind ik dat ik niet zo een goede chauffeur ben, en dat komt deels door de opleiding, maar ook deels door de andere bestuurders.

Ik heb vorig jaar mijn G-rijbewijs -traktor & andere landbouwvoertuigen- gehaald.
Eerst theorie, gelijkend op de auto, maar ook technische vragen (max gewichten etc). Makkelijk.
Dan verplicht 8u les gevolgd, in die opleiding leerde je manouvres maken met een aanhangwagen, hoofdzakelijk achteruit rijden, ook dwars in een "garage" etc. Het koppelen en ontkoppelen van de aanhangwagen... héél leerrijk!
De andere 4 uur waren op de baan, in het stad. Dan pas had ik het gevoel dat ik echt aan het rijden was en met wat voor een gevaar dat ik op de baan was! De instructeur heeft mij zeer veel waardevolle tips gegeven en ik ben met glans geslaagd. Er was enkel een discutabele situatie of ik een bestuurder zou gehinderd hebben, maar als je met voertuigen van +9m lengte onderweg bent dan kan dat als eens voorvallen.

Ik heb veel meer opgestoken van mijn opleiding met de traktor dan mijn B-rijbewijs te behalen. Ik heb véél meer inzicht gekregen in verkeer, "de auto's" eens uit een volledig ander standpunt bekeken.

Waarom noem ik me een niet zo goede chauffeur?
- Ik heb onlangs mijn 2e boete, telkens <10km/h maar wel 2X €50 armer.
- Ik rij nogal "vlot" zonder passagiers
- Ik weet dat ik beter kon rijden op mijn examens
- Te kort op mijn voorligger meestal.. etc
- klein ongeval gehad met blikschade wegens slippartij op kasseien, zonder andere betrokkenen.

Kan mijn B-rijbewijs opleiding daar iets aan doen? JA!
Mijn G-rijbewijs opleiding heeft mij gelukkig veel bijgeleerd.
Ritsen? Dat leer je pas met een +9m lang voertuig, net zoals voorrang geven en snelheden inschatten van andere bestuurders.

Wat zou ik veranderen aan het B-rijbewijs?
-Verplichte theorie lessen zoals ik ze gehad heb (8 of 10u)
-Korte opfrissing voor de instructeur(mama of papa)
-Met begeleider leren rijden vanaf 17jr (afschaffing van het alleen mogen rijden <18jr)
- tijdens oefenperiode een verplichte slipcursus, (héél basic, maar het gewoon eens gevoeld hebben)
- uitgebreid examen dat meer op de praktijk gericht is qua quotering
-puntenrijbewijs
- na 3 jaar nog eens (verkort) examen afleggen
- elke 10 jaar cursus/examen afleggen voor elke bestuurder (moeilijke rijbewijs telt, motoren appart examen)

ado-15 20:11
afbeelding van ado-15

Uw reactie
idd, dat is ook al heel lang mijn idee ook.
om de 10 jaar terug een examen afleggen, theorie en praktijk.
de regels veranderen toch regelmatig.
vanaf 70 jaar, elke 5 jaar op examen.
geslaagd= kostenloos examen afleggen.
niet geslaagd mag wat kosten.
Afrikaanse rijbewijzen ongeldig verklaren!!

Techno Patat 20:38
afbeelding van Techno Patat

Volledig mee 't akkoord! Ik heb ook mij G en heb al wat traktorkilometers gedaan en je leert pas echt inschatten als je met iets op de baan bent dat bijna 20 ton weegt!

Ik vind mezelf geen slechte chauffeur, maar ik weet wel als ik moe ben dat ik moet opletten! Ik wordt namelijk verschrikkelijk nonchalant dan, en op de weg is dat geen goede eigenschap :(! Andere dingen die jij zegt horen voor mijn part wat bij het 'leren rijden'. Al moet ik zeggen dat ik sinds ik eens deftig geslipt heb (ervaringsdag op circuit valkenswaard! Een aanrader: heel leuk, goede uitleg en toch te betalen!) ik de auto veel beter aanvoel en veel beter weet wat ik doe/moet doen!

Kevin 22:31
afbeelding van Kevin

Vind ik ook, ik heb nu ook reeds een paar cursussen erop zitten (2- slipcursussen, een doorgedreven cursus en een cursus prioritaire voertuigen (omdat ik met deze voertuigen werk)) en vind nu van mezelf dat ik de wagen beter onder controle heb en beter de weg kan inschatten. Ik vind dat een slipcursus zeker geen slechte aanvulling is in de rijopleiding.

Ik ben ook voorstander van om de zoveel jaartjes een opfrissing adhv een test of dergelijke. Ik ben benieuwd wat Vlaanderen gaat beslissen voor het rijbewijssysteem.

Vale46 22:48
afbeelding van Vale46

Als ik die kans krijg ga ik het zeker eens doen, en mijn vriendin meenemen! Iedereen zal wel eens iets raken in zijn eerste jaren met de auto, maar toch..

Over onze medeweggebruikers nog: ik heb vaak het gevoel dat ik agressief van ze word! Ofwel rijden ze 55/60 op een baan van 70km/h, of ze voegen in zodat jij stevig moet remmen terwijl je wel op een voorrangsweg zit. Debielen in witte busjes die je parkeersensoren willen uittesten op het linkse vak als je met 130 iemand die 125 gaat inhaalt...

& als je je G-rijbewijs hebt zal het volgende je ook wel bekend overkomen als je met een tragere en kleinere tractor onderweg bent:
maffen die je inhalen in een blinde bocht(auto's & moto's), wielertoeristen die denken dat een tractor de remmen van een F1-auto heeft.. etc...

Gelukkig zit ik in de tractor redelijk veilig met een goeie blok gewichten ervoor, maar ik ben ik blijde verwachting van een ongeval, de vraag is alleen: voor wanneer?

Techno Patat 14:05
afbeelding van Techno Patat

Jup! Met de tractor rijden is wachten op een ongeluk!

De onze rijdt 60, en dat lijkt niemand te beseffen! De keren dat ik met de gewichten net niet de koffer toucheerde zijn al niet meer op 1 hand te tellen!

Verschrikkelijk, maar ook blind inhalen, rustig ervoor wandelen zonder zelfs maar om te kijken, wielertoeristen die geen beetje plaats maken,... Mensen moeten echt zelf eens 2 dagen alles met zo een getrek doen en dan pas leren ze deftig anticiperen op tractoren (en bij uitbreiding ook vrachtwagens, want velen mispakken zich ook daar aan ze!)

Vale46 22:54
afbeelding van Vale46

Tot slot nog een algemene vraag: wie kent dit recent ingevoerde verkeersbord?
http://www.shrtlnk.nl/NIpm8

Iedere weggebruiker word geacht dit bord te kennen, zou er dan toch iets schorten?...

Techno Patat 14:06
afbeelding van Techno Patat

Euh? Is dat een Belgisch bord? En vooral: watte willet zeggen :P?

Vale46 14:18
afbeelding van Vale46

Het is eigenlijk een verkleinde versie van het bord "uitzonderlijk vervoer" dat je wel eens op vrachtwagens of landbouwvoertuigen ziet.
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id=VS300141620&contentdomains=POLINF...

Met de beste verbeelding was ik na het weten van de betekening nog steeds niet in staat om er iets van vorm in te herkennen...

Mesoerrie 19:59
afbeelding van Mesoerrie

Ben zelf werkzaam in het uitzonderlijk vervoer, maar keek toch ook even raar toen dit 'alternatieve' bord uitkwam... Volgens hetgeen wij er van kunnen maken zou het een camion zijn die langer is dan normaal (horizontale pijlen), de vracht (zwart gedeelde) die zwaarder en breder is dan normaal (KG en verticale pijlen).
Maar toon dat aan 99% van de bestuurders, en niemand die weet dat dit een bord is dat een uitzonderlijk vervoer aankondigt. Het merendeel slaat al helemaal tilt als ze in koeien van letters UITZONDERLIJK VERVOER zien staan, laat staan dat ze dat achterlijk bord gaan herkennen. Hield laatst een auto staande, komt die vrouw naar mij: "meneer is er iets gebeurd misschien, wat betekent dat bord?". Als je al niet weet wat een C3 bord (verbodsbord) wil zeggen...

afgelopen zaterdag was er een reportage op kijk uit:
https://www.youtube.com/watch?v=FIE3Kg2GyMI
(boetes zijn natuurlijk weer absurd en schandalig hoog)

Yeelen 01:23
afbeelding van Yeelen

Ik ben voor de verstrenging van het behalen van het rijbewijs, misschien niet in zo een strenge vorm, maar op z'n minst genoeg zodat nieuwe chauffeurs tenminste hun auto kennen en buiten hun routine kunnen gaan zonder compleet te panikeren. Die slipcursus mag er ook bij.

Ik dacht trouwens dat er op mijn rijexamen een noodstop/noodsituatie of tenminste een stuk snelweg zou komen, maar niks van dat alles. Ik als autofan weet wat te doen in die situatie, maar iemand zonder enige autokennis zou tilt slaan. Niet erg veilig om die dan op de weg te laten in een kleine twee ton staal aan honderd per uur.

BePa 09:54
afbeelding van BePa

Nadat ik 24 jaar geleden mijn rijbewijs haalde en met een auto de weg op ging, heb ik godzijdank mijn schade kunnen beperken tot het rammen van 1 brievenbus... (ga ik zo houden). Het rijtje 'bijna-ongelukken' wordt in de loop der jaren wel langer en langer... Soms omdat ik zelf iemand, meestal fietsers, niet zag aangekomen (combinatie donker en regen bv.), soms omdat de andere onverantwoord de baan op komt... niemand is perfect overigens.
Ik geloof er wel in dat een rustige, defensieve rijstijl in combinatie met jaren ervaring er toe geleid heeft dat de bijna-ongelukken geen echte ongelukken werden. Dat wat de praktijk betreft.
Mijn theoretische kennis kan zeker een flinke update gebruiken, de evoluerende wetgeving is niet blijven stilstaan. Een verplichte theorieles om de 5 of 10 jaar zijn zeker een goed idee. Of daar absoluut een examen bij moet ? Niet absoluut nodig, denk ik. Ik denk hierbij aan 2 formules: Een verplichte theorieles in een leslokaal met een bekwame, enthousiaste lesgever (zonder examen), of als alternatief: Een online-les via internet, gecombineerd met een verplicht online-examen. Door beide formules als gelijkwaardig aan te bieden (of afhankelijk van de leeftijd), kan je de kostprijs en logistiek goedkoop houden (online), maar verplicht je ouderen niet om het computer-gewijs te doen (ik zie mijn ouders van in de 70 wel een les gaan volgen, maar niet achter een PC kruipen).

Mathieu 12:57
afbeelding van Mathieu

Allemaal goed en wel, maar wie zal dit weer allemaal betalen? De ouders...
Dus in de periode dat een kind aan de Hogeschool of unief begint (wat veel geld kost) moet het dan ook nog eens zijn nóg duurder rijbewijs betalen? De mama's en de papa's zullen lachen. Mag het wat strenger? JA, absoluut, maar hou het dan allemaal wat binnen de perken.
Sta ik open om, om de 5j een opfrissingscursus te krijgen? JA! Zowel theorie als praktijk wil ik gerust eens kijken waar ik (nog) sta. Sta ik open om verplicht alles weer opnieuw te doen? NEEN. Ben geen fan van het woordje "verplicht".
Sta ik open om eens "echt" te leren rijden met mijn wagen, en wat meer te begrijpen wat mijn wagen doet in bepaalde omstandigheden? Absoluut, en daar zal ik eens voor kijken ook! :-)

Glenn 07:04
afbeelding van Glenn

Om de 5 jaar een opfrissingscursus is zeker een goed plan. Toen ik opnieuw het theorie examen moest afleggen viel me op hoeveel zaken er al veranderd waren (vooral verkeersborden). Ik vrees wel dat je de mensen een motivator moet geven, want als het vrijwillig is gaat geen kat het doen.
Daarnaast lees ik veel over slipcursus volgen: is leuk om te doen, maar het gebeurd in een gecontroleerde omgeving wat de openbare weg niet is. Daarbij komt nog dat jou auto wel eens anders kan reageren dan de wagen gebruikt op de slipcursus. Dus al bij al gaat dat niet veel bijbrengen door eens 1 dagje te liggen klooien op een ondergelopen parking.

Vale46 14:23
afbeelding van Vale46

Ik denk dat ruim 50% van de autobestuurders geen enkel benul heeft van het begrip "tegensturen" of wat je moet doen als je onderstuur hebt.
Bij eens slipcursus kunnen mensen dan eens even proeven van deze begrippen en het zelf eens ondervinden. Het moet geen uitgebreide cursus zijn, maar het is beter dan niks.

Techno Patat 17:48
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad, je leert er echt veel van hoor! Zoals hoe ABS voelt, waar je moet kijken als je begint te slippen, hoe je moet sturen bij een noodstop (verdomd veel lastiger dan je denkt hoor!),... Je moet geen professionele drifter zijn na die dag, gewoon gesimuleerde dagdagelijkse situaties meemaken en de oplossing ervoor!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws