De Lotus Eletre, een dik vijf meter lange elektrische SUV met een riante 612 pk en een stevig gewicht van 2.6 ton. Vlot 3 Elises op elkaar gestapeld dus. En toch... is het de meest indrukwekkende Lotus die we ooit hebben gereden.
Wat is dit?
Het Lotus van de toekomst. Want het Britse merk dat tot voor kort sportwagens bouwde in een schuur, is opgeslokt door het grote Geely met ook Volvo, Polestar, Zeekr en smart in handen. Geely katapulteert het sportwagenmerk in één beweging helemaal bovenaan de rangorde van het lijstje. Wat Porsche is voor de Volkswagen Group en Maserati voor Stellantis, dat moet Lotus worden voor Geely. Met de Eletre als eerste strijdwapen, een elektrische premium SUV van jewelste.
Klinkt aardig, maar...
Inderdaad, "maar". Want ben je wat thuis in de geschiedenis van Lotus, dan weet je dat het merk nooit verder kwam dan lichtgewicht sportwagens met minder elektronica er in dan je tamagotchi uit de jaren 90. Nu kunnen we blijven zeuren over hoe een Lotus klein en licht moet zijn en dat dit een complete aanfluiting is van de kernwaarden, maar de realiteit ligt genuanceerder. De voorbije jaren heeft Lotus diep in de put gezeten en zagen dealers jaar na jaar minder interesse. Zonder auto's te verkopen, kan je als automerk natuurlijk niet blijven bestaan. Er moest dus iets gebeuren. Dat iets... werd Geely.
Het Chinese Geely van ondertussen ook Volvo, Polestar, Lynk&Co, smart en Zeekr werkten zich bij Lotus binnen en besloot dat het Britse merk het toonbeeld van digitalisatie en elektrificatie moet worden. Nu horen we ook alle alarmbellen afgaan. Want wij zouden ook niet in een ruimteraket kruipen dat werd gebouwd door de lokale houthandelaar. Als die houthandelaar echter ondersteund wordt door Space X...
Bombastisch
Wat daar zit het 'm net. Lotus heeft deze Eletre niet op eigen houtje verzonnen. Nee, Lotus werd bij de ontwikkeling ondersteund door ingenieurs van merken uit de nieuwe familie en het mocht gaan shoppen in de rekken van de grote Geely-group. Het resultaat is een auto die even Lotus aanvoelt als een bak blauwe Chimey, maar net zoals dat biertje voortreffelijk smaakt (#GeenReclame).
Toch als je voorbij de looks van deze Eletre kan zien. Lotus' eerste SUV is meteen bombastisch. Dik 5 meter aan drama, absurditeit maar ook oog voor details. Kijk maar naar de actieve luchtsleuf vooraan die in een diamantpatroon open en sluit. De velgen zijn al vanaf de basisversie 20-duim groot en kunnen groeien tot exemplaren van maar liefst 23-duim. Nogmaals, op een Lotus! Wil je (onpraktische) digitale spiegels? Da's dan 3.030 euro. Een hoop extra koolstofvezel op het koetswerk? 11.500 euro graag! Dakdragers - enkel op de Eletre S - graag gecombineerd met een panoramisch dak? Kan niet. Het is een niveau van absurditeit dat Lamborghini niet zou misstaan.
Voortreffelijke afwerking
Kan je nog discussiëren over de looks van de Eletre, dan valt er geen slecht woord te zeggen over het interieur. De gebruikte materialen zijn op-en-top, de afwerking van de bovenste plank en het geheel ziet er klassevol uit zonder ordinair over te komen. We zijn 300% zeker dat ze bij Porsche momenteel met okselzweet rondlopen omdat ze nog geen elektrische Cayenne in het gamma hebben staan. Want deze Brit vult die leegte eigenlijk op.
Naast een smal schermstrookje voor chauffeur en passagier wil vooral het centrale 15.1-duim scherm met de aandacht gaan lopen. Dat is niet vreemd aan drama maar kan sinds een recente OTA-update ook gewoon draadloos Android Auto en Apple Carplay afspelen. De instructies van bijvoorbeeld Waze worden dan in één klap getoond via de head-updisplay. Nogmaals... IN EEN LOTUS! Hoewel een stevig aflopend dak, blijft de hoofdruimte voor inzittenden gespaard en door zijn lengte van 5,1 meter blijf je nog steeds over met 611 liter aan kofferruimte. De frunk van 46 liter is dan weer (bijna) groter dan de gehele koffer van een Lotus Elise!
Marketingpraatje
De hamvraag is natuurlijk of deze Eletre het Lotus-DNA kan behouden. Wel, daarvoor moest eerst de marketing-afdeling van Geely aan het werk. De leuze “to ad speed, ad lightness” werd vervangen door “For the drivers”. Voor de chauffeur dus. Die chauffeur krijgt meteen 612 pk en 710 Nm koppel onder zijn rechtervoet in de Eletre en Eletre S. Enkel de Eletre R doet er een schepje bovenop met 918 pk (985 Nm).
Ondanks het forse vermogen, sleurt de Eletre S natuurljik ook van zichzelf al 2.6 ton mee. Waardoor de sprinttijd van 4.5 seconden eerder vrij neutraal is in het EV-landschap. Da’s niet rapper dan een Tesla Model 3 Long Range... en die zie je op elke hoek van de straat! In de eerste plaats is dit vooral een comfortabele luxe-EV met riant veel vermogen en batterij. Gooi het ding echter in Sport en je voelt hoe de Eletetre zich klaar zet voor het betere bochtenwerk. Dit is één van de sportiever rijdende elektrische SUV's, al hebben we met die uitspraak Colin Chapman waarschijnlijk twee keer laten draaien in zijn kist.
Laadkoning
Denk dus niet dat je met deze Eletre S een verhoogde Elise S koopt. En laat ons eerlijk zijn, gelukkig is hij dat ook niet. Dankzij zijn riante accu van 109 kWh profileert hij zich ook als lange-afstandsmaler. Wij zagen in extremis een verbruik van 27 kWh/100 km (waardoor een range van 400 km nog steeds mogelijk is), maar toverden evengoed een verbruik van 19,7 kWh/100 km op de boordcomputer (= 553 km range). Gemiddeld noteerden we een verbruik van 22,7 kWh/100 km. Wat neer komt op een mooie 480 km range.
En dan hebben we het nog niet gehad over dé party-piece van deze Eletre: het DC-snelladen. De Eletre legt een maximale snelheid van maar liefst 350 kW DC voor. Da's rap, heel rap. Zelfs na 60% trekt hij nog vlot 200 kW naar binnen. Meer nog, we hebben tot nog toe geen enkele EV getest die zo snel wil laden als deze Eletre S. Ook met 22 kW AC-laden zit de Eletre trouwens in de bovenste schuif.
Onverwachte hoek
Dit is dus de auto waarop ze binnen de Volkswagen Group zonder twijfel aan het vloeken zijn. Want Audi, Porsche of Bentley? Die hebben geen antwoord op deze Eletre. Net zoals de rest van het automobiele landschap eigenlijk. Toegegeven, je moet wel met minimaal 98.690 euro over de boeg komen en nogmaals toegegeven, ons testexemplaar tikte met zijn koolstofvezel opsmuk de 167.300 euro aan. Aan de andere kant, heb je al eens naar de configurator van de Mercedes EQS SUV of BMW iX gekeken?
De enige auto die ietwat een vuist kan maken op vlak van comfort, ruimte en laden komt uit een totaal onverwachte hoek. Jep, we hebben het over de Kia EV9. De wereld is doorgedraaid dames en heren, helemaal doorgedraaid...
Conclusie
Zowat alle premium merken die een elektrische SUV in de pijplijn hebben, zitten lopen zonder twijfel rond met het nodige angstzweet. Want de kans is groot dat hun nieuwste vlaggenschip niet kan tippen aan deze Eletre. Hoort Lotus een gigantische elektrische SUV te bouwen? Da's een geheel andere discussie. En voor de puristen: ondertussen is er ook al de Emeya sedan en verkoopt het merk nog steeds een sportwagen met V6 of zelfs - voor de opper-purist - viercilinder.
Reacties
door LVDB
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen