In het voetbal komt de periode van de wintertransfers er weer aan, waar heel wat voetballers van ploeg wisselen. “Loyale clubspelers zijn er niet meer”, hoor je dan. En ook in autoland lijkt dat steeds meer het geval. Waar je vroeger heel wat mensen van hun eerste tot hun laatste wagen bij dezelfde constructeur bleven, wordt er nu steeds meer van merk gewisseld. Alleen krijgen wij daar geen transferbedrag van een paar miljoen voor.
Van BMW tot Jeep
Het Amerikaanse Consumer Reports, bekend van hun betrouwbaarheidslijstjes, onderzocht in de Verenigde Staten welke automerken de meest trouwe bestuurders hebben. En daar zijn best wat verschillen in. Zo zijn Rivian en BMW-bestuurders het loyaalst – respectievelijk 85 en 71% koopt een nieuw exemplaar – terwijl Jeep helemaal onderaan bungelt. Slechts 51% van de VW-rijders koopt nadien een tweede exemplaar. Ook opvallend: Toyota en Lexus, steevast toppers qua betrouwbaarheid, zitten qua merkloyaliteit slechts in het midden van het pak.

De volledige ranglijst hebben we hierboven opgelijst, noteer wel dat dit om een Amerikaans onderzoek. Daarom zitten er merken in de lijst die je bij ons niet kan krijgen, zoals koploper Rivian. Bovendien zijn de eisen en criteria van een Amerikaanse automobilist om bij een welbepaald merk te blijven uiteraard anders dan die van de gemiddelde Europeaan/Belg. Daarom stellen we ook jullie de vraag: aan welk merk blijven jullie loyaal en waarom? Laat het ons weten in de comments!
Reacties
door Yeelen Möller
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen