
Renault heeft de nieuwe generatie van de Scénic onthuld, maar de kans is klein dat je die ooit met zijn voorgangers zal vergelijken. Deze Scénic E-Tech Electric is namelijk iets helemaal anders dan de ruimtelijke gezinsvriend van weleer… Wat dacht je bijvoorbeeld van een elektrische crossover?
In 1996 ging bij Renault het doek van de allereerste Scénic, al moeten we eigenlijk zeggen ‘Mégane Scénic’. Dat was in zijn eerste generatie namelijk de volledige naam van de compacte MPV, en die naam verraadt al waar het eigenlijk om draaide. Zo vertrokken ze bij Renault van de basis en de motoren van de Mégane, maar verstopten ze die onder een aanzienlijk ruimer MPV-koetswerk. Hoewel de naam uiteindelijk gewoon ‘Scénic’ werd bleef dat wel vier generaties lang het basisrecept… Tot nu.
Nieuwe vorm, nieuwe designtaal
Dit is namelijk de vijfde generatie van de Renault Scénic en je moet geen twee keer kijken om te zien welk stukje van het recept de Fransen aangepast hebben. Inderdaad: deze Scénic is geen MPV meer maar wel een crossover of SUV, net zoals dat met grote broer Espace al gebeurde. Dit compactere exemplaar mag echter wel meteen meegenieten van Renaults nieuwste designtaal, waarmee hij zich eerder aansluit bij de aan de Espace verwante Renault Rafale. Ondanks zijn desertie naar kamp crossover is de Scénic er trouwens niet compacter op geworden, wel integendeel. Zo is hij 7 centimeter langer dan de standaardversie van de vorige Scénic, en een groot deel van die extra lengte vinden we tussen de twee assen.

Dat moet deze SUV een MPV-waardige binnenruimte geven, en Renault belooft dan ook dat zelfs volwassenen achterin riant zullen zitten. Bovendien klinkt het koffervolume niet verkeerd met zijn 545 liter, waarmee hij op papier alvast niet al te veel moet onderdoen in vergelijking met de vorige MPV-Scénic (506 liter). Dat zou het nieuwe model deels te danken hebben aan een compleet vlakke vloerplaat, maar op de beelden zien we dat dit wel leidt tot een flinke tildrempel. Verder doet de nieuwkomer vanbinnen vooral denken aan de Mégane E-Tech Electric, met bijvoorbeeld hetzelfde stuur en eveneens een dashboard met een rechtopstaand infotainmentscherm vol Android-software… En dat is natuurlijk geen compleet toeval.
Beetje Mégane (E-Tech Electric)
We zeiden namelijk al dat alle Scénics voorheen losjes gebaseerd waren op Mégane-platforms, en dat is voor deze nieuwe Scénic stiekem niet anders. Onderhuids staat hij namelijk op dezelfde basis van de huidige Mégane, maar dan wel de E-Tech Electric-variant. Naast een crossover-SUV is deze Scénic E-Tech Electric dus ook een EV, en hij wordt verkrijgbaar met een elektromotor op de vooras met 170 of 220 pk. Die eerste krijgt er gezelschap van een 60 kWh-accu die een rijbereik van 420 kilometer mogelijk maakt, terwijl de sterkere Scénic 87 kWh onder de bodem krijgt en daar tot 620 kilometer uit haalt. Snelladen doen die accu’s aan snelheden tot respectievelijk 120 en 150 kW.

Ook naast de aandrijflijn heeft Renault trouwens alles in het werk gezet om de milieu-impact van de Scénic E-Tech Electric te beperken. Zo bevatten de accu’s niet alleen geen zeldzame aardmetalen, maar bestaat bijvoorbeeld het dashboard voor 80 procent uit gerecycleerde materialen en dat geldt ook voor 37 procent van zijn carrosserie. Zelfs de helft van het glazen panoramadak, dat zich elektrochromatisch laat verduisteren, heeft er al een vorig leven op zitten. Voor dat dak moet je dan wel bijbetalen, maar prijzen voor de verschillende versies kennen we nog niet. Die krijgen we vast nog te horen in aanloop naar de productiestart van de Scénic E-Tech Electric, die in de lente van 2024 moet plaatsvinden.
Recente reacties
Officieel: Suzuki Swift trekt Europees plunje aan (2024)
Voor de prijs van een Sport had je ook de Fiesta ST die - bespreekbaar - de betere hothatch was....
Door Yvesw 5 uur geleden
Krijgt Brexit 3 jaar uitstel voor EV's?
Per 1 januari komt er normaal gezien op elke EV die naar het VK gaat een importheffing van 10%....
Door Yvesw 17 uur geleden
Krijgt Brexit 3 jaar uitstel voor EV's?
Ik heb het artikel 3 keer moeten herlezen, en ik vrees dat ik het nog steeds niet helemaal begrijp.
Door Adriaan 20 uur geleden
Officieel: Suzuki Swift trekt Europees plunje aan (2024)
De huidige Swift Sport was in 2018 toch mooi geprijsd? En jullie vonden die generatie Sport minder...
Door Nick 20 uur geleden