Autonieuws: Varia

Dit zijn de populairste bedrijfswagens van het moment (spoiler alert: het zijn geen Dacia’s)

Zie je een Duitse premiumwagen met een stekkerpoort rijden? Dan is de kans blijkbaar groot dat het om een bedrijfswagen gaat. Leasingmaatschappij Arval heeft namelijk een lijst gemaakt van zijn meest bestelde auto’s, en raad eens wat voor modellen daar het mooie weer maken?

Auto’s worden steeds duurder, maar toch lijken budgetvriendelijke modelletjes niet vaker dan voorheen over de toonbank te gaan. Wel integendeel: kijk je er de Belgische inschrijvingscijfers op na, dan staat daar tegenwoordig vaak een premiummodel aan de top. Dat heeft echter niks te maken met het budget van de particulier die een nieuwe auto aankoopt, en dat wordt al snel duidelijk wanneer je de populairste bedrijfswagens in ons land bekijkt.

Zeven op tien met stekker

Leasingmaatschappij Arval heeft namelijk zijn voorlopige cijfers van 2023 eens op een rijtje gezet, en dat levert een lijst van de meest bestelde bedrijfswagens in ons land op. Het zal je daarin vast niet verwonderen dat zeven van de tien modellen een stekkerpoort hebben, en vier ervan zijn zelfs zuiver elektrisch. Zo waren de plug-inhybrides en de EV’s volgens Arval goed voor elk een derde van hun bestellingen in de eerste helft van 2023. Verder was één op vijf auto’s een benzinewagen en slechts één op tien een diesel, terwijl full hybrids à la Toyota Corolla goed waren voor amper 4 procent van de bestellingen.

Image
Populairste bedrijfswagens Arval 2023

Wat echter het meeste opvalt, is hoe hard de professionele rijder verknocht is aan Duitse premiummobielen. Zo zijn maar liefst acht van de tien populairste bedrijfswagens Duits en is slechts één auto uit de lijst traditioneel gezien geen premiumproduct, al kan je die Volkswagen ID.4 ook moeilijk een budgetauto noemen. Iets als een Dacia Sandero — volgens de laatste inschrijvingscijfers de populairste auto bij de Belgische particulier — hoef je met andere woorden niet op de parking van het gemiddelde bedrijf te verwachten… Want in de plaats staat het er vol BMW X1 plug-ins (nummer 1), BMW iX1’s (nummer 5) of BMW X1’s op benzine (nummer 10).

Reacties

Mensen houden van luxe en status, en de leasing maatschappijen pushen ook de premium merken. Wegens restwaarde en omdat er vaak nauwe banden zijn met de premium merken. In dat opzicht is de afwezigheid van Mercedes in de lijst opvallend te noemen. Prijsstijgingen en de SUV-tax lijken nog meer dan anders de wat grotere modellen te verdringen van de lijst.

door JL
11/08/2023, 07u05


En die zogenaamde premium merken verkopen die wagens ook aan braderieprijzen. Kortingen van 20 tot 25 procent zijn geen uitzondering. Andere automerken doen dit niet. Althans dat is mijn vaststelling in het bedrijf waar ik werk. De meeste werknemers kunnen de leasewagen waarin ze rijden dan ook in geen 100 jaar privé aanschaffen.

door Jos D.
11/08/2023, 10u50


en en al die luxe wordt gefinancierd met belasting van de gewone werknemer

door suskewiet
11/08/2023, 12u01


Is Tesla een premium merk?

door Edison
11/08/2023, 13u58


Naar mijn mening (en dat zeg ik als tevreden Tesla rijder) is Tesla geen premium merk. Daarvoor ontbreekt er te veel luxe.

door this
11/08/2023, 15u12


Daar valt inderdaad over te discussiëren, want of een merk ‘premium’ is of niet heeft misschien vooral te maken met perceptie. Op vlak van bouw- en materiaalkwaliteit kan een Tesla bijvoorbeeld niet altijd mee met pakweg een Duits premiumproduct, maar voor de gemiddelde passant is het wel een ‘dikke bak’. Op die manier vind ik Tesla met andere woorden meer in de categorie van Audi en Lexus vallen dan in die van Volkswagen en Toyota, dus puur omwille van de status die ermee gepaard gaat is het in mijn ogen wel een premiummerk… Maar geen luxemerk, da’s weer iets anders ;-)

avatar
door Joram Van Acker
11/08/2023, 19u58


Heeft voor 90% met de restwaarde te maken die de leasingmaatschappij er opkleeft. Phev is ook duurder dan een EV in leasing. Een wagen op de lijst hierboven kost in leasing vaak evenveel dan een wagen van een niet premium merk. Dus dan is voor velen de keuze vaak snel gemaakt.

door Karl
15/08/2023, 22u19


BMW betekent nog niet direct premium! Rij zelf met een 2 serie gran tourer, die is verre van premium! Hij is ruim en BMW heeft er een goed motorke ingestoken en dat is alles. Voor premium BMW moet je hoger in het segment zijn, dus minstens een 3 en hoger. PS, uit ervaring geldt dit ook voor mercedes. Als mijn volgende bvb een Tesla is, dan zal die misschien wel beter zijn dan mijn huidige 2 serie bus van BMW.

door Jack
19/08/2023, 09u35


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen