Skoda heeft een voorsmaakje van zijn volgende elektrische auto gegeven en die pakt uit met een veelbelovende naam. Deze Epiq wordt er dan ook eentje om rekening mee te houden want hij krijgt een bruikbaar rijbereik en een praktische koffer… En dat voor amper 25.000 van je euro’s, graag.
De Volkswagen-groep is klaar voor de volgende stap in zijn elektrische verhaal en die heeft alles te maken met betaalbaarheid. Zo beloofde Volkswagen zelf al een EV voor minder dan 25.000 euro in de vorm van de ID.2 en daar mogen ook de zustermerken van meegenieten. Cupra gaf intussen bijvoorbeeld ook al een voorsmaakje zijn compacte Raval en nu is het de beurt aan Skoda om zijn instap-EV aan de wereld te tonen.
Kleiner en toch ruimer
Maak dus kennis met de Skoda Epiq, de auto die alvast de Autofans-award voor ‘meest pretentieuze naam van 2024’ in de wacht sleept. Die naam heeft hij echter niet gestolen want deze EV heeft alles in huis om een succesnummer te worden. In tegenstelling tot VW’s ID.2 of Cupra’s Raval zien we hier namelijk een SUV — altijd een slimme zet — en die wordt overgoten met Skoda’s stoere nieuwe ‘Modern Solid’-designtaal. Reken dus op strakke LED-verlichting, ongelakte stootlijsten en verlichte logo’s, want dat mag tegenwoordig. Bovendien plaatst de Epiq zich in het immer populaire B-segment en nog geen klein beetje ook, want met zijn lengte van 4,1 meter is hij nog een dikke 10 centimeter korter dan Skoda’s eigen Kamiq met verbrandingsmotor.
Toch belooft deze Epiq 20 procent meer koffervolume te bieden, goed voor maar liefst 490 liter. Dat dankt hij aan een efficiënte toepassing van zijn zuiver elektrische platform en op basis van de beelden zouden we zelfs zweren dat de achterbank gewoon bestelwagengewijs op een platte vloer gemonteerd zit. Diezelfde beelden tonen trouwens ook het dashboard vanuit alle hoeken en dat blinkt vooral uit in zijn minimalisme. Zo lijkt het gros van de functies er te worden bediend door een centraal infotainmentscherm met daaronder een aanraakgevoelig streelstrookje, al zien we iets lager wel nog een rijtje fysieke knoppen. Verder valt vooral het compacte bestuurdersdisplay op, dat achter een gloednieuw stuurtje schuilt.
Ruim 400 kilometer rijbereik
In de aandrijflijnen van de Epiq krijgen we minder inkijk, al is Skoda wel zo vriendelijk om één detail te lossen: het rijbereik. Zo moet de productieversie ruim 400 kilometer ver geraken op een enkele laadbeurt, niet verkeerd voor een compacte EV. Daarmee blijft hij mooi in de buurt van wat Volkswagen al voor zijn ID.2 en Cupra voor zijn Raval beloofde en dat is vast geen toeval, want waarschijnlijk wordt ook de Skoda gebaseerd op het nieuwe MEB Entry-platform. Reken dus ook hier op voorwielaandrijving en elektromotoren met tot wel 226 pk, of dat is toch waar Volkswagens ID. 2all Concept mee uitpakte.
In dit geval kleeft Skoda dan wel geen ‘Concept’-benaming op deze Epiq maar om de echte productieversie gaat het hier ook nog niet. Toch zou dit studiemodel al een concreet voorsmaakje moeten geven van hoe de uiteindelijke Epiq eruit gaat zien. Die moet volgend jaar op de markt komen en dat voor een op zijn zachtst gezegd competitieve prijs: Skoda belooft de Epiq te verkopen vanaf 25.000 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen