’t Is officieel gedaan met hardrijden, hardrijder. Elke auto die je vanaf nu nieuw kan kopen, zal een alarmsignaal laten horen vanaf je de snelheidslimiet overschrijdt. Stuk voor stuk worden ze dan ook voorzien van een zogenaamde intelligente snelheidsassistent als deel van nieuwe, Europese regelgeving.
Er was een tijd waarin auto’s zelfs geen airbags of gordels hadden, maar die tijd ligt inmiddels ver achter ons. Zo zijn die zaken al decennia de norm geworden waardoor niet alleen fabrikanten maar ook overheden naar andere snufjes zijn beginnen kijken om auto’s steeds veiliger te maken. Zo vind je bij heel wat auto’s al een tijdje rijstrookassistenten, noodstopsystemen, snelheidswaarschuwingen en aandachtsmonitoren in de optielijst maar die verdwijnen per direct uit die optielijst, want ze zijn vanaf nu verplicht.
Voor alle nieuwe auto’s
Op 7 juli 2024 is er namelijk een nieuwe GSR, kort voor ‘General Safety Regulation’, van kracht geworden in de Europese Unie. Zoals de naam al doet vermoeden, bepaalt die regelgeving welke veiligheidssystemen hier algemeen aanwezig moeten zijn op nieuw verkrijgbare auto’s. In een eerste fase — oftewel GSR I — werden fabrikanten verplicht om een aantal zaken aan de standaarduitrusting toe te voegen van alle nieuwe auto’s die gelanceerd werden vanaf 6 juli 2022. Nu is echter ook de tweede fase — GSR II dus — in werking getreden en die bepaalt dat die veiligheidssystemen aanwezig moeten zijn op ronduit alle auto’s die je nieuw kan kopen in de EU, ongeacht wanneer ze voor het eerst op de markt gekomen zijn.
Om welke veiligheidssystemen gaat het dan precies? Wel, dat zijn er eigenlijk heel wat. Zo moet elke auto vanaf nu beschikken over een detectiesysteem bij het achteruitrijden (in de meeste gevallen dus parkeersensoren), een noodstopsignaal, een automatisch noodremsysteem dat ingrijpt wanneer jij niet op dat signaal ingaat, een actieve rijstrookassistent om je tussen de lijntjes te houden en een aandachtsmonitor die je waarschuwt wanneer je niet genoeg op de weg let. Daarnaast moet de software nu beter opgewassen zijn tegen cyberaanvallen en moet er zowaar een soort ’zwarte doos’ aanwezig zijn die je rijgedrag vastlegt in aanloop naar een aanrijding… Maar dat is misschien nog niet de meest controversiële maatregel, want het vaakst wordt er geklaagd over de snelheidswaarschuwing.
Nu al achterpoortjes
Die ‘intelligent speed assistance’ moet vanaf nu namelijk op alle nieuwe auto’s aanwezig zijn en dat is in essentie een systeem dat je waarschuwt wanneer je sneller rijdt dan toegelaten is. Die waarschuwing gebeurt akoestisch — in de meeste gevallen door een reeks biepjes — en dat is meteen ook de reden waarom flink wat automobilisten ervan wakker liggen. Er zit namelijk geen tolerantie op die waarschuwing dus rij je 51 km/u waar je 50 mag, dan wordt er meteen al gebiept. Puur wettelijk gezien mag dat dan ook niet maar we snappen je best: je voelt je gekrenkt in je vrijheid. Tot overmaat van ramp heeft de verkeersbordherkenning waar de ‘intelligente snelheidsassistent’ zich op baseert, trouwens ook niet 100 procent van de tijd de juiste snelheid afgelezen…
Geen nood echter, want in vrijwel alle auto’s kan je die snelheidswaarschuwing afzetten… Alleen is dat niet altijd even makkelijk. Zo moet je in heel wat gevallen door de menu’s van je aanraakscherm bladeren om de uit-knop te vinden en dat moet je ook elke keer opnieuw doen, want het systeem moet zichzelf verplicht weer activeren wanneer je de auto start. Gelukkig zijn er echter al fabrikanten die hun eigen sneltoets bedacht hebben. Zo hoef je bij BMW bijvoorbeeld maar een paar seconden op de set-toets van de cruise control te drukken en laten Renault en Dacia je toe om je voorkeur qua veiligheidssystemen op te slaan, zodat je die nadien met een druk op de knop kan oproepen… En zo vindt de autosector wel weer een achterpoortje voor de nieuwe regels.
Reacties
door Pol
door Maarten
door Adriaan
door this
door Mathieu
door Paul
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen