Autonieuws: Officieel

Lotus Eletre krijgt flink wat “meer dan 600 pk”

Lotus’ eerste elektrische SUV is al even onder ons, maar voorlopig bleef het raden naar zijn precieze specificaties. “Meer dan 600 pk” was het enige dat we mochten horen. Ruim een half jaar na datum laat de Eletre eindelijk al zijn kaarten zien, inclusief een Belgisch prijskaartje.

Je bent het vast al moe gehoord, maar jawel: ook Lotus wordt binnenkort een zuiver elektrisch merk. Met de Emira presenteerden de Britten naar eigen zeggen hun laatste model op verbranding, en het nieuwe Lotus begint met de Eletre. Dat dat een zuiver elektrische SUV is verbaast ons al langer dan vandaag, maar over het vermogen bleef het stil in Hethel. Het enige dat Lotus bij de onthulling verklapte was dat de EV “meer dan 600 pk” zou krijgen, maar niets kon ons voorbereiden op hoeveel meer…

Wordt het 601, 602 of 603?

De topversie van Lotus’ elektrische SUV, de Eletre R, mag namelijk pronken met een ronduit bombastische 905 pk en 985 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-tijd van 2,95 seconden en een top van 265 km/u. Dat maakt er volgens Lotus ’s werelds snelste tweemotorige elektrische SUV van, waarmee ze de Tesla Model X Plaid sluw buitensluiten. Hoe dan ook is het ons een raadsel waarom ze dat dan niet gewoon zeiden in de plaats van “meer dan 600 pk”, want wij hadden gezworen dat er een vermogenscijfer in de richting van ‘601’, ‘602’ of ‘603’ zou opduiken.

Image
Lotus Eletre 2022

Stiekem is dat laatste ook gewoon het geval, want wat ze waarschijnlijk bedoelden was dat élke Eletre meer dan 600 pk krijgt. Zo is de basisversie, die zonder meer als ‘Eletre’ door het leven gaat, wel gewoon 603 pk en 675 Nm koppel sterk. Daardoor snelt hij nog steeds naar de 100 km/u in een mooie 4,5 seconden en gaat hij door tot 258 km/u. Daarboven in het gamma staat de ‘Eletre S’ die dezelfde specificaties laat optekenen, maar het geheel aanvult met bijvoorbeeld een actieve spoiler, zachtsluitende deuren en geblindeerde ruiten. Ook die basisversue is trouwens niet slecht uitgerust met standaard actieve luchtvering, semi-autonome rijhulp en 20-inchvelgen.

Minder dan 100.000 euro

De accucapaciteit blijft wel identiek, ongeacht of je Eletre gewoon snel of misselijkmakend snel is. Zo schuilt er onder de vloer van elk exemplaar 112 kWh aan batterijen, waarmee de zwakkere Eletrae tot 600 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. De Eletre R komt daarmee natuurlijk iets minder ver: die houdt het op hoogstens 490 kilometer. Eerder liet Lotus al weten dat zijn eerste EV kan laden aan snelheden tot zo’n 350 kW dankzij een hypermodern 800 V-netwerk, en dat lijkt niet gelogen. Zo laad je alle versies aan de juiste snellader van 10% naar 80% accucapaciteit in slechts 20 minuten.

Image
Lotus Eletre 2022

Lotus geeft nog een paar andere praktische details vrij, zoals het koffervolume. Afhankelijk van of je de SUV met vijf of de luxueuzere vier zitplaatsen bestelt, kan je tot respectievelijk 688 liter of 611 liter bagage achterin proppen. In containerparkmodus — met de achterbank omlaag dus — groeit dat tot hoogstens 1.532 liter. Dat cijfer zegt je misschien niet zoveel, maar Lotus geeft nog een paar andere getalletjes mee: de prijzen. Zo betaal je in België 97.690 euro voor een basis-Eletre, 123.090 euro voor een Eletre S en 153.090 euro voor de snelste-SUV-ter-wereld-naast-de-Tesla-Model-X-Plaid, de Eletre R.

Reacties

"voor de snelste-SUV-ter-wereld-naast-de-Tesla-Model-X-Plaid, de Eletre R" ==> Op de ford.be website: Ford Mustang Mach-E GT SUV = 3,7s

door Olivier
1 year ago


Ze spreken in het artikel toch over 0-naar-100-tijd van 2,95 seconden?

door Peter
1 year ago


3,7s en 2,95s vind ik nu wel 2 totaal verschillende klasses qua 0-100 snelheden.

door this
1 year ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen