Het zijn turbulente tijden in de autosector, en dat dwingt heel wat constructeurs om zichzelf te gaan heruitvinden. Zo ook Ford, dat naast een meer geëlektrificeerde line-up ook een meer Amerikaanse line-up wil uitbouwen. En daar moet een deel van het Europese werknemersbestand voor wijken, blijkt nu.
Ford kwam twee maanden geleden met een opmerkelijke aankondiging naar buiten: het merk wil ook in Europa uitgesproken Amerikaans worden. Momenteel bestaat er namelijk nog steeds een flinke kloof tussen ons Ford-gamma en dat van hun thuismarkt, maar daar moet een einde aan komen. Zo gaat de iconische Fiesta nog dit jaar uit productie gevolgd door de Focus in 2025, maar het zijn niet alleen de Europese auto’s die eraan moeten geloven.
Lommel Proving Ground blijft bestaan
Ford heeft namelijk aangekondigd dat het over heel Europa maar liefst 3.800 banen zal schrappen, en de impact zal het sterkste voelbaar zijn in de ontwikkelingsafdeling. Zo moeten er 2.800 ingenieurs verdwijnen, naast ongeveer 1.000 Europese werknemers in de administratie, marketing en verkoop. Ford geeft ook een ruwe verdeling mee per land, waarbij er in Duitsland 1.700 ontwikkelingsfuncties en 600 administratieve functies verdwijnen en in het Verenigd Koninkrijk 1.000 ingenieurs en 300 bureaujobs. In eerste instantie zullen ze het personeelsbestand proberen uitdunnen langs vrijwillige vertrekken. De constructeur geeft mee dat de Europese ontwikkelingsafdeling daarmee 3.400 man sterk blijft, wat voldoende moet zijn wanneer het gros van het denkwerk voortaan op Amerikaanse bodem plaats zal vinden.
Zij die bij het lezen van de vorige paragraaf al de zakrekenmachine ter hand hadden, merkten waarschijnlijk op dat er in de cijfers van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gecombineerd nog 200 te schappen jobs ontbreken. Die zullen volgens Ford verspreid worden over andere Europese landen, en dat doet ons vrezen voor ons eigenste Belgenland. In Lommel ligt namelijk het Europese testcentrum van Ford, waar dik 300 werknemers zich bezighouden met het verfijnen van het gamma naar de maatstaven van het Oude Continent. Ford België beloofde in een reactie alvast dat die Lommel Proving Ground zal blijven bestaan, al zal ook voor Ford-werknemers in ons land de impact voelbaar zijn. Meer details kon de importeur daarover nog niet vrijgeven.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden