Autonieuws: Concept cars

Deze elektrische Toyota pick-up is misschien wel de Hilux van morgen (2023)

Toyota is nog niet klaar met het tonen van concepten voor de Japan Mobility Show, o nee. Zo laten ze nu ook nog de EPU zien, een pick-up die ondanks zijn compactere buitenmaten wel eens dezelfde ruimte als een Hilux zou kunnen bieden… En dat dankt hij allemaal aan een zuiver elektrische aandrijflijn.

Of elektrische pick-ups wel steek houden, vraag jij je af? Vraag het maar eens aan de Amerikanen, want daar hebben onder andere Ford, Chevrolet, Rivian, GMC, RAM en straks (hopelijk) ook Tesla en Fisker er exemplaren van in hun showrooms… Al hebben wij daar nog niet veel van gemerkt. Zo heeft in onze contreien de Maxus T90 EV voorlopig het rijk voor zichzelf, maar deze Toyota doet die vermoedelijk nog treuriger kijken dan standaard al het geval is.

Meest logische voor Europa?

In aanloop naar de Japan Mobility Show heeft Toyota namelijk de EPU onthuld en inderdaad: dat is kort voor 'Electric Pick-Up'. Voorlopig gaat het echter nog om een studiemodel, maar dat studiemodel lijkt op zich al geschikter voor Europa dan al die productierijpe werkpaarden op stroom hierboven gecombineerd. Zo staat de Toyota niet op een ouderwets ladderchassis maar maakt hij gebruik van een monocoque, wat ons fijn sturende Europeanen alvast gelukkig moet stemmen. Bovendien meet hij slechts 5,07 meter in de lengte en 1,91 meter in de breedte. Nu goed, dat is absoluut gezien nog steeds niet klein maar moet toch al een stuk beter door onze steegjes passen dan zo’n bijna 6 meter lange Ford F150 Lightning of zelfs een 5,37 meter lange Maxus T90 EV.

Image
Toyota EPU Concept 2023

Daarmee is de EPU trouwens ook de volle 25 centimeter korter dan een hedendaagse Toyota Hilux met dubbele cabine, al zegt iets ons dat deze conceptcar wel eens een vergelijkbare ruimte zou kunnen bieden. Zo heeft hij een opmerkelijk kort neusje aangezien er geen knoert van een verbrandingsmotor voorin moet, wat achterin dan weer flink wat plek overlaat voor de inzittenden en natuurlijk de open laadbak. Precieze volumes geeft Toyota op dat vlak nog niet mee en hetzelfde geldt voor de specificaties van de zuiver elektrische aandrijflijn. Hoe dan ook kunnen we niet om de indruk heen dat dit wel eens de meest logische elektrische pick-up voor Europa zou kunnen zijn — als zoiets al bestaat… Zolang ze er dan wel een normaal rond stuur in monteren, dankjewel Toyota.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen