Rijtest

Eerste test: Lotus Emeya (2024)

Lotus ondergaat een complete transformatie. Na de lancering van een elektrische SUV is het nu de beurt aan een luxesedan en ook die is natuurlijk elektrisch. Dat niet alleen, want met een groter bereik en meer dynamiek zou hij wel eens een bepaalde Duitse EV in verlegenheid kunnen brengen...

Eme-wat?

Naast de Eletre SUV vertegenwoordigt de nieuwe Lotus Emeya de heropleving van het merk uit Hethel. Aan de ene kant zijn er de lichtgewicht sportwagens die we kennen en waar we van houden. Aan de andere kant zijn er de lifestyleproducten en luxueuze elektrische auto's... gebouwd in China! Dat klopt, dankzij moederbedrijf Geely heeft het kleine Britse merk toegang tot technologie die het voorheen niet kende. Dus is dit een succes of een verloren zaak?

Sedan met supercar-looks?

Met de komst van een nieuwe reeks maakt Lotus van de gelegenheid gebruik om een nieuwe designtaal te introduceren. Volgens degenen die het potlood in handen hebben is dit een 'poreus' ontwerp, waarmee ze willen zeggen dat aerodynamica centraal staat. Er zijn dus een heleboel luchtinlaten en -uitlaten, evenals een aantal kleine trucjes zoals de actieve grille aan de voorkant en een actieve achterspoiler. Het resultaat is een grotere luchtpenetratie en meer downforce voor meer grip. En Lotus maakt geen grapje: de achtervleugel voegt maar liefst 250 kilo neerwaartse druk toe!

Image
Test Lotus Emeya 2024

Voor de rest hebben de Britten het elektrische platform — identiek aan dat van de Eletre en uniek voor Lotus — in een carrosserie gedrapeerd die doet denken aan supercars met achterin geplaatste motoren. Het resultaat is een zeer kleine motorkap, een grote voorruit en een meer dan royale wielbasis (3 meter). Nu we het toch over afmetingen hebben: de Emeya is niet klein. Met een lengte van 5,10 meter overtreft hij bijna al zijn rivalen.

Groot vanbuiten, dus ook vanbinnen?

Net als bij de Eletre is er dus binnenin meer dan genoeg ruimte… Al is dat met zo'n groot beest natuurlijk niet moeilijk. De achterbank is kingsize en de bagageruimte meet 509 liter. Bovendien is er zelfs een kleine frunk voorin om de laadkabels in op te bergen… Hoor je dat, BMW en Mercedes?

Image
Test Lotus Emeya 2024

Maar wat het meeste indruk maakt, is de afwerking. Of het nu gaat om het optionele nappaleder of zelfs de bekleding van gerecycleerd materiaal, de Emeya overtreft al zijn premium rivalen. Hij zou zelfs gemakkelijk kunnen flirten met die andere twee ultra-luxe Britse merken: Bentley en Rolls-Royce.

En op technologisch vlak?

Denk niet dat de Emeya, alleen omdat het een Lotus is, het infotainment van een Chinees submerk overneemt met een hoop ongelijksoortige bedieningselementen. Nee, de digitale integratie is ingebakken en indrukwekkend. In het midden van het dubbeldeks dashboard bevindt zich een groot OLED-touchscreen van 15,1 inch dat alles regelt, van infotainment en klimaatregeling tot rijinstellingen.

Image
Test Lotus Emeya 2024

Dat systeem reageert ook nog eens supersnel en is misschien wel één van de meest gebruiksvriendelijke op de markt is. Het moet gezegd: we zijn dit niet echt gewend in een auto die in China is gebouwd. Als er alleen nog een fysieke knop was om het audiovolume te regelen, dan waren we al helemaal in de wolken geweest.

Wat zijn de motoren?

Aangezien de Emeya gebaseerd is op hetzelfde platform als zijn hooggeplaatste broer, maakt hij gebruik van dezelfde technologie en aandrijflijnen. Nu ja, bijna, want Lotus maakt meteen van de gelegenheid gebruik om de sedan uit te rusten met een krachtigere accu. Deze nieuwe accu is kleiner (102 kWh tegenover 112 kWh) en heeft een andere samenstelling. Daardoor biedt hij een actieradius tot 610 kilometer, maar bovenal profiteert hij van een 800 volt boordnet met een snellaadfunctie van meer dan 400 kW. Hij gaat van 10 naar 80% in slechts 18 minuten! Kortom, dat is niet eens genoeg tijd voor een kop koffie en een plasje...

Image

Net als in de Eletre levert Lotus dit accupakket met de keuze uit twee aandrijflijnen. Allebei zijn ze uitgerust met twee motoren — één op elke as — met dus vierwielaandrijving. De eerste produceert 603 pk en 710 Nm koppel, terwijl de tweede alle knoppen in het rood zet met zijn 905 pk en 985 Nm koppel.

Hoe rijdt dit elektrische beest?

In de wereld van ultrakrachtige elektrische auto's zijn zo’n cijfers stilaan schering en inslag. Dat maakt de prestaties van deze sedan echter niet minder indrukwekkend: het 2.590 kilogram zware apparaat accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden! Bovendien heeft Lotus aan deze R-versie een meesturende achteras, actieve stabilisatorstangen en een tweeversnellingsbak voor de achterste motor toegevoegd.

Image
Test Lotus Emeya 2024

We zeiden het al: razendsnelle elektrische auto's zijn een bekend gezicht... en de rijervaring is altijd voor de hand liggend. Zo ook voor de Emeya R: hij duwt hard, zelfs wanneer je een topsnelheid van 256 km/u nadert op de Autobahn. In het geval van deze Britse auto is er echter meesterlijk werk verricht aan het chassis. De meesturende achteras geeft de indruk met een veel compactere auto te rijden en de carrosseriebewegingen worden tot een minimum beperkt dankzij de actieve vering. Om een lang verhaal kort te maken: de Emeya R slokt een bergpas op met de ijver van een rallyauto. En dat alles in koninklijke stilte.

Moet je dan die Emeya R kiezen?

Nee. Hoewel de Emeya R de ultieme elektrische auto van Lotus is, is de S-versie veel charmanter. Minder krachtig, dat wel, maar comfortabeler. Hij houdt de bewegingen van die carrosserie dus iets beter in bedwang voor jou als inzittende, en stiekem zorgt dat bij sportief rijgedrag nu ook niet voor zoveel minder responsiviteit.

Image
Test Lotus Emeya 2024

Belangrijker is dat de S-variant is uitgerust met metalen Brembo-remmen met zes zuigers, terwijl de R is uitgerust met koolstofkeramische schijven met tien zuigers. Toegegeven: hun remkracht is veel beter maar wat ze hebben aan remkracht, hebben ze niet aan souplesse. Elke keer dat je remt, hoe zachtjes ook, eindig je met je hoofd tegen de voorruit...

Conclusie

Na de Eletre bezegelt de Emeya de toekomst van Lotus: het Britse merk wil uitblinken in dynamische elektrische auto's in het topsegment. Met een prijs van 109.490 euro neemt de Emeya het duidelijk op tegen de andere grote Europese elektrische auto's. Toegegeven, de aandrijflijn is niet in lijn met het verleden van het merk, maar het eindproduct is allesbehalve verkeerd. Elektrisch of niet, dit is een goede GT die zowel kilometers kan maken als een bergpas kan beklimmen.

Specificaties

Vermogen905 pk
OverbrengingVaste verhouding (vooraan), tweetraps (achteraan)
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 590 kg
Topsnelheid256 km/u
Prijs testwagen€ 154 890
Prijs basismodel€ 109 490
0 tot 100 km/u2.80 sec
Min. kofferinhoud509 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen