Het is al jarenlang hét vierwielige statussymbool van de succesvolle ondernemer, malafide of niet. De huidige BMW X5 is echter alweer vier jaar op de markt, waardoor het tijd is voor een opfriskuur. Die krijgt meteen een nieuwe topmotorisatie, de xDrive50e. Het lokale wrapbedrijf heeft zijn matzwarte vinyl vast al ingeslagen!
Wat is dit?
Vier jaar na de lancering van de vierde generatie X5 voert BMW een facelift door met aangescherpte looks, een verlichte grille (geen mop), een opgewaardeerd interieur en een nieuwe top-plug-in. Die xDrive50e krijgt een genereuze 490 pk. Is hij echter nog relevant in ons huidig fiscaal stelsel?
Het voorgeborchte
De BMW X5 is de auto die alweer 25 jaar (!) geleden het concept SAV introduceerde. Met die "Sports Activity Vehicle" doelde BMW vooral op het feit dat de X5 - in tegenstelling tot alle andere SUV's van die tijd - niet reed als een natte dweil. Het werd een sjabloon voor alle SUV's die daarop volgden, van Nissan Qashqai tot Aston Martin DBX. Waar die Qashqai zijn bestaansrecht echter ook rechtvaardigt door betaalbaar te zijn en die Aston Martin dat doet door de elite te entertainen, zit de X5 wat in het voorgeborchte.
We moeten er namelijk niet flauw over doen: de X5 volgde in België altijd de trends van de fiscale regelgeving. Eerst als diesel, daarna als plug-inhybride. De professionele klant met een hunker naar de X5 zit echter met een dilemma: zijn favoriete SUV is fiscaal minder interessant geworden, maar het alternatief bij BMW is de visueel onooglijke iX. Moet hij dan toch voor deze X5 xDrive50e facelift gaan en de bluts met de buil pakken?
De fiscale buil
Zullen we meteen die (saaie fiscale) buil uit de weg helpen? 62,5% aftrekbaarheid over vier jaar voor een auto met een maandelijkse leaseprijs van zo'n 1.500 euro, dat is de huidige realiteit. Dan is de volstrekt elektrische BMW iX in alle opzichten de logischere keuze. Niet dat wij daar een moer om geven, we zijn je moeder tenslotte niet. Nee, wij zijn meer geïnteresseerd in de nieuwe aandrijflijn van deze X5 facelift. Of specifieker, in de gloednieuwe xDrive50e die de xDrive45e vervangt. Die neemt het recept over, maar voert het volume op tot 11!
Zo wordt de romige 3-liter zes-in-lijn benzine van 286 pk opgeschroefd richting 313 pk. De ondersteunende elektromotor ziet zijn vermogen dan weer stijgen naar 197 pk. Meng die samen in de kookpot en je krijgt een systeemvermogen van 490 pk en 700 Nm koppel. Om dat in perspectief te brengen: daarmee doet hij de originele X5 4.8is met V8 compleet in het stof bijten, is hij met zijn sprint naar de honderd van 4,8 seconden net zo snel als een X5 M van 10 jaar geleden en weet ook een basis-XM deze X5 xDrive50e niet voor te blijven.
Lollig sprintkanon
De X5 xDrive50e is, zonder omweg, een lollig sprintkanon geworden. Al zeker omdat je een kolos van 2.4 ton op een bijna onaardse manier in beweging kan zetten. De keerzijde van de medaille is echter meteen dat gewicht. Want ja, de X5 rijdt nog steeds acceptabel dynamisch, maar de extra kilo's voel je wel bij deze plug-in. Samen met zijn lengte van vlot 4,9 meter voelt hij meer dan ooit aan voor de Amerikaanse markt. Of het toeval is dat hij daar van de band rolt?
O ja, hoe zit het nu met de efficiëntie? Wel, deze X5 xDrive50e een ecologische plug-inhybride noemen is dus misschien wel een farce. Want ja, bij braaf gebruik van de stekker kan je het benzineverbruik rond de 2l/100 km houden, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je tegelijkertijd ook nog eens 28 kWh/100 km aan stroom verbruikt. Een Porsche Taycan Turbo verbruikt minder! Het resultaat is dat je puur op elektrokracht zo'n 70 kilometer ver geraakt met de accu van 25,7 kWh.
Klassieke BMW?
In een line-up waarin ook de XM en iX staan te blinken heeft de X5 facelift tegenwoordig een klassieke zweem over zich heen. Ja, de grille kan je optioneel verlichten en de lichten achteraan krijgen een modern X-vormig lichtsignatuur, maar heel futuristisch oogt het allemaal niet meer. Zie dit zeker niet als kritiek! Al zeker niet met de huidige designers van BMW in het achterhoofd...
Het interieur brengt BMW dan weer wel dichter bij XM en iX, al gaat het dan vooral over de Curved Display met twee schermen van respectievelijk 12,3-duim en 14,9-duim. Achter de schermen draait het systeem op BMW's achtste generatie iDrive, onder het scherm prijkt nog steeds de heerlijk functionele draaiknop op de middenconsole. Daarnaast is de binnenzijde van de X5 nog steeds gebouwd als een tank. Als een cocon van veiligheid die je hoog boven het verkeer veilig op je bestemming kan brengen. We begrijpen waarom de X5 zo populair is bij bepaalde sujetten.
Elektrisch alternatief
De vraag is echter of je als fleetklant nog in deze X5 xDrive50e moet geloven? Wel, spijtig genoeg lijkt de fiscale hervorming die droom te hebben doorprikt want het sop is eigenlijk de kolen niet meer waard. Niet in het minst omdat je voor de prijs van een uitgeruste X5 xDrive50e (basisprijs: 92.250 euro) ook de iX xDrive50e op de kop kan tikken.
Die is trouwens nog sneller in een rechte lijn en zo mogelijk nog comfortabeler in het interieur. Je zal echter vrede moeten nemen met het design van dit elektrisch alternatief, al doet een (mat)zwarte lak 'm wonderen. En zo valt alles uiteindelijk terug in zijn plooi. Voor klant, het straatbeeld en de lokale wrapboer.
Conclusie
De X5 facelift toont waarom de potige SUV zo lang het favoriete vervoersmiddel was van de succesvolle zakenman. Dit is een kneitersnelle SUV met al het gebruiksgemak en comfort van een luxesloep. Meer nog, de xDrive50e maakt met zijn vermogen de X5 M misschien zelfs overbodig. Echter staat Vadertje Staat klaar met de geldkist om je te pluimen bij aanschaf.
Reacties
door Dm
door this
door Dominique
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen