Renault heeft 36 jaar nadat de laatste Renault 5 Turbo 2 werd geproduceerd het doek gehaald van een spirituele opvolger. Die R5 Turbo 3E is volstrekt elektrisch, heeft een driftverslaving en stuurt 380 pk en 700 Nm koppel naar de achterwielen. Hoewel een concept, kan dit stiekem een voorsmaakje zijn van een op til staande hothatch bij Alpine.
Moest je de memo gemist hebben, Renault vier dit jaar de vijftigste verjaardag van haar iconische R5. Een vaak vergeten hatchback vergeleken met pakweg de Mini, Fiat 500 of Peugeot 205. Na een sierlijke ode in de vorm van de R5 Diamant, is het nu tijd om het raceverleden van de R5 te vieren. De R5 Turbo 3E is geboren!
700 Nm bandenrokend koppel
Het wordt namelijk vaak vergeten dat Renault destijds twee Turbo-versies van de R5 op de markt bracht. Die R5 Turbo 1 was een homologatiemodel voor de rallywereld, de R5 Turbo 2 een goedkopere versie om de grote vraag te baas te kunnen. Alsof dat nog niet cool genoeg was, had elke R5 Turbo zijn motor achterin liggen, een 1.4 (of 1.5) grote viercilinder met turbo goed voor een péékaatje of 160. Een hatchback met achterwielaandrijving en turbomotor op de achteras. De werkmans Porsche 911 zeg maar!
Renault bouwt nu verder op die bouwstenen met de R5 Turbo 3E. Achterin liggen twee elektromotoren (één per wiel) die een systeemvermogen van 380 pk en 700 Nm weten op te wekken. Een accu van 42 kWh zorgt voor de nodige stroom om aan het racen te gaan. Al zeggen we misschien beter; driften. Het Franse Renault speelt namelijk helemaal in op de trends van het moment en laat haar innerlijke monsieur Bloque even los. Want deze R5 Turbo 3E is geen racewagen, wel een driftmachine! Volgens het merk is deze concept in staat om meerdere pittige gymkhana-sessies met één accu af te leggen én bedraagt de stuurhoek vooraan meer dan 50°. Ideaal om die extreme zijwaartse situaties te baas te kunnen.
Powered bij GoPro, ofzo
Hoewel GoPro officieel niet mee werkte aan deze concept, voorziet Renault maar liefst 10 bevestigingssystemen op de wagen voor "action camera's". In de koplampen, aan de zijspiegels, in het interieur. Was er een plaatsje vrij, dan monteerde Renault een bevestigingsclip. Bevestigde Renault verder ook nog; een gigantische spoiler. Samen met de unieke bodykit en retromoderne accenten is dit een auto die eerder uit Cyberpunk 2077 komt gereden dan uit Frankrijk 2022. Renault maakt er ook een erezaak van dat de R5 Turbo 3E inspiratie nam uit de gamingwereld. In die zin lijkt de missie dan ook geslaagd.
Tenslotte nog even door het raampje loeren om naar het interieur te kijken? Daar zien we koolstofvezel racekuipen van Sabelt, een trekknuppel vanjewelste en - onze favoriet - tien minuscule digitale schermpjes die knipogen naar de analoge exemplaren van de klassieke R5 Turbo. Renault heeft zich duidelijk niet ingehouden bij de ontwikkeling van deze R5 Turbo 3E
Van concept naar productie?
Waarom Renault zo veel moeite steekt in deze conceptwagen? Wel, misschien moet deze R5 Turbo 3E ons wel klaarstomen voor een elektrische auto die we binnenkort op ons bord krijgen. Het gerucht doet al langer de ronde dat submerk Alpine werk maakt van een sportieve hatchback met retrolooks. Die kan wel eens geïnspireerd zijn op de R5 én gebruik maken van de technologische set-up vanuit deze conceptwagen. Of in mensentaal; een Alpine hatchback met 380 pk, 700 Nm, achterwielaandrijving, een sprint naar de honderd van 3.5 seconden en een top van 200 km/u. Zeg ons, waar tekenen we?!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen