Eind 2016 kunnen we Qoros in België verwachten. Met een unieke koopervaring en een snelle uitbreiding van het gamma willen de Chinezen Europa veroveren.
Het eerste Chinese merk dat wat in de pap heeft te brokken in Europa. Het doel van Qoros kan niet duidelijker zijn. Hoe ze dat gaan aanpakken? Niet door hetzelfde te doen als al de rest. 'Qoros moet de klant een unieke ervaring geven,' aldus Cristiano Carcutti. De sales- & marketingman voor Qoros Europa en een man die eerder al zijn sporen verdiende bij Tesla. Dit willen ze doen door niet zozeer een netwerk uit te bouwen van garages, wel van stores. Een trucje dat technologiefabrikant Apple geen windeieren heeft gelegd en een richting die Tesla ook is ingegaan.
De Qoros Store
'Als je in België vijf van die winkels opent in alle grote steden, dan bedien je zo'n 75 procent van heel het land,' Zegt Carcutti. 'Als je daarbij uniek kan zijn in de manier waarop je klanten behandelt, laat testrijden en het merk verkoopt, dan kan je echt een impact maken.' Hoe ze dat concreet gaan aanpakken, dat wil het merk momenteel nog niet kwijt. Al is één van hun paradepaardjes de QorosQloud.
'Tegenwoordig kopen mensen geen gsm meer omdat je er mee kan bellen, wel voor alle apps. Daar geloven we heel hard in. We willen meer verkopen dan gewoon een auto. Via QorosQloud ben je ten alle tijd verbonden met je wagen. Sommige zaken zijn logisch, zoals een gps-systeem, andere applicaties gaan ietsjes verder. Zo kan je bijvoorbeeld op afstand via je gsm kijken waar je wagen geparkeerd staat.' Natuurlijk is dit niet nieuw in de autosector, Peugeot biedt een gelijkaardig systeem via Peugeot Connect Apps in de nieuwe 308.
Wil jij een Chinese wagen?
Grootste struikelblok voor het merk blijft haar Chinese roots. Al is dat niet helemaal terecht volgens Eric Geers (communicatieverantwoordelijke voor Europa): 'We hebben bij Qoros een team samengesteld van mensen met ongelooflijk veel ervaring. Gaande van mensen die mee aan de M-modellen van BMW hebben gewerkt, tot de man die de laatste generatie Mini heeft getekend. Het zijn dan ook Europese wagens die enkel maar gebouwd worden in China.' Al blijven er natuurlijk enkele praktische problemen. Zo is het ongelooflijk belangrijk om hun dealernetwerk (lees: de stores) groot genoeg te krijgen.
Mogelijks nog belangrijker is het om het rustig aan te doen. 'Eerst gaan we de Oost-Europese markt bedienen. Die is relatief klein waardoor we nog wat kunnen experimenteren. Daarna gaan we richting Scandinavië (niet gek als je weet dat enkele grote namen bij Qoros een achtergrond bij het Zweedse Saab hebben) om daarna stilaan naar België te komen. Verwacht Qoros dus pas tegen eind 2016 in de Benelux.'
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen