Autonieuws: Officieel

Officieel: Lotus Eletre breekt met het verleden (2022)

Lotus heeft zijn elektrische SUV voorgesteld — inderdaad, dat lees je goed. De constructeur stoomt zich klaar voor de toekomst, en als we deze Eletre erop mogen geloven wordt die helemaal anders dan we van Lotus gewend zijn.

Voor zij die de memo gemist hebben: Lotus wordt binnenkort een zuiver elektrisch merk. Met de Emira trakteerde het ons al voor de laatste keer op een model met een verbrandingsmotor, en de Britten lichtten al een tipje van hun elektrische sluier bij de voorstelling van het nieuwe LEVA-platform. Deze Eletre is dan het eerste model op die basis, en die neemt de vorm aan van een 5,1 meter lange, 2 ton zware, zuiver elektrische SUV. Gaat het wel, Lotus?

Blijf rustig liggen, Colin

Natuurlijk blijft een deel van het oer-DNA wel overeind, want anders zou oprichter Colin Chapman zich al helemaal in zijn graf omdraaien. Om dat te vermijden wordt de Eletre voorzien van twee elektromotoren, die 'minstens' 600 pk naar de vier wielen moeten brengen. Daarmee laat de constructeur dus ook al weten dat er nog sterkere versies aan zitten te komen. Precieze specificaties geven de Britten nog niet vrij, maar we mogen rekenen op een 0-naar-100-tijd van tussen de 2 en de 3 seconden en een topsnelheid van 260 km/u.

Image
Lotus Eletre 2022

Ook over de rest van de aandrijflijn weten we nog niet alles, maar volgens Lotus ligt er een accupakket van meer dan 100 kWh onder de bodem. Dat zou de Eletre een actieradius van ongeveer 600 kilometer moeten geven volgens de WLTP-cyclus. Ook de snellaadcapaciteit klinkt veelbelovend, want de constructeur voorziet zijn EV van een 800 Volt-boordnetwerk. Reken er dan ook op dat de Eletre stroom kan oppompen aan snelheden tot 350 kW, en in pakweg 20 minuten 400 kilometer rijbereik recupereert.

Rijbeleving centraal

Voor zover het onderhuidse nieuws, maar wat met dat uiterlijk? Want, zeg nu zelf, daarover valt ook best wat neer te pennen. Het was natuurlijk te verwachten dat de eerste Lotus-SUV enigszins ging breken met de voorgaande modellen — denk maar aan de eerste Porsche Cayenne — maar wat ons betreft hebben de Britten de schade nog weten te beperken. Vanuit het profiel gezien doet de auto zelfs sterk denken aan een sportwagen dankzij het schijnbaar zwevende dakpaneel in een donker contrastkleurtje. Vooraan krijgen we dan weer Lambo Urus-indrukken, met een 'motorkap' die kort en puntig blijft alsof het om een auto met middenmotor ging. Achteraan vertoont de Eletre — hoe kan het ook anders — een schuin aflopende daklijn met — wat had je verwacht — een LED-balk die de achterlichten verbindt. Trendy.

Image
Lotus Eletre 2022

Ook binnenin gaat de constructeur een andere richting uit. Weg zijn de spartaanse cabines van weleer en in de plaats daarvan vinden we een hoogtechnologisch, ietwat futuristisch interieur terug. Als pronkstuk prijkt een infotainmentscherm van 15,1 inch op het dashboard, dat trouwens weggeklapt kan worden wanneer je de focus helemaal op de weg wil houden. Daarom is het digitale bestuurdersdisplay ook verrassend compact gehouden, en wordt merendeel van de rijinformatie op de voorruit geprojecteerd via een head-updisplay. Alles, dus, om de rijbeleving toch nog centraal te laten staan.

Primeuren voor Lotus

Als we Lotus op zijn woord mogen geloven, zou sportief rijden met deze elektrische SUV ook nog steeds de moeite moeten lonen. Zo wordt hij onder andere voorzien van achterassturing (een primeur voor Lotus) en adaptieve luchtvering (nog een primeur voor Lotus). Leun je liever even achterover in je Lotus, dan moet de Eletre autonoom kunnen rijden tot level 2, waarbij hij gebruik maakt van een arsenaal aan Lidar-sensoren. Ook dat is, je raadt het al, een primeur voor Lotus.

Image
Lotus Eletre 2022

Voorlopig is de constructeur nog karig met de details, maar naarmate de tijd vordert zullen we meer informatie over het model ontvangen. We weten wel al dat de auto in het Chinese Wuhan het levenslicht zal zien — zoals wel meer wereldschokkende nieuwigheden — en het platform wel eens gedeeld zou kunnen worden met andere merken onder de Geely-koepel. Qua richtprijs spreken de Britten voorlopig over een totaalplaatje van 100.000 pond, omgerekend een kleine 120.000 euro.

Reacties

Om een of andere reden, mis ik een C in de naam.

door John
31/03/2022, 19u04


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen