Dodge is klaar met een nieuwe variant van haar Charger SRT Hellcat. Die versie heet de Widebody en krijgt - zoals zijn naam insinueert - een met zowat 9 centimeter verbrede carrosserie. Het voordeel daarvan? De mogelijkheid om bredere banden te plaatsen. Kwestie van de 717 pk uit de V8 nog een stukje beter aan de grond te krijgen. Beestig fout, dit.
Bij de Fiat Chrysler Group weten ze als geen ander hoe de verkoop van een product aan te zwengelen zonder het eigenlijk te vernieuwing. Kijk maar naar de Fiat 500 die al jaren ongewijzigd door het leven gaat maar dankzij allemaal speciale edities hoge verkoopstoppen blijft scheren. Zustermerk Dodge is ook geen vreemde als het aankomt op speciale edities. Laatst in lijn is deze Charger SRT Hellcat Widebody. Een reguliere Hellcat met... sja... een widebody!
9 centimeter
Specifiek klopt Dodge de wielkasten uit met net geen 4,5 centimeter waardoor het gehele karkas van de Charger zowat 9 centimeter breder over de weg mag boenderen. Samen met een aangepaste voorgevel moet de Charger daardoor een stuk bruter voor de dag komen. Niet dat er al iets mis was met het reguliere model. Al heeft de upgrade ook een technisch voordeel, want door de verbreding kan er breder schoeisel onder Charger. Die 20-duims velgen krijgen specifiek Pirelli rubber in maatje 305/35ZR20. Dat extra breed rubber zorgt er voor dat deze rakker nog net iets sneller van de lijn weg is.
Wegrijden doe je trouwens nog steeds met de hulp van een 6.2-liter V8 benzine met supercharger die 717 pk naar de achterwielen spuwt. Onder de 4 seconden zit je aan de honderd, de Amerikaanse Quarter Mile leg je af in 10.96 seconden. Is rechtdoor niet je ding, dan is het ook fijn om weten dat de Charger SRT Hellcat Widebody uitpakt met straffe Brembo-remmen met zes zuigers vooraan en een aangepaste ophanging van Bilstein met adaptieve dempers. Nog een kleine uitsmijter? Blijf je gas geven, dan tikt deze sedan de 315 km/u aan. Compleet waanzinnig.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden