
Stelde Volkswagen vorig jaar op de Consumer Electronics Show nog de Budd-e concept voor, dan gebruikt het de Detroit Motor Show van dit jaar om de evolutie daarvan tentoon te stellen. Die I.D. Buzz moet zo'n 600 kilometer ver geraken op elektrokracht.
De microbus van de 21e eeuw, zo kan je deze I.D. Buzz noemen. Want met plaats voor acht, vierwielaandrijving en een range van zo'n 600 kilometer op elektrokracht toont Volkswagen nog maar eens dat het haar neus in een serieus andere richting heeft gedraaid. Dat werd vorig jaar duidelijk met de I.D. concept op het autosalon van Parijs (de volgende stap na de Golf zeg maar) en herhalen ze nu dus nog eens met deze I.D. Buzz (de opvolger van het T1 busje destijds).

De retro-invloeden steekt Volkswagen dan ook niet weg onder de acht stoelen en banken. Al is het vooral het gebrek aan breeklijnen die het design siert. Want koplampen zijn onbestaande en de achterlichten zijn niet meer dan een rode veeg. Binnenin is het autonomiteit en modulariteit ten top. Waardoor je daadwerkelijk van 8 passagiers kan spreken en niet van 7 passagiers + chauffeur. De houten vloer en in alle richting verstelbare stoelen moeten er voor zorgen dat je een gezellige tapas-avond met de hele familie kan houden op een vrijdag in de Brusselse spits.
MEB XL
Visueel een showcase om publiek te lokken, onderhuids de belangrijke technologie natuurlijk. Zo rolt de Buzz op het MEB XL-platform (Modular Electric Platform) dat het MQB-broertje moet zijn voor elektrowagens bij de Volkswagen Group. Een elektromotor voor en eentje achter zorgen voor een systeemvermogen van 369 pk gepuurd uit een grote 111 kWh-batterij. De range komt daardoor volgens de Europese cyclus op zo'n 600 kilometer te liggen. Een sprint naar de honderd moet je dan weer klaren in 5 seconden en wat klein geld.

Daarnaast laat Volkswagen niet toevallig ontglippen dat er het ook mogelijk is om via het platform de Buzz om te bouwen tot een achterwielvariant met 268 pk en kleinere 83 kWh-batterij. Denk er ook nog even de stoeltjes achter bij weg en je hebt een elektrische Transporter voor je ogen staan. Tegen 2025 plant VW meer dan 30 EV's in het gamma. Deze Buzz zal daar zeker bij horen.
Recente reacties
Mansory geeft Mercedes-Maybach GLS 820 pk en… een bullbar?
Alsof je helemaal strak in het pak zou lopen en dan een neusring zou dragen. Rare keuze, maar er...
Door this 2 dagen geleden
Rijtest: Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y (2022)
Ik deed zelf in het voorjaar een vergelijkende test met de Audi Q4 en VW ID4. Ik stond ervan...
Door Bjorn Willaert 2 dagen geleden
Nederland blijft absolute koploper qua laadpalen, België hinkt achterna
Amsterdam is nu ook wel maar 1 stad. Ik kom wel eens her en der in Nederland en ik zie genoeg...
Door this 2 dagen geleden
Nederland blijft absolute koploper qua laadpalen, België hinkt achterna
Dat zou een mooi onderzoekje zijn voor een planning bureau of journalist ;) ik ga uit van een...
Door Adriaan 3 dagen geleden