Rij jij met enige trots al decennia rond in dezelfde, hondstrouwe auto? Dan heeft de Europese Commissie jou in zijn vizier. Zij willen namelijk 50 procent minder verkeersdoden laten optekenen tegen 2030, en daarom stellen ze nu nieuwe regels voor om ons gezamenlijke wagenpark te verjongen.
In 2020 maakte de Europese Unie zijn ‘Vision Zero’-plan openbaar. Dat plan had als middelpunt de ambitie om tegen 2050 de kaap van nul verkeersdoden per jaar te halen op Europees grondgebied — of toch “dicht bij nul”, want een beetje verlies heb je altijd. Zo’n doel bereik je echter niet in één keer want tegen 2030 moet het aantal slachtoffers van verkeersongevallen al gehalveerd worden… Maar dat zal blijkbaar niet alleen lukken door nieuwe auto’s veiliger te maken.
”Buitenproportioneel vervuilend, lawaaierig en onveilig”
De Europese Commissie heeft nu namelijk een pakket aan nieuwe regels voorgesteld en die mikken deze keer niet op die nieuwe, maar wel op oudere auto’s. Zo stelt de Commissie voor om keuringen strenger te maken waarbij onder andere de uitstoot nauwkeuriger gemeten, veiligheidssystemen uitvoeriger getest en tellerfraude beter gedocumenteerd zou worden. Voor dat echter kan gebeuren, moeten die keuringen gestandaardiseerd worden over de grenzen van alle EU-landen heen — en dat laatste vinden wij alvast wél een goed idee.

Meer details zijn momenteel nog niet gekend maar de opzet is duidelijk: oudere auto’s moeten eruit. Volgens de EU zijn die namelijk niet alleen “buitenproportioneel” vervuilend en lawaaierig, maar ze dragen ook meer bij tot doden en gewonden in het verkeer. Met deze nieuwe regels hoopt de Commissie dan ook 7.000 levens te redden tussen 2026 en 2050, of toch als deze gestandaardiseerde en verstrengde keuringen erdoor komen. Zo gaat het momenteel om een voorstel dat ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan het Europees Parlement en de Europese Raad.
Reacties
door Waul Palker
door This That
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen