Het is niet ongebruikelijk dat automerken een uitzwaaimodel lanceren wanneer een auto op pensioen gaat. Vaak gaat het dan over enkele honderden exemplaren met een specifieke lakkleur en bijhorend plakkaatje op de carrosserie of het interieur. Toyota levert echter niet graag half werk. Maak kennis met de tot 300 stuks gelimiteerde GR Supra A90 Final Edition.
De lijst is eindeloos
Toyota noemt deze Supra alvast "de ultieme Supra". Geheel ongelijk kunnen we niet geven, want de Final Edition is een culminatie van knowhow opgedaan in verschillende takken van de racewerld. Over drift-, uithoudings- tot en met NASCAR-kampioenschappen. Laat ons meteen beginnen met het belangrijkste toogcijfer. De 3-liter zes-in-lijn (van BMW, kuch) levert in deze editie niet 340 pk en 500 Nm koppel maar wel een meer dan riante 435 pk en 570 Nm koppel. Dat vermogen gaat naar de achterwielen via een manuele zesbak.
Dat dit een auto voor de puristen is, wordt extra onderstreep door de opnieuw ingestelde stuurinrichting en de compleet hertekende ophanging. Er zijn verstelbare dempers van KW, een aangepaste wielvluchthoek, veerpootbruggen, stijvere stabilisatoren, Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, 19-inch Brembo-remmen met roestvrijstalen remslangen en een nieuw keerschot in de motoroliepan dat ongelijkmatige oliedistributie bij hogere g-krachten voorkomt. De koeling is verbeterd door de koelventilator van de radiateur te versterken, een subradiateur toe te voegen en de koelribben van het differentieeldeksel te vergroten. Kortom, dit is eigenlijk een Porsche 911 GT3 in Toyota-jasje.
Met Akrapovič-uitlaat
Visueel houdt deze Supra Final Edition het evenwel wat bescheidener dan zo'n Porsche 911 GT3. Al krijgt hij een (subtiele) bodykit die werd geoptimaliseerd in de windtunnel. Er is een koolstofvezel voorschort en spoiler met zwanenhals en een koolstofvezel koelsleuf op de motorkap voor extra, tja, koeling. Een ander element dat de A90 Final Edition van de GR Supra GT4 heeft overgenomen, is een titanium uitlaatdemper van Akrapovič. Toyota, wat doe je nu?!
Het op de bestuurder gerichte interieur omvat RECARO Podium CF-kuipstoelen in een rode kleur en alcantara stoelkussens om zelfs bij hogere g-krachten een optimale rijpositie en een optimaal comfort te behouden. Rode veiligheidsgordels, exclusieve carbonfiber dorpellijsten en uitgebreide alcantara bekleding, inclusief het op de bestuurder gerichte stuurwiel, benadrukken de exclusiviteit van het limited edition-model dat steevast in het matzwart is uitgevoerd. So. much. want...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen