Onder de felle motorkap van deze drie/ vijfdeurs vind je de 2.0 TFSI die we ook al kennen vanuit de Golf GTI en Skoda Octavia RS. In S1-trim is-ie goed voor 231 pk en 370 Nm. Die kracht wordt via een manuele zesbak over de Quattro-aandrijving naar de vier wielen getransfereerd. Een automaat lepelt Audi vooralsnog niet in de S1.
weggevers achteraan
Prestaties spreken voor zich. Een sprintje naar de honderd klok je in 5,8 seconden (5,9 voor de Sportback) en de begrenzer duik je in bij een Autobahn-aanvaardbare 250 km/u. Normverbruik blijft binnen de perken met 7,0 liter/100km (7,1 voor de Sportback) en de CO2-uitstoot bedraagt 162 gram per kilometer (166 g/km voor de Sportback).
Uiterlijk herken je de S1 aan een stevigere bumperpartij en stevigere schorten. Weggevers van dienst zijn de vier gigantische einddempers achteraan die omhuld worden door een diffuser en het zwartgemaakte deel van de koffer. Dat laatste was echter niet aanwezig op de S1 hier wat erop wijst dat dit een optie is. Standaard rol je op 17-duimsvelgen al kan je optioneel een maatje groter bestellen.
Zelf zin om de S1 in 'real life' te spotten? Ga eens een bezoekje brengen aan de Audi-fabriek in Vorst, in de omliggende straten rijden ze met bosjes rond. Prijzen voor de S1 zijn nog niet bekend.
(foto's: Cedrick Willems)
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen