
Ford staat aan de vooravond van een kleine revolutie, of toch als we de Duitse marketingbaas mogen geloven. Die verklapt namelijk dat het Blauwe Ovaal ook bij ons meer naar zijn Amerikaanse roots wil teruggrijpen. Daaraan viel de Fiesta eerder al ten prooi, maar nu zou ook de Focus op zijn einde lopen.
Ford is altijd al een moeilijke constructeur geweest om een nationaliteit op te kleven. Zo is Volkswagen duidelijk Duits en zwaaien de Fransen nog steeds de plak bij een merk als Renault, maar echt Amerikaans durven we Ford bijna nooit noemen. Daar mag namelijk wel de oorsprong van het merk liggen, maar het gros van de modellen die wij hier zien rijden werd ontwikkeld door Fords Europese hoofdkwartier in Keulen. Het ziet er echter naar uit dat daar binnenkort een einde aan komt.
Wereldgamma
In een gesprek met Automobilwoche heeft Christian Weingaertner, de marketingbaas van Ford Duitsland, namelijk laten vallen dat Ford meer zal streven naar een wereldwijd gamma. Dat zou concreet betekenen dat er minder specifieke modellen zullen zijn voor de Europese markt, en dat zien we in zekere zin nu al gebeuren. Zo maakt de Mustang Mach-E wereldwijd furore door zijn beschikbaarheid in maar liefst 37 landen, is het soms even schrikken wanneer we een duidelijk Amerikaanse Explorer op onze wegen zien en kwam er even geleden een einde aan de lange carrière van de Fiesta, nochtans een Europese verkooptopper. Weingaertner verklapt dat hetzelfde lot waarschijnlijk ook de Focus wacht, die omstreeks 2025 zou verdwijnen.

Een dergelijke aanpak draagt doorgaans bij tot meer winst want op die manier kan een merk ongeveer hetzelfde aantal auto’s verkopen in even veel markten, maar gewoon verspreid over minder verschillende modellen. Die modellen zullen dan wereldwijd opgedeeld worden onder vier nieuwe slogans: Wild Performance (voor bijvoorbeeld de Mustang), Urban Escape (zoals de Puma), Active Adventure (denk aan iets als de Explorer) en Ultimate Outdoor (hieronder valt de Ranger). Je merkt het waarschijnlijk al aan de voorbeelden, maar verwacht dus dat er maar weinig lage auto’s meer in de showrooms zullen staan. Met ingang van 2030 vindt er trouwens nog een wijziging plaats, want vanaf dan moet elke nieuwe Ford zuiver elektrisch zijn.
Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Wew, die meerprijzen... Kan je toch wel heeeel wat aantal keren voor gaan tanken, eer je er...
Door FLP 5 uur geleden
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 1 dag geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 1 dag geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 2 dagen geleden