Autonieuws

Duitsland ligt dwars: EU stelt laatste stemronde uit in aanloop naar ban op verbranding

Het laatste woord is nog niet geschreven over de Europese ban op verbrandingsmotoren vanaf 2035, of toch niet als het van Duitsland afhangt. Zij keren namelijk op het allerlaatste nippertje hun kar, waardoor de beslissende stemronde alsnog uitgesteld moet worden. De reden: een geloof in CO2-neutrale brandstoffen.

Op 7 maart zou het eindelijk definitief zijn: dan moesten de ministers van de Raad van de Europese Unie hun krabbel zetten onder het plan om de verbrandingsmotor uit de showrooms te bannen met ingang van 2035. Dat wetsvoorstel werd eerder al goedgekeurd door de Europese Commissie en het Europees Parlement, dus het instemmen van de Raad leek maar een formaliteit… Al krijgt één van zijn belangrijkste leden op het laatste nippertje toch nog twijfels.

Gevolgen voor auto-industrie

Autogigant Duitsland dreigt zich namelijk terug te trekken uit de stemming. Een aantal van de politieke partijen van dat land maakt zich zorgen over de regelgeving voor e-fuels of synthetische brandstoffen. Dat zijn brandstoffen die gewonnen worden door CO2 uit onze atmosfeer te trekken, en vooral — je raadt het al — Duitse constructeurs zoals Porsche zetten in op die ontwikkeling. Hoewel het momenteel nog flink wat meer energie kost om een litertje e-fuel te brouwen dan om pakweg wat benzine uit de grond te trekken, zijn synthetische brandstoffen dus wel zo goed als klimaatneutraal… En voor nieuwe auto’s die op dergelijke brandstoffen rijden na 2035, laat het huidige voorstel volgens de dwarsliggers niet genoeg ruimte.

Image
Porsche efuels 2023

Dat is trouwens niet Duitslands enige reden om te twijfelen. Zo maken heel wat partijen zich ook zorgen over de gevolgen die een verbod op verbrandingsmotoren zou hebben op de geliefde auto-industrie van het land, en die zorgen werden pas nog bekrachtigd werd door de aankondiging dat Ford een groot deel van zijn Duitse werknemers gaat ontslaan. Het is dus afwachten of enkel een toegeving op vlak van e-fuels voldoende zal zijn om de twijfelaars binnen de Duitse rangen te overtuigen… En laat Duitsland nu net één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Raad zijn, waar minstens 15 lidstaten die minstens 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen het eens moeten raken.

Reacties

Eindelijk een land met inzicht en verstand. We hopen mee dat dit alsnog kan gerealiseerd worden. Tenslotte hebben ze nu nog 12jaar om e-fuels of synthetische brandstoffen op te slaan. Dikke duim Duitsland....

door Doohie
1 year ago


Dat is ook 12 jaar om EV's om betaalbaarder te worden. Ik zou er dus niet te veel van verwachten. En eFuel aan 5 euro per liter zal ook sowieso eerder voor de sportwagens en oldtimers weggelegd zijn dan de gemiddelde werknemer die de auto gebruikt voor woon-werk verkeer.

door this
1 year ago


Al bij stilgestaan dat met jou redenering ook e-fuel alleen maar betaalbaarder kan worden. Maar of de energie --> electriciteit voor de werkmens betaalbaarder gaat worden daar zou ik nu niet teveel van verwachten. Triestig dat sommigen de verbrandingsmotor volledig de grond in willen boren terwijl hernieuwbare brandstof als een even schone oplossing beschouwd kan worden.

door Doohie
1 year ago


"Dat zijn brandstoffen die gewonnen worden door CO2 uit onze atmosfeer te trekken." Is dat een verbloeming voor Plantaardig?

door Adriaan
1 year ago


Niet helemaal, eFuels worden blijkbaar gemaakt door CO2 letterlijk uit de lucht te trekken, en te combineren met waterstof om er een nieuwe brandstof van te maken met gelijkaardige eigenschappen als benzine... Technischer dan dat kunnen we zelf niet gaan, maar plantjes komen er alleszins niet aan te pas ;-)

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago


Wacht, dus waterstof is niet ok omdat het niet energie efficient genoeg is, maar dit proces zou dan wonderbaarlijk wel efficient zijn? Ik volg vrees ik niet helemaal meer :p

door Adriaan
1 year ago


1 google actie later: In addition, the production of e-fuels is very energy-intensive: up to 27 kilowatt hours of electricity are needed to produce one liter of e-fuels. The Potsdam Institute for Climate Impact Research explains that producing e-fuels consumes about five times as much energy as using the electricity directly. “ÖAMTC, for example, summarizes: “The poor efficiency, the complex and therefore expensive production, and the lack of industrial plants all speak against a widespread market introduction in the near future”. Wat is hier nu het voordeel van buiten dat een gelijkaardig project al eens gebeurd is in de jaren 1940 toen duitsland afgesneden werd van de internationale olie markt en ze geen alternatief hadden, maar zelf toen was het compleet financiele waanzin.

door Adriaan
1 year ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen