Autonieuws: Concept cars

Lotus Theory 1 keert terug naar de roots… of toch ongeveer (2024)

Ontwaak als je vroeger van Lotus hield, want er is hoop. Het merk heeft namelijk een nieuwe conceptcar voorgesteld en dat is eens geen loodzware, elektrische SUV… Of toch niet helemaal want hoewel deze Theory 1 nog steeds elektrisch is, kijk je hier naar een relatief lichte supercar. Dus wat denk je, bouwen die handel?

We moeten er geen doekjes om winden: het Lotus van vandaag is niet meer het Lotus van weleer. Zo werd het merk niet alleen opgekocht door het Chinese Geely maar bouwt het tegenwoordig ook vooral loodzware EV’s zoals de Eletre en de Emeya. Slechts één model beantwoordt nog min of meer aan de minimalistische visie van oprichter Colin Chapman, de Emira, en dat wordt de laatste van zijn soort… Al wil dat niet zeggen dat Lotus geen sportwagens meer gaat bouwen.

Tussen Lotus Emeya en McLaren F1

Dit is namelijk de Lotus Theory 1 en voor je te hard van stapel loopt: je kijkt hier naar een conceptcar. Verwacht dit apparaat dus niet meteen in de Lotus-showroom, al zou die daar wat ons betreft niet misstaan. Zo combineert de Theory 1 dezelfde strakke designtaal die wel al kennen van de Eletre en Emeya met het silhouet van een super- of zelfs hypercar, compleet met kort neusje en giga-diffuser achteraan. Verder krijgt hij gekke vleugeldeuren die op één of andere manier naar achter plooien, kwestie van toch nog even duidelijk te maken dat het om een showcar gaat. Dat laatste geldt ook binnenin, waar deze Lotus plaat biedt aan drie inzittenden. Zo neemt de bestuurder plaats in het midden van de auto terwijl er schuin daarachter plek is voor twee passagiers, een beetje zoals bij de McLaren F1 van weleer.

Image
Lotus Theory 1 Concept 2024

Waarin zien we dan die hints naar de roots van het merk? Wel, vooral in het gewicht… al zou wijlen Colin Chapman daar in eerste instantie waarschijnlijk niet heel tevreden mee geweest zijn. Zo zegt Lotus deze Theory 1 opgebouwd te hebben met een monocoque van versnipperd, gerecycleerd koolstofvezel terwijl het koetswerk zelf uit composietmaterialen bestaat. Het resultaat is een gewicht van “minder dan 1.600 kilogram” maar we weten het, voor meer dan een ton kwam de Lotus-oprichter destijds zijn deur niet uit. Toch is dat opmerkelijk licht voor een auto als deze Theory 1 en dat heeft natuurlijk alles te maken met zijn aandrijflijn.

Voorlopig enkel theorie

Lotus zei namelijk altijd al dat de Emira zijn laatste auto met verbrandingsmotor zou zijn, en daarin vormt deze Theory 1 geen uitzondering. Ook deze conceptcar is dus zuiver elektrisch en de Britse Chinezen hebben ook niet zomaar een petieterige accu onder de bodem gemonteerd. Die is namelijk 70 kWh groot, waarmee een rijbereik van 402 kilometer mogelijk zou moeten zijn. Bovendien beschikt de Theory 1 over twee elektromotoren die samen maar liefst 1.000 pk naar de vier wielen brengen, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 2,5 seconden. Daarmee is hij bij lange na niet even snel of krachtig als de elektrische Evija-hypercar die Lotus eerder al bouwde maar deze Theory 1 vertegenwoordigt dan ook een andere denkwijze binnen het merk — vandaar zijn naam.

Image
Lotus Theory 1 Concept 2024

Lotus wil met deze conceptcar namelijk niet zozeer meedoen met de pk-race — al valt met 1.000 paarden natuurlijk amper te klagen. Het doel lijkt vooral om te tonen dat Lotus ook in een elektrisch tijdperk goeie sportwagens kan bouwen niet zozeer omdat ze krachtig zijn, maar omdat ze doordacht en relatief licht zijn. Reken er dus maar op dat het merk deze denkwijze zal toepassen wanneer het nieuwe elektrische sportwagens zal onthullen, zoals de Type 135 die ten vroegste voor 2026 in de planning staat. Deze Theory 1 is daarvan echter geen concrete voorbode dus het blijft gewoon bij deze ene showcar.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen