Volkswagen ID. Buzz komt eraan: dit weten we al

Volkswagen ID. Buzz Teaser 2022

Volkswagen trekt binnenkort het doek van één van zijn meest langverwachte elektrische modellen. De ID. Buzz moet het verleden en de toekomst van het merk op een karaktervolle, praktische manier met elkaar gaan verbinden. Dit weten we al over het elektrische busje.

Volkswagen zit middenin zijn grootschalige elektro-offensief. Dat begon met de ID.3, strekte zich inmiddels ook uit langs de ID.4 en ID.5 en krijgt tussendoor terug versterking van de op leeftijd zijnde E-Up!. Binnenkort breidt het gamma verder uit naar het segment van de personen- en bestelbusjes, want dan komt de ID. Buzz in de showrooms te staan. Dit is wat we daarvan mogen verwachten.

Design van de hippiebus

Hoe guitig de ID. Buzz er ook mag uitzien, zijn ontwerp is eigenlijk allesbehalve een verrassing. Zo maakten we in 2011 al kennis met de gelijkaardige Bulli Concept, verbeterde Volkswagen die vijf jaar later nog eens tot de vorm van de Budd-E Concept en verscheen de uiteindelijke ID. Buzz Concept ten tonele in 2017. Al die ontwerpen verwijzen eigenlijk allemaal terug naar iets dat nog veel ouder is: de originele Volkswagen T1 uit de jaren ’50 en ’60. Of, in de volksmond, de hippiebus.

Volkswagen ID. Buzz Concept 2017

Ook als bestelbus

De elektrische ID. Buzz komt er echter niet alleen als een busje, maar zal ook in de vorm van een bestelwagen op de markt komen. Zo snijdt Volkswagen meteen ook de markt van de elektrische bedrijfsvoertuigen aan, waar het stiekem al een eerste poging waagde met de e-Crafter. De ID. Buzz Cargo wordt met zijn lengte van amper 4,7 meter natuurlijk aanzienlijk kleiner dan die flinke bestelreus, maar weet zijn laadruimte toch optimaal in te delen met dank aan het compacte, elektrische platform. Zo zou de Cargo-versie minstens 3,9 kubieke meter aan volume bieden achter de drie zitplaatsen voorin.

Beproefde technologie

Over dat platform gesproken: ook de ID. Buzz komt op de MEB-architectuur te staan die we momenteel al vinden onder de ID.3, ID.4 en ID.5. Dat betekent dat ook de technische gegevens gelijkaardig zullen worden. Reken dus op achterwielaandrijving — net als de oer-Bulli, trouwens — en een accupakket van tot 77 kWh. Een ID.3 met die batterij haalt daar zo’n 400 kilometer rijbereik uit, al spreekt Volkswagen zich nog niet uit over de actieradius van de ID. Buzz. Ook de elektromotor met 204 pk en 310 Nm koppel neemt het busje gewoon over, wat hem wel aanzienlijk vlotter uit de startblokken zal doen schieten dan zijn verre voorouder.

Volkswagen ID. Buzz Cargo Concept 2018

Elektrisch kamperen?

Een van de kenmerken die van de oude Volkswagen-busjes zo’n klassiekers maakte, was het feit dat je ze steevast als compacte kampeerwagen kon bestellen. Hoewel de constructeur zelf hierover nog niet veel kwijt wil, zou er volgens de geruchtenmolen opnieuw zo’n camperversie in het verschiet zitten voor de ID. Buzz. Die zou door het leven gaan onder de noemer ID. California en moet tegen 2025 op de markt komen.

Afspraak op 9 maart

Op de reguliere ID. Buzz-versies hoeven we gelukkig zo lang niet te wachten. Het doek gaat ervan af op 9 maart, en de productie moet nog in de eerste helft van dit jaar op gang komen. De ID. Buzz en ID. Buzz worden dan rond september op de Europese markt verwacht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws