Autonieuws: Varia

Lotus gooit EV-ambities buiten, gaat weer verbrandingsmotoren gebruiken

Goed nieuws als je de het Lotus van vroeger mist: het merk zet een stapje terug in de oude richting. Zo schuift het zijn ambitie om enkel nog EV’s te onthullen aan de kant en belooft de fabrikant de terugkeer van… de verbrandingsmotor! Juich echter niet te vroeg, want die motor blijft niet alleen.

Het Lotus van vandaag is niet het Lotus van weleer, laat dat duidelijk zijn. Zo bouwde het merk voorheen uitsluitend lichte sportwagens met verbrandingsmotoren maar bij de onthulling van de Emira maakten ze duidelijk dat dat model de laatste van die soort zou worden. In de plaats daarvan ging Lotus voortaan enkel nog EV’s onthullen waarbij er naast de gewoonlijke sportwagens ook ruimte was voor af en toe een berline of een SUV… Maar nu wordt die verwachting toch weer enigszins bijgesteld.

1.100 kilometer rijbereik!

Tijdens de bespreking van hun kwartaalcijfers heeft Lotus’ CEO, de sowieso oer-Britse Qingfeng Feng, een pittig nieuwtje de wereld in gestuurd. Zo deed hij er de eerste details uit de doeken over een nieuwe ‘Hyper Hybrid’-aandrijflijn die — jawel — opnieuw gebruik gaat maken van een verbrandingsmotor. Zoals die naam al doet vermoeden, blijft die verbrandingsmotor niet alleen want hij krijgt gezelschap van de nodige elektrificatie. Die elektrificatie zou je echter in bepaalde rijmodi moeten kunnen afzetten om volledig op verbranding te rijden. Werken de twee dan weer optimaal samen, dan belooft Lotus een rijbereik van wel 1.100 kilometer!

Image
Lotus Theory 1 Concept 2024

In wat voor modellen we deze Hyper Hybrid-aandrijflijn mogen verwachten, geeft Lotus nog niet mee. In één en dezelfde paragraaf vermelden ze echter wel de Theory 1-conceptcar van een paar maanden geleden dus dat doet ons alvast hopen op een soort sportwagen. Wat er ook van zij: de kans is groot dat het merk dit niet zozeer doet om de puristen onder zijn publiek gelukkig te stemmen. Hoewel het namelijk wel enkel positieve groeicijfers kon voorleggen tijdens de kwartaalbespreking, kunnen ze ook bij Lotus niet om de stagnerende vraag naar EV’s heen… Dus in tijden van onzekerheid kan het nooit kwaad om alternatieven achter de hand te hebben, zoals hybride aandrijflijnen dus.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen