Zegt iemand musclecar, dan denk je meteen aan brullende V8-blokken, toch? Niemand minder dan Dodge breekt nu met die traditie door een voorbode van een elektrische Charger te tonen. En die voorbode is misschien wel verrassend concreet…
Vorig jaar verraste Dodge vriend en vijand met een nogal Amerikaanse uitspraak. CEO Tim Kuniskis kondigde toen namelijk aan op een persconferentie dat de constructeur “geen elektrische auto’s” zou bouwen — pause for effect — maar wel “American eMuscle”. De zin of onzin van die uitspraak laten we even in het midden, maar ons punt is: net als alle andere Stellantis-merken moet ook Dodge stilaan aan de stekker. Toch zal het zijn roots daarbij niet uit het oog verliezen, zo blijkt uit deze opmerkelijke conceptcar.
Terug naar de basis
Met de Charger Daytona SRT Concept toont Dodge namelijk hoe een elektrische musclecar eruit zou kunnen zien, en het resultaat is stiekem beter dan de hedendaagse musclecar. De Charger die nu in productie is, is namelijk een vierdeurs sedan met toevallig wat brede heupen en een brok vermogen. Dit elektrische studiemodel, daarentegen, inspireert zich op de Chargers van weleer en neemt dus terug een coupévorm aan, maar vult die aan met een handige hatchback-klep.
Ook de balkvormige LED-verlichting achteraan doet weer denken aan het origineel, en de voorzijde wordt gedomineerd door een gelijkaardige, hoekige luchthapper. Alleen stuurt die als ‘R Wing’ tegenwoordig geen lucht meer naar een enorme verbrandingsmotor maar neemt die de vorm aan van een soort spoiler — maar dan vooraan. Volgens Dodge zorgt dit voor neerwaartse druk op de voorwielen, al hadden musclecars vroeger vooral veel grip op de achterwielen nodig aangezien de aandrijving daar heen ging… Zou het dus kunnen dat dit exemplaar vierwielaandrijving heeft?
Een uitlaat voor een EV
Over de motoren en specificaties weten we momenteel echter nog niks, maar Dodge verklapt wel dat zijn elektrische Charger een kenmerkend geluid maakt. Zo hebben ze er de ‘Fratzonic Chambered Exhaust’ voor uitgevonden, een systeem dat blijkbaar aandrijfgeluiden naar een resonerende kamer achteraan de auto stuurt. Eens die dat apparaat verlaten, zouden ze een geluidssterkte van maar liefst 126 dB moeten bereiken. Dat is, ter referentie, ongeveer hetzelfde als Dodge’s Hellcat V8-motor die in je trommelvliezen briest.
Dat klinkt als iets dat we met plezier in productie willen zien gaan, en het interieur doet vermoeden dat zoiets niet helemaal onmogelijk is. Het ziet er namelijk verrassend productierijp uit, met zijn doordachte bediening en 12,3-inch infotainmentscherm. In 2023 gaat de huidige Charger uit productie in de VS… Dus wat denk je, mag Dodge deze nadien gewoon klakkeloos overnemen?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen