Skoda heeft zonet het doek gehaald van haar Vision 7S, een conceptcar met een zware lading. Want niet enkel kondigt Skoda hiermee een nieuwe elektrische zevenzitter aan, de Vision 7S toont ook Skoda's designtaal van de toekomst én nieuwe logo!
Het is een drukke dag bij Skoda, want het merk zegt vandaag de grootste vernieuwing door te voeren sinds 1991. Je weet wel, het jaar waarin Volkswagen het moederbedrijf werd van het Tsjechische merk. Een nieuwe huisstijl, een nieuwe merkidentiteit en een nieuw logo... allemaal verpakt in een concept car die ook nog eens een elektrische zevenzitter aankondigt. Jawadde!
Vision 7S
Zullen we vooral even focussen op die conceptauto? De Vision 7S. Een auto die inderdaad breekt met de huidige designtaal van Skoda. Want je kan moeilijk zeggen dat deze stoere SUV lijkt op een verlengde Enyaq. Weg zijn de scherpe lijnen, diamantvormen en tornado-streep op de flank. Ronde organische vormen maken hun opwachting. Zonder twijfel positief voor de stroomlijn maar ook een stuk zachter in het straatbeeld. Tijdens welvaart krijgen we hoekige auto's, tijdens moeilijke tijden zachte auto's. Ga er de autogeschiedenis maar eens op na.
Is je trouwens de snuit met horizontale en verticale lichten al opgevallen? Skoda noemt het haar "Tech-Deck" die de grille als het ware omhelst. Alhoewel "grille" misschien niet het juiste woord is. Want de luchtsleuf van weleer wordt steeds meer vervangen door een hoop radars en camera's. Bovenop een kleine inkeping in de grille prijkt met trots het nieuwe logo van Skoda. Weg is het groene pijltje met de drie vleugels, vanaf de toekomst mag Skoda gewoonweg voluit. Ook interessant: het omgekeerde dakje op de S van Skoda mag voortaan ook op pensioen. Niet dat iemand buiten Škoda dit zelf gebruikte...
6+1
Het interieur van de Vision 7S is er eentje vanuit de conceptuele boeken. Met zes zwevende stoelen en een minimalistisch dashboard. Maar wacht, is deze Vision 7S niet de voorbode van een zevenzitter? Correct! Plaats nummer zeven zit echter niet meteen waar je 'm verwacht. Want op de middentunnel vond Skoda plaats voor een kinderzitje. Een ingenieuze oplossing (want centraal in de auto is de meest veilige plaats) die we niet meteen in serieproductie zien gaan.
Werpen we nog even een blik op het dashboard, dan zien we centraal een fors infotainmentscherm van 14.6-duim staan dat met een druk op de knop van landscape naar portrait kan draaien. Een trucje dat we ook al in de BYD Atto3 zagen die later dit jaar naar België komt (Autofansvideo HIERZO).
Lang wachten...
Een conceptauto zonder de nadruk op een circulaire productieketen? Onmogelijk natuurlijk! Waardoor ook deze Vision 7S meer gerecycleerde materialen aan boord heeft dan je lokaal containerpark. Zowel de vloer in het interieur als de grijze elementen rondom de auto zijn vervaardigd uit gerecycleerde autobanden. Onderhuids valt er minder toekomstige muziek te rapen, want de Vision 7S staat gewoonweg op gekende techniek.
Zo deelt hij zijn MEB-platform met de Enyaq, VW ID.4 en co. De accu groeit naar 89 kWh waardoor de productieversie zo'n 600 kilometer op een enkele lading moet halen. Opladen zal in de toekomst kunnen aan 200 kW. Saillant detail: hoewel het kind van een nieuw Skoda... duurt het nog tot 2026 voor de productieversie op de markt zal komen. Niet getreurd, want in de tussentijd krijgen we al twee andere EV's op ons bord. Met - jawel - het nieuwe logo en de huisstijl van Skoda.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen