Autonieuws: Varia

Auto van het Jaar 2024: dit zijn de zeven finalisten

Het nieuwe jaar staat voor de deur dus je weet wat dat betekent. Inderdaad: straks komt er weer een onafhankelijke jury van autojournalisten samen om te bepalen welk model een jaar lang de Car of the Year-sticker mag dragen. Eén ding is voorlopig zeker: het wordt één van deze zeven auto’s.

Wil je dat je volgende auto een beetje een degelijke auto is? Dan moet je wachten tot het begin van het nieuwe jaar, want dan verzamelt er een jury van 59 autojournalisten uit 22 landen om voor eens en voor altijd te bepalen wat de beste auto van Europa is… Of toch voor één jaar, want die Car of the Year-verkiezing vindt natuurlijk eens per zonnewende plaats. Zo ging vorig jaar de elektrische Jeep Avenger met de titel lopen, en de kans is best groot dat de winnaar van 2024 weer zo’n EV wordt.

Ofwel EV, ofwel hybride

De organisatie van de Europese Auto van het Jaar-verkiezing heeft namelijk zijn finalisten bekendgemaakt, die het al verdund heeft uit een totaal van 28 kandidaten. Van de zeven auto’s die nog overblijven, beschikken er maar liefst zes over tenminste een zuiver elektrische versie. Zo kan je de BMW 5 Reeks en Peugeot 3008 ook krijgen als i5 en e-3008, terwijl de nieuwe Renault Scénic, Kia EV9, Volvo EX30 en BYD Seal uitsluitend als EV verkrijgbaar zijn. De eer van de verbrandingsmotor wordt dan weer hoog gehouden door de Toyota C-HR, al is die ook niet vrij van elektrificatie aangezien die in zijn huidige hoedanigheid enkel met hybride aandrijflijnen te bestellen valt.

  • BMW 5 Reeks/i5
  • BYD Seal
  • Kia EV9
  • Peugeot 3008/e-3008
  • Renault Scénic
  • Toyota C-HR
  • Volvo EX30

    Eén van deze zeven finalisten mag zichzelf straks dus ‘Auto van het Jaar 2024’ noemen. Welke auto dat zal zijn, leren we op 26 februari tijdens het autosalon van Genève. Wil je in de tussentijd al een pronostiekje wagen, dan staat onze commentsectie ter uwer beschikking. Dus welke van de zeven bovenstaande auto’s verdient volgens jou de titel?

Reacties

Chinese EV's mogen niet in die lijst staan imo Dus Volvo & BYD mogen er al tussen uit. Koreaan & Japan ook niet. De rest is ofwel te duur BMW ofwel te lelijk. Doe dan maar de Peugeot, omwille van veiliger batterij pakket dan Japans of Chinees. Voorlopig toch, want Stellantis gaat in 2024 ook onveilige Chinese batterijen gebruiken. De Fisker Ocean is aan opmars bezig, wordt geproduceerd in Oostenrijk bij Magna Steyr en staat helaas niet in de lijst. 700km range & 30min laadtijd van 20% nr 80%

door Koffiekoek
29/11/2023, 06u03


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen