Column YW: Het geschoten rijbewijs

Column-YW

Stel je voor, je gaat op een dag naar een schietclub. Je vult 50 meerkeuzevragen in (waarvan je er 41 juist moet hebben). Daarna ga je naar buiten en moet je, onder toezicht van een examinator, op een fietser schieten waardoor je blijk geeft dat je genoeg ervaring hebt met het wapen. Geslaagd? Proficiat, u mag overal en altijd een geladen wapen dragen op straat!

Klinkt totaal ongepast? Dit zijn nochtans de soortgelijke stappen die een beginnende chauffeur moet ondernemen om zijn rijbewijs te bemachtigen. En jaarlijks sterven meer mensen in België door een verkeersongeval dan door een schietincident...

Oké, misschien was de inleiding wel wat kort door de bocht, want niet elke chauffeur schiet met scherp op de baan, maar het is toch wel opvallend dat het zo simpel is om een rijbewijs te bemachtigen. Het verkeer wordt elk jaar drukker, gevaarlijker en onoverzichtelijker (met dank aan de slechte infrastructuur van onze wegen). Wat was de reactie van de regering hierop inzake het rijbewijs? Het nog eenvoudiger maken dan het al was! Sinds 2005 wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen grote fouten of kleine fouten op de theoretische test. En tijdens de praktijktest moet er zelfs niet meer op een apart parcours bewezen worden dat je over voldoende inzicht beschikt. Heel het rijbewijs-systeem zoals het nu bestaat is alleen maar een geldezel... Theorie? Betalen! Praktijk?* Betalen!* U wilt een jaar later voor uw motorrijbewijs gaan? Sorry, opnieuw theorie en uiteraard: *Betalen! *De staat zou beter zorgen voor een degelijkere opleiding, want op de lange termijn is dit de beste en vooral ook de enige oplossing.

Belgen zijn gewoon slechte chauffeurs... En dan heb ik het niet over het al dan wel of niet kunnen controleren van de wagen. Ik heb het eerder over de laksheid waarmee we met de regeltjes omgaan. Voorrang van rechts is voor vele chauffeurs een fabeltje van het type: “Er was eens...”, “Zone 50” is eerder aanbeveling dan regel, pertinent links rijden op de autostrade is een teken van macht en knipperen bij het inslaan van een straat is enkel voor de mietjes onder ons.

Geloof me, ik ben zeker geen moraalridder. Maar als ik als brave burger 30 km/u rij aan een schoolzone en ingehaald word door een bus van De Lijn (!!) heb ik toch het gevoel dat er iets schort aan onze instelling. Nu hoor ik je al denken: “Nu geef je daar ook een voorbeeld. Al die buschauffeurs zijn losgeslagen cowboys!” Misschien deels terecht maar rijdt u altijd 70 als het bord er staat? Touché...

column yw: geschoten rijbewijs

De staat is al blij dat het gros van de jongeren het niet verantwoord vindt te rijden onder invloed of zonder gordel, maar het moet verder! Het moet voor eens en voor altijd duidelijk gemaakt worden dat een wagen een moordmachine is. En de enige manier die hiervoor bestaat is om het rijexamen serieuzer aan te pakken. Verplichte EHBO-lessen (zoals in Duitsland), verplichte cursus: rijden in de sneeuw, bij nacht, slipcursus (sommige chauffeurs hebben nog nooit hard op de rem gestaan voor ze hun examen gaan afleggen), verplichte sensibiliseringscursus (snelheid, drank, drugs, verantwoordelijkheid,...).

Sinds kort is het mogelijk de theorie te behalen via het middelbaar onderwijs. Waarbij je vrijwillig enkele lessen volgt en dan geheel gratis de test kan afleggen. Een zeer goed initiatief, maar misschien is het nog beter om het onderwerp “Verkeer & rijden” een verplicht onderdeel te maken in het middelbaar onderwijs?

Laten we hopen op een volgende generatie chauffeurs die wel respect hebben voor de regels. Ik zal ze later op mijn oude dag dankbaar zijn als ze mij niet inhalen in een zone 30.

___|_
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
___|_

Laatst gepubliceerd

Reacties (23)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:30
afbeelding van Techno Patat

Nu deel ik de mening dat er betere rijopleidingen moeten gegeven worden dan dat het wel degelijk allemaal 1 grote geldkoe is! Maar om het te vergelijken met schieten is wat kort door de bocht... Als je eens een echt wapen vasthebt voel ik toch wel een ander soort macht en verantwoordelijkheid dan als ik autosleutels vastheb hoor ;)!

Voor de rest: Het is inderdaad echt erg als mensen boos op je zijn dat je je aan de regels houd! Op m'n woon-werk route moet ik langs een zone 30 die volledig voorrang van rechts is! En nu weet ik dat het onmogelijk is om uit die baantjes te komen als niemand te voorrang geeft! Dus dan stop ik zo veel mogelijk (ik ga ook niet alles van remmen toegooien hoor...) netjes voor de medeauto! En de helft van de keren kijken ze verbaasd op, en de andere helft van de keren klaxoneert de auto achter me dat ik moet doorrijden!

Nu kan ik me ook ergeren aan linksklevers (heeeel erg zelfs) en mensen die 70 rijden waar 90 is toegestaan (ik wil niet perse te snel rijden, ik wil gewoon rijden wat ik maximum mag rijden)! Maar om nu te beginnen klaxonneren of met lichten te trekken?? Dat is iets dat ik echt niet doe!

Bij links klevers zou ik na een minuut wel eens de linker pinker opzetten maar dat is het ook! Een kennis van me is anders, die bolt aan 200+ over de rijbaan en trekt al met z'n lichten nog voor hij aan remmen denkt! Ik haat het als ik hem zie rijden, maar die kerel heeft een gevoel van wetteloosheid! En het ergste is, ik heb al 3 boetes gekregen in 3 jaar (telkens 3-4km/u te snel) en hij in 10 jaar tijd nog GEEN ENKELE!!! Dan ligt het voor mij niet alleen aan de opleiding hoor dat er hier een verkeerde mentaliteit is!

Ponrow 14:45
afbeelding van Ponrow

Amen. Je kan zelf leren rijden van iemand die de huidige verkeers regelementen niet kent, enkel moet de begeleider 8 jaar rijervaring hebben... Ik ben toch blij dat ik 6 uren bij de rijschool gevolgd heb, zoveel handige tips gekregen toen.

@ Patat: lichten trekken doe ik wel veel, vooral voor mensen die belachelijk zotte dingen doen... overlaatst nog op iemand die mij gaat inhalen( terwijl er een rij van 4 auto's voor mij rijd) maar meneer had het blijkbaar te druk om op te merken dat er juist iemand in de tegengestelde richting de baan opdraaid. Met als gevolg, ik stevig in de remmen en die daar de baan opdraaide heeft zen auto maar de kant in gereden... en als je dan denkt dat ze wat gaan nadenken, nee direct die 4 auto's voor mij ook gaan inhalen...

Yvesw 14:37
afbeelding van Yvesw

@Patat: Maar dat is het probleem! Het is geen andere macht of verantwoordelijkheid. U rijdt met een moordwapen rond, maar omdat je het dagdagelijks doet gaat het effect weg... Burgers van Irak vinden mensen die met wapens op straat rondlopen ook niet gevaarlijk... Het is waar je gewend aan bent... Maar puur feitelijk, blijft het iets gevaarlijk...

Mesoerrie 14:45
afbeelding van Mesoerrie

Ik probeer me zoveel mogelijk aan de regels te houden (m.u.v. snelheid) en hoffelijk te zijn, maar ik moet wel toegeven dat ik vrij vaak de snelheid overtreed. Tegenwoordig is het allemaal 70 bijna, terwijl 90(+) perfect mogelijk is. Maar net doordat sommige mensen totaal niet in staat blijken te zijn om situaties in te schatten, haalt men stelselmatig de snelheid naar beneden om het aantal dodelijke ongevallen te verminderen. Als je als 2 slakken tegen elkaar botst is het maar logisch zeker dat er minder schade zal zijn? Snelheidsbeperkingen zijn slechts een lapmiddel, de echte oorzaak wordt niet aangepakt. Daarbij kan het niet ontkend worden dat je geconcentreerder bent aan hoge snelheden dan aan lage snelheden.

Pas op, zie mij nu niet als een asociale snelheidsduivel. School zone 30's zal ik altijd respecteren, bebouwde kom ook op normale uren. Maar waar de situatie het toelaat, bv: 4u 's nachts of quasi volledige vrije baan met af en toe een tegenligger of een voorligger, dan wordt de rechter pedaal wel wat dieper ingedrukt, maar bij wie niet?

Al is een degelijkere opleiding is mijn inziens ook zeker een must. Vooral wanneer het hevig regent, spitsuur is en donker is, merk je toch dat alles een stuk minder vlot gaat door het slechte zicht.

Yvesw 14:52
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: De "slechte" infrastructuur heeft inderdaad een grote invloed. Iedereen kent wel wegen waar 90 perfect veilig is, maar waar ze er toch een "zone 70" van maken. Dit pestgedrag heeft gewoon een averechts effect op de mensen. Waardoor er inderdaad een soort van "rebellie" ontstaat en je het gaspedaal verder indrukt. Het moet dus inderdaad van twee kanten komen. De chauffeur moet meer discipline hebben, maar de Belgische staat moet evengoed eens nadenken waar ze mee bezig is... Alle mensen met kinderen weten het, als je kinderen bemoederd en dingen verbiedt tot op een belachelijk niveau, gaan ze gewoon rebelleren...

Borissnor 15:20
afbeelding van Borissnor

Toch wat te kort door de bocht geschreven. Ik snap het punt dat u wilt aanhalen zeker. Maar dat iemand zich aan de snelheidslimiet houdt of niet wilt niet zeggen dat deze bestuurder verantwoordelijker is als iemand anders die het wel doet.

Wat wel belangrijk is dat jongeren leren hoe met een auto om te gaan, dit kunnen we inderdaad doen door slipcursussen te promoten en echt leren hoe een auto te controleren.
Iedereen die een autofan is heeft dat automatisch meer in zich, omdat hij dat net heel boeiend vind.

Maar ik zie niet alleen jongeren die fouten maken, elke bestuurder vergeet voorrang van rechts, een paar uitzonderingen buiten beschouwing gelaten. En elke bestuurder durft wel eens links plakken of remmen vanaf de lichtjes bij de voorganger oplichten. Dit komt mede door het stressniveau van de westerse wereld, mensen kruipen verward, kwaad of vermoeid achter hun stuur en net dan wordt het gevaarlijk. Natuurlijk hebben we nog die typische gevallen die het toch maar steeds fout blijven doen.

Maar als ik tegen 160 km/h op een rustige autosnelweg rijd en er plakt iemand links tegen 120 km/h zal ik ook durven pinken met mijn lichten. Niet omdat ik gehaast ben maar omdat ik het prettig vind er een gezapig tempo op aan te houden en wenste dat iedereen het rechts aanhouden wat meer in zijn kopke gaat steken.

Achja, zoals reeds aangehaald het is zowel de staat als de bestuurders die in fout zijn. Duitsland heeft op dit vlak wel goed gepresteerd, mensen rijden daar bij wegenwerken met een limiet van 80 nooit harder dan die opgelegde snelheid. Maar als deze eenmaal zijn opgeheven gaan de trage uiterst rechts rijden en de snelle jongens keurig links met steeds een veilige afstand tot de voorligger. Het is die beloning van geen snelheidslimiet te hebben dat de mensen veel toleranter maakt. Maar je hoort me niet zeggen dat we in België de snelheidslimiet moeten opheven, hier zou het ronduit gevaarlijk zijn door zowel de slechte staat van de wegen als de berijders van die wegen.

stefaan dejonghe 16:00
afbeelding van stefaan dejonghe

En wat is de taak van de ouders hierin?

Yvesw 17:07
afbeelding van Yvesw

Borissnor: Dit is dan ook geen aanval naar de "jongeren". Maar het is nu eenmaal beter om geld te investeren in mensen die nog tientallen jaren gaan rijden dan dat je als staat miljoenen geeft aan cursussen om alle 50+'ers terug helemaal op te frissen omtrent de verkeersregels...
Als we nu een nieuwe generatie bestuurders opvoeden met wel de juiste kennis en discipline, zorgt dit op lange termijn voor veel minder ongevallen.

Het feit dat u het "normaal" vindt om 160 te rijden op een autostrade en dat u het normaal vindt om andere mensen er af te kegelen die geen 160 rijden is een perfect voorbeeld om aan te tonen dat die discipline er bij het gros van de chauffeurs gewoon niet is... En dit is ook geen persoonlijke aanval naar u toe, vele bestuurders (waaronder ikzelf), durven er wel eens aan zondigen. Spijtig genoeg....

Techno Patat 18:05
afbeelding van Techno Patat

@ponrow: dan doe ik dat ook, om duidelijk te maken dat ze fout waren! Maar niet om duidelijk te maken dat ze plaats moeten maken!

@yves: Ik blijf het te kort door de bocht vinden, een wapen en een auto kan je niet vergelijken! punt! Jij hebt ook een punt, dat zie ik zeker in! Maar de manier waarop je het brengt is voor mij eventjes een moment te ver :p!

Yvesw 18:25
afbeelding van Yvesw

@Patat: De ingezonden tekst dateert van eind vorige maand, ver voor de spijtige gebeurtenissen in Luik... Geloof me, ik heb ook even getwijfeld om het niet aan te passen, maar ik blijf erin geloven dat een wagen even gevaarlijk is als een wapen... Met alle respect voor de slachtoffers in Luik.

Borissnor 04:40
afbeelding van Borissnor

YvesW: Ik vind het normaal om mensen van de LINKERbaan te kegelen terwijl er rechts niemand rijd, doornormaal. En ik denk dat u daar het net hetzelfde over denkt.

Mij ga je nooit zien bumperkleven als het druk is op de baan of er veel auto's achter elkaar op de linkerbaan rijden, je snapt mijn punt wel.

Yvesw 12:42
afbeelding van Yvesw

@Borissnor: Ik snap je punt helemaal ;) Pertinent links rijden staat ook in mijn ergernis top 10. Maar 160 rijden op een autostrade valt ook niet goed te praten...

Ponrow 13:20
afbeelding van Ponrow

@Yvesw: idd, er is een snelheidslimiet voor een reden... als de linkerrijbaan enkel voor +120km/h is dan hebben mensen nooit de kans om een vrachtwagen in te halen, al veel voorgehad dat er mensen die +150 aangevlogen komen boos worden op mij omdat ik me "braaf" tegen 120 links beweeg. Achja, ik blijf erbij dat geduld in het verkeer een zeer schone deugd is. :D

techno.patat 13:23
afbeelding van techno.patat

@borissnor: ik erger me er ook dood aan, maar als je sneller rijdt dan dat je mag heb je in mijn ogen NOOIT het recht om mensen die rijden wat ze mogen op te jagen! Al rijden ze links! Rijden de mensen 110 op een lege autostrade links: dan heb je mijn morele toestemming, maar rijden ze 120 dan moet je rekenen op hun goodwill en niet op je fars!

@yves: Luik of niet(al was het inderdaad enorm erg), een wapen is ontworpen om zo efficient mogelijk te doden zonder dat zijn gebruiker sterft! Een auto is gemaakt om mensen te vervoeren zonder dat er iemand sterft!

Velen maken er gewoon een moordmachine van! Maar dat kan je met een potlood ook ;)!

Sven 13:31
afbeelding van Sven

maar dan kan je je gaan afvragen waarom constructeurs auto's bouwen die 200 per uur kunnen, terwijl je toch maar 120 mag. Dat is de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker leggen. (en dan nog in de handleiding zetten dat je de snelheidslimieten moet respecteren).
Daar kan je wel de vergelijking trekken met een wapen. Ontworpen om te doden, maar het mag eigenlijk niet.

Yvesw 13:40
afbeelding van Yvesw

@Patat: Het is zoals Sven aanhaalt, het wapen zelf dood niet, het is de gebruiker die de beslissing maakt... Zo kan je ook zeggen dat Mercedes een ster op zijn motorkop plakt om zo efficiënt mogelijk te mikken. ;)

@Sven: Misschien moeten we ons inderdaad afvragen of we geen beperkingen moeten leggen op de snelheid van constructeurs uit. En dan heb ik het niet over het gentlemensagreement van de Duitse 3 (die er trouwens toch via alle manieren hun voeten aan vegen), maar eerder over een beperking à la Japan. Waarom zouden we wagens geen elektronische begrenzing geven van 160km/u? Er is geen enkele moment wanneer er op de openbare weg meer moet gehaald worden.... Maar ja, daar ge je menig autofans mee op de kast jagen...

Pieter A. 13:49
afbeelding van Pieter A.

Mijns inziens heeft snelheid weinig met een Autofan te maken. Snel rijden is niet moeilijk, dat is wat gas trappen. Goed rijden is heel wat moeilijker. Ik vind er dan ook niets aan om snel te rijden.

Ik ben zelf ook van principe dat een maximumsnelheid op de wegen zijn goede reden heeft. Al wil dat niet zeggen dat 160 km/u rijden an sich onverantwoord is. Maar op onze banen is dat veel te snel, en dus niet goed te praten. Point final.

En zoals reeds aangehaald moet je zo'n maximumsnelheid dubbel respecteren in een zone 30 en zone 50's. In die zone's zijn er mensen die plots kunnen oversteken, kinderen die naar hun bal grijpen en ga zo maar even door. En ook al zou je tegen 30 km/u niet op tijd kunnen stoppen, met eventuele verschrikkelijke gevolgen van dien, dan kan je het tenminste jezelf niet kwalijk nemen te snel gereden te hebben. Want als dat wél de oorzaak is, dan wil ik 's anderendaags niet in u plaats wakker worden.

Yvesw 13:53
afbeelding van Yvesw

@Pieter: Oké, "autofans" was misschien het foute woord... Ik dacht er nog eventjes aan om "speedfreaks" in de plaats te zetten. Is misschien een betere benaming van dit "soort" mensen ;)

Pieter A. 13:56
afbeelding van Pieter A.

Ik weet wat je bedoelde hoor. Ik nam het ook als term voor een collectief, niet persé als samenvattende term van onze lezers, die link legde ik niet. :)

Yvesw 14:02
afbeelding van Yvesw

@Pieter: *Haalt opgelucht adem* dacht dat ik hier stante pede buitengegooid ging worden ;).
Nee, ik steunde eigenlijk je mening dat Autorijden alles behalve met snelheid heeft te maken. Er valt tien keer meer plezier te beleven met een Clio RS dan met een Bmw 535d ook al rijdt de Bmw de Clio op een recht stuk het snot voor de ogen....

Mesoerrie 16:37
afbeelding van Mesoerrie

Gas intrappen kan iedereen natuurlijk en ook ik vind bochten het echte werk, maar dan nog... Het is toch eens leuk/spannend om even flink gas te geven, 170-200 aantikken (zo ongeveer de topsnelheid van modale auto's) en daarna gewoon terug laten afzakken en aan 120 verder tuffen.
Niemand moet nu afkomen met te zeggen dat ze dit nog nooit hebben gedaan, of nooit van plan zijn te doen, want dat geloof ik niet.
Ik zie begrenzing als een soort van vrijheidsbeperking, zowel voor de bestuurders als de fabrikanten. Je kan je dan ook nog afvragen waarom constructeurs niet gewoon 800cc'tjes in alle auto's leggen, als je toch maar 120 mag rijden. Kunnen we allemaal onze kas opvreten tijdens het inhalen met 2km/h verschil, iedereen zit nu al te zagen over inhalende camions.
En veel vermogen kan in noodsituaties ook veiliger zijn, om bijvoorbeeld een inschattingsfout recht te trekken tijdens het inhalen bv. (maar nu hoor ik er al zeggen: "Met meer vermogen ga je onverantwoorder rijden", en ja daar zit ook een waarheid in).

Ik heb een moto die uit Japan komt, en is vermoedelijk nog begrensd op 180. Hoewel ik misschien 2x in mij carrière die snelheid zal rijden, zal ik hem laten ontgrenzen. Gewoon omdat hij dan alles kan geven wat af fabriek mogelijk is en volledig vrij is van belemmeringen, ook al zal de topsnelheid maar 30 km/h hoger liggen...

Yvesw 16:55
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Daarom dat ik ook een topsnelheid van 160 voorstel en niet 125... Je moet inderdaad nog een marge hebben om op foutieve momenten te reageren... En nee, ik heb nog nooit de drang gehad om even 200 aan te tikken met een modale auto... Die dingen zijn er gewoon niet op gebouwd (m.b.t. de remmen. Om nog maar te zwijgen over het "zweefgevoel" bij sommige wagens...).

En ik kan die vraag inderdaad terugketsen: "Waarom leggen constructeurs niet gewoon 800cc motoren in hun wagens?"

Je punt dat je met meer vermogen een "inhalingsfout" kan rechtrekken... Daar zit misschien wel een vorm van waarheid in, maar als je zulke fout maakt gaat het meestal over één of maximum twee seconden foutmarge en dat trek je zelfs met een volbloed Ferrari niet recht (nee letterlijk, je slipt jezelf gewoon van de baan dan :p )...

*Moraalridder modus uit/*

Techno Patat 16:08
afbeelding van Techno Patat

@yves: het blijft een verschillend ontwerp! Maken om te doden maar het mag niet, of maken om te rijden maar doden gebeurt...

Een auto kan 200 omdat het nu eenmaal kan en omdat je het op bepaalde plaatsen ook mag! Als ik naar de NS ga doe ik op de autobahn ook eens 200 met m'n auto!

Die overigens totaal NIET zweeft maar heeeel erg stabiel blijft, deftige auto's die zweven zijn niet meer van anno 2000... Zelfde verhaal met remmen, iedere deftige auto heeft al een set goede remmen zitten hoor...!

Daarna is het weer rustig verdertuffen op 140-150... Op de NS zelf rijd ik dan ook meer, maar hier in BE blijft het meestal netjes rond de snelheidslimiet...
Ik ben dan ook meer van Pieter's principe! Ik haal veel meer plezier uit een bocht echt goed nemen dan van op een recht stuk 200 te halen... Maar om daarom de auto's te begrenzen? Toch liever niet hoor :p!

De machines zijn hier niet de schuldige, de gebruikers ervan! Dus ik snap je punt rond het rijbewijs! Maar ik blijf erbij dat auto's vergelijken met geweren een brug te ver is. Eerder gevaarlijke bestuurders vergelijken met terroristen :p!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws