Juich, o dieselfanaat, want de tweedehandsmarkt ligt terug aan uw voeten. De afgelopen jaren was je keuze namelijk beperkt aangezien verstrengingen van lage-emissiezones steeds meer dieselwagens uitsloten. Die verstrengingen zijn nu op de lange baan geschoven; tijd dus voor een lijstje vol opnieuw interessante koppelkanonnen!
Vlaanderen heeft een nieuwe regering en dat is goed nieuws indien je auto binnenkort de LEZ niet meer binnen mocht. In het regeerakkoord staat namelijk te lezen dat de Vlaamse lage-emissiezones niet meer verder verstrengd zullen worden. Niet alleen in Gent en Antwerpen, maar ook in Brussel draaien ze trouwens bij: daar wordt de volgende verstrenging met twee jaar uitgesteld. Zo ging je met een Euro 5-dieselwagen normaal vanaf volgend jaar niet meer in de centra van die drie steden binnen mogen maar voorlopig blijven de poorten open… Dus met welke voorheen verboden vrucht zouden we het liefste door die poorten rijden?
BMW 640d Cabriolet
Met een cabrio bijvoorbeeld, en dan nog liefst eentje met een exotisch design. Zo kan je de BMW 6 Reeks van een tiental jaar terug namelijk omschrijven, al zouden sommigen er misschien minder diplomatische termen voor gebruiken. Wat je er ook van vindt; als 640d krijgt hij BMW’s heerlijke 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor onder de kap goed voor 313 pk en 630 Nm koppel. Kortom: dat is dak eraf en aan pakweg 1.000 toeren door ’t stad cruisen. Op AutoScout24 vind je dit mooie exemplaar voor 22.000 euro.
Jaguar XJ 3.0D
Geloof het of niet, maar dat is meer dan je voor deze prachtige Jaguar XJ over moet hebben. Die kost namelijk amper 17.990 euro dus geef toe: dan krijg je toch absurd veel auto voor je geld? Die auto is trouwens voorzien van een 3.0-liter V6 dieselblok goed voor 275 pk en 600 Nm koppel. Ook dat moet dus meer dan genoeg zijn om jou en je gevolg richting de Meir te rijden terwijl geen van de toeristen op straat door heeft dat je minder hebt uitgegeven dan de prijs van een nieuwe Dacia Duster…
Porsche Cayenne S 4.2 V8
We snappen je best: met ocharme een 3.0-litertje wil je je in de LEZ niet vertonen. Geen probleem, dan gaan we maar op zoek naar een auto die Porsche nog steeds het schaamrood op de wangen geeft. Er was namelijk een tijd waarin het sportwagenmerk der sportwagenmerken ook dieselmotoren aanbood en de grootste daarvan was een 4.2-liter V8. Die kon je onder andere krijgen in de Cayenne — over dingen gesproken die maar moeilijk binnen hun merk passen. Het resultaat: 385 pk en 850 Nm aan koppel, momenteel de uwe voor 28.500 euro.
Range Rover 4.4 TDV8
Lepel je zo’n diesel daarentegen liever in iets waar hij wel in past, kwijl dan even mee over de split tailgate van deze Range Rover. Dat is er namelijk eentje van de ‘Autobiography’-reeks, wat wil zeggen dat zowat alles wat je kan bedenken erop zit. Dat geldt ook onder de motorkap, waar de eerste eigenaar — waar dit exemplaar van afkomstig zou zijn — koos voor een 4.4-liter V8-motor. Die brengt 340 pk en 700 Nm koppel naar de vier wielen, niet verkeerd voor een occasie van 25.990 euro.
Audi Q7 6.0 V12 TDI
Het kan altijd beter natuurlijk… En groter, sterker en flamboyanter. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 6.0 liter grote, twaalf cilinders tellende dieselcentrale? Die vond je van 2008 tot 2012 in het vooronder van de eerste generatie Audi Q7 en tik je één van de latere exemplaren op de kop, dan staat daar “Euro 5” op het gelijkvormigheidsattest. Zo rij je zorgeloos de LEZ binnen met 500 pk en een mooi ronde 1.000 Nm koppel onder je kont dus dat mag ook wel wat kosten. Wij zochten dan maar het mooiste exemplaar van heel AutoScout24 en vonden die in Duitsland voor maar liefst 73.900 euro… En dat is exclusief de ombouw tot lichte vracht want laat ons eerlijk zijn: wie gaat daar ooit de taksen voor betalen?
Weet jij een nog leukere zelfontbrander met LEZ-toelating op zak? Laat het ons weten in de comments!
Reacties
door Wim Verboomen
door Tom
door Björn Hilkens
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen